Památkáři v Itálii jsou přísnější než v Praze

20. května 2013, 00:00 - Božena Hažová
20. května 2013, 00:00

Italští developeři vlastní velké množství budov v Praze 1 a 2, říká šéfka italské obchodní komory

Italsko-česká obchodní a průmyslová komora byla založena v roce 2001 a dnes sdružuje více než 300 členů, kteří podnikají v rozmanitých oborech od realitního sektoru, kde je jich aktivní čtvrtina, až po obchodní společnosti. Silné zastoupení mají podniky v odvětví hotelnictví, restaurací a cateringu. Činné jsou italské společnosti také v průmyslu. „V neposlední řadě patří mezi naše členy také přední hráči na poli bankovnictví a pojišťovnictví, jako jsou UniCredit Bank či Assicurazioni Generali,“ vypočítává Livia Romani, generální tajemnice komory.

* Jak dlouho v Česku funguje Italsko-česká obchodní a průmyslová komora, kolik má v současné době členů a z jakých oblastí byznysu se rekrutují?

Naše komora byla založena v roce 2001 a dnes sdružuje více než 300 členů. Naši členové podnikají v rozmanitých oborech od realitního sektoru, kde je jich aktivní čtvrtina, až po obchodní společnosti. Silné zastoupení mají podniky v odvětví hotelnictví, restaurací, cateringu či v průmyslu a v neposlední řadě jsou našimi členy i lídři v bankovnictví a pojišťovnictví, jako jsou UniCredit Bank či Assicurazioni Generali.

* Podepsala se ekonomická recese na vzájemné obchodní spolupráci italských a českých firem? Co momentálně této kooperaci vévodí?

Krize dolehla především na český export do Itálie, jenž se v roce 2012 snížil o 9,6 procenta, zatímco import do ČR od roku 2009 neustále roste. Mezi hlavní odvětví vzájemného zahraničního obchodu pak patří strojírenský a automobilový průmysl. Jeho objem mezi oběma zeměmi zůstává stabilní a do budoucnosti lze předpokládat, že se Itálie udrží v top 10 obchodních partnerů ČR, ačkoli vzestup rychle rostoucích zemí ještě může s tímto pořadím zamíchat.

* Můžete prosím popsat konkrétní pomoc ze strany komory vůči jejím členům působícím v Česku?

Komora je především místo, kde je možné se setkat s dalšími podnikateli a navázat nové osobní a obchodní kontakty. Mnozí Italové podnikající v ČR také oceňují naše odborné dvojjazyčné semináře s aktuálními ekonomickými a právními tématy a zároveň zprostředkování informací o dění v České republice prostřednictvím našich stránek a newsletteru. Komora je důležitá i pro začínající firmy, kterým dokáže poradit s celou řadou administrativních, právních a daňových záležitostí. Komora má také důležitou roli pro ty firmy, které chtějí proniknout na italský či český trh.

* Je známo, že poměrně silně jsou italské firmy zastoupeny v Moravskoslezském kraji, mohla byste uvést, o které firmy jde a čím se zabývají?

Naši členové v Moravskoslezském kraji podnikají především v automobilovém průmyslu. Mezi největší tamní italské firmy patří výrobci brzdových destiček Brembo a ITT či výrobce litých kol Cromodora Wheels. Důležitá je také přítomnost společnosti Comdata, jež poskytuje rozvinuté služby business process outsourcingu. A právě posledně zmíněná investice je v souladu se snahou Magistrátu města Ostravy, která chce přilákat do regionu i investory v odvětví rozvinutých služeb.

* V Praze 1 a 2 působí italští developeři, kteří se zasloužili o renovaci těchto dvou městských částí, na co naráželi a kde zajišťovali finance na rekonstrukce?

Italští developeři vlastní velké množství historické zástavby v těchto čtvrtích. Díky tomu, že Italové jsou přítomni na místním trhu již od začátku 90. let, tak zásadním dílem přispěli k oživení a rekonstrukci centra Prahy. Nezaznamenala jsem nějaké zásadní obtíže už proto, že v Itálii je památkový dozor a legislativní prostředí přísnější než v Praze. V posledních letech je však i v centru Prahy cítit krize, která dolehla na celý realitní sektor.

* Daří se italským gastronomickým firmám a dovozcům vína vyrovnávat se s konkurencí na českém trhu?

Italské potraviny a víno si vytvořily na českém trhu specifickou niku, o kterou je stále větší zájem, jak také dokazuje stále větší počet obchodů zaměřených exkluzivně na italskou gastronomii. Hlavní konkurence tak není s českými potravinami či s výrobky z dalších důležitých zemí, například z Francie, ale mezi jednotlivými dovozci a italskými výrobci, jejichž zájem o český trh kvůli oslabené poptávce v Itálii stále roste.

O autorovi| Božena Hažová, hazova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít