zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Plynaři zavádějí LNG

04. listopadu 2019, 00:00 -
04. listopadu 2019, 00:00

Chceme se podílet na ekologizaci nákladní dopravy, postavíme čerpací stanice na LNG, říká Filip Dostál z GasNet

V nejbližších několika letech má být jediným dostupným alternativním palivem pro těžkou nákladní dopravu zkapalněný zemní plyn LNG. Na vznikajícím trhu se chce prosadit také největší distributor zemního plynu v ČR GasNet se svým projektem výstavby sítě čerpacích stanic LNG. Společnost chce už na začátku příštího roku zprovoznit první veřejnou mobilní čerpací stanici a dále pak pokračovat výstavbou stacionárních stanic po celé ČR. Manažera projektu Filipa Dostála jsme se zeptali, proč je pro plynaře LNG zajímavý obor.

* » Jak LNG zapadá do plánů tradičního distributora plynu?

LNG není nic jiného než kapalná forma zemního plynu. Ten se, zcela laicky řečeno, z plynné podoby zkapalní, dojde k vyčištění od nežádoucích složek a uchovává se při velmi nízkých teplotách okolo -155 stupňů Celsia. LNG se dá opětovně převést do plynné podoby a využít jako zdroj energie např. při výrobních procesech tam, kde není dostupná distribuční síť. Jde tedy stále o zemní plyn, se kterým je každodenní práce našich odborníků spojena již po několik desetiletí. My se však soustředíme na využití LNG v nákladní silniční dopravě, kde vidíme velký potenciál LNG jako paliva, které umožní ekologizaci dosud zcela opomíjeného sektoru těžké nákladní dopravy.

* » Mluvíte o ekologizaci, jak konkrétně k ní LNG může přispět?

Termín ekologizace dopravy se skloňuje zejména ve spojení s osobními vozy a elektromobilitou. Ve spojení s autobusy nebo lehkou přepravou, tedy dodávkami, zase slýcháme o CNG. To jsou alternativy k naftě, které umožňují snížení emise škodlivin do ovzduší, ovšem pro těžkou nákladní přepravu jsou v současnosti nepoužitelné. Využití CNG nenabízí dostatečné dojezdové vzdálenosti a vyžaduje časté tankování. Kamiony na elektřinu jsou z hlediska praktického testování zcela v plenkách a totéž platí o technologii s využitím vodíku. LNG je dostupné a v praxi prověřené palivo. V západní a severní Evropě se jeho užití rychle rozvíjí již od roku 2013. LNG přináší benefity jak v podobě dojezdu až 1600 kilometrů a rychlosti tankování, tak i ve formě nižších emisí CO2, téměř nulových emisí oxidů dusíku a síry, a co je zásadní, téměř žádných emisí prachových částic, které jsou velmi rizikové pro lidské zdraví.

* » Co bude provozovatele kamionů motivovat k přechodu z nafty na LNG?

V západní a severní Evropě jezdí na LNG již téměř sedm tisíc vozidel, které mohou tankovat u více než dvou stovek stanic. S ohledem na ekologické trendy je zřejmé, že významní zadavatelé přepravy, například z řad mezinárodních řetězců, budou zvyšovat tlak na to, aby jejich produkty byly přepravovány nízkoemisní cestou. Další tlak vyvíjí i samotná Evropská komise ve formě regulací emisí CO2 pro dopravu a nové regulace jako součást klimatických opatření lze čekat i ze strany jednotlivých evropských států. Postupný přechod od nafty k plynu a později i dalším alternativním palivům je tedy nevyhnutelný. Tato transformace se týká nejen samotných regionálních či mezinárodních dopravců, kteří flotily vozů provozují, ale přímo se dotýká i výrobců a importérů nákladních vozů, kteří musejí poskytnout technologicky vyspělou alternativu k naftovému motoru.

* » Mají dopravci už dnes z čeho vybírat?

V současnosti mají LNG vozy ve své produktové nabídce tři výrobci, a sice Scania, Iveco a Volvo, a jejich vozy jsou dostupné také pro české dopravce. Se všemi úzce spolupracujeme a víme, že již došlo k prvním objednávkám LNG vozů ze strany tuzemských dopravních firem. Naší úlohou je k tomuto přechodu přispět rozvojem potřebné infrastruktury, tedy výstavbou čerpacích stanic LNG napříč územím České republiky. V roce 2020 zprovozníme veřejné mobilní stanice, které jsou však z pohledu dopravců zcela plnohodnotné a umožníme tak prvním majitelům LNG vozů jejich komfortní provoz. Současně zahájíme přípravu výstavby osmi stacionárních stanic LNG a to už je stabilní základ pro rychlý rozvoj LNG coby ekologické alternativy k naftě i v prostředí České republiky.


Čtěte také

 Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX

SpaceX vyzkouší únikový systém kosmické lodi. Cíleně zničí nosnou raketu

Soukromá americká vesmírná společnost SpaceX dnes chystá ostrou zkoušku nouzového…

před 2 hodinami

 Ilustrace k eseji Proč je i dnes dobré umět se bránit

Esej: Proč je i dnes dobré umět se bránit

Také v aktuálně desáté nejbezpečnější zemi na světě, kterou Česko je, se šikanuje, mlátí,…

před 2 hodinami

 Předseda ČSSD a ministr vnitra Jan Hamáček

Revoluce ve volebním systému? Hamáček navrhuje jeden obvod místo čtrnácti

Ministr vnitra a předseda ČSSD Jan Hamáček by chtěl změnit systém voleb do Poslanecké…

před 2 hodinami

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 2 hodinami

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče