zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Odposlech

25. listopadu 2019, 00:00 - RED
25. listopadu 2019, 00:00

Obětní Pačes Jedna ze zásadních transakcí, jež ovlivní poměr sil v české energetice, se blíží k vypořádání. Pokud se nestane něco neočekávaného, tak ČEZ s příchodem nového roku prodá uhelnou elektrárnu Počerady firmě uhlobarona Pavla Tykače. Má to jeden háček – původně dohodnutá cena dvě miliardy korun za největší uhelnou elektrárnu v Česku vypadá nízká. Tedy aspoň si to myslí část menšinových akcionářů ČEZ.

Jak z této situace vybruslit? Například najít obětního beránka. ČEZ měl totiž možnost prodat elektrárnu již na jaře roku 2017, kdy Tykač za Počerady nabízel 4,5 miliardy korun „na dřevo“ plus podíl na budoucím zisku elektrárny v řádu až miliard korun.

Již tehdy vedení ČEZ v čele s Danielem Benešem prosazovalo prodej elektrárny, ale vše se zadrhlo na odporu ministrů vlády Bohuslava Sobotky (proti byl i šéf resortu financí Andrej Babiš) a také dozorčí rady.

Tím, kdo miliardovou transakci na poslední chvíli zarazil, byl předseda dozorčí rady Václav Pačes. Uznávaný vědec, vysokoškolský pedagog a bývalý předseda Akademie věd ČR. Myslel to dobře a vyhověl státnímu akcionáři, ale nyní mu reálně hrozí, že bude mít na krku žalobu za újmu způsobenou společnosti ČEZ v řádu miliard korun. Jak ukázal příklad bývalého pražského primátora Bohuslava Svobody: to, že jste slušný člověk, ještě neznamená, že si na vás česká justice nesmlsne.

Nájezdníci z Východu

Fanoušci deskových her možná budou znát Nájezdníky ze severu. Německý a francouzský byznys se nyní potýká hlavně s nájezdníky z Východu. Podle dobře informovaného zdroje Odposlechu totiž není reálným zájmem Daniela Křetínského a Patrika Tkáče ovládnout obchodní řetězce Metro Group a Casino.

Spíše jde o to, stát se problémovým minoritářem a podíl se ziskem prodat. Tedy stejný model, jaký akcionáři spjatí se skupinou J&T v minulých letech uplatnili v Unipetrolu.

Metro Group v posledních měsících prochází restrukturalizací a prodává ztrátová či jinak problémová aktiva. Například před více než měsícem prodala svůj podíl v čínském řetězci Wumart, a to se ziskem zhruba jedné miliardy eur. Na spadnutí je také prodej sítě hypermarketů Real.

Výsledkem je, že Metro s tržní kapitalizací 5,4 miliardy eur sedí na velkém balíku peněz. Relativně levné společnosti s větším objemem volných peněz jsou pro nájezdníky ideální kořistí.

Pokud ostatní akcionáři nechtějí, aby Křetínský s Tkáčem v Metru zůstali, budou muset zaplatit. Ale nájezdníci z Východu mají výdrž a nevzdávají se lacino.

Investice za všechny prachy

Pokud něco zlomí Strnadům vaz, budou to Vítkovice, shodují se zdroje Odposlechu.

Kapitálový vstup Jaroslava Strnada do chronicky ztrátové společnosti Vítkovice Heavy Machinery (VHM) byl dokončen letos v květnu, kdy po bankrotu a reorganizaci přišel o majoritu byznysmen Jan Světlík. Ale zatím to na rychlý obrat k lepšímu nevypadá. Jak zdroj Odposlechu uvádí, provozní závazky vítkovické strojírny a kovárny po splatnosti dosahují půl miliardy korun, z toho více než 100 milionů tvoří závazky u dodavatelů energií. Navíc jak lze vyčíst z účetní závěrky, Strnadova firma CE Industries měla ke konci loňského roku do VHM nainvestováno přes 700 milionů korun.

Tento účet ještě není konečný. Jaroslavu Strnadovi zatím – možná i díky dobrým vazbám na Miloše Zemana – prošlo mnohé. Jeho Czechoslovak Group má za sebou kauzu vývozu houfnic a raketometů do Ázerbájdžánu (navzdory embargu uvalenému Evropskou unií) i podezření z korupce při ovládnutí zbrojovky v Severní Makedonii. Uvidíme, zda zvládne i černou díru na peníze s názvem Vítkovice Heavy Machinery.


Čtěte také

 Zaměstnankyně Amazonu - ilustrační foto

Zaměstnancům Amazonu nevadí, že riskují práci. Dál firmu kritizují za přístup ke klimatu

Amazon čelí v posledních týdnech tlaku zaměstnanců na odpovědnější přístup společnosti k…

před 3 hodinami

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 9 hodinami

Události  Nakladatelství Mladá fronta

Mladá fronta už nečelí návrhu na insolvenci, společnost Bazcom jej vzala zpět

Společnost Bazcom vzala zpět insolvenční návrh na vydavatelství Mladá fronta.…

27. ledna 2020

Události  Organizátor hackathonu Tomáš Vondráček

Výsledek hackathonu: testovací e-shop odbavil 14 tisíc transakcí

Testovací e-shop elektronických dálničních známek, který o víkendu naprogramovala skupina…

27. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Chytré dálnice jsou nebezpečné, zjistili Britové. Zahynulo na nich už 38 lidí
Kvíz: Poznáte správně modely aut z těchto detailů?
Elektronické dálniční známky měly špiclovat řidiče. Nikdo nezaručí, že nebudou
Fiat vylepšil svůj zábavní systém. Je rychlejší a umí reagovat na hlas
Hry pro příležitostné hráče