Odposlech

13. listopadu 2017, 00:00 - RED
13. listopadu 2017, 00:00

Jak pražec v kolejišti Nejlepší ministr dopravy všech dob Dan Ťok se dost divil, když České dráhy koupily stoprocentní podíl ve firmě Chaps, která shromažďuje data o jízdních řádech veškeré osobní dopravy v Česku za solidní cenu čtyři sta milionů korun. Podle zdrojů Odposlechu se mu ten nákup nelíbil od začátku úvah o transakci, kdy byla ještě cena podstatně nižší. Chaps totiž ztratil monopol na nakládání s daty, který držel celá léta a díky němuž jeho systém Idos neměl konkurenci. Na základě mnohaleté smlouvy ho využíval portál iDnes.cz z Babišova vydavatelství Mafra pro svou stránku Jízdní řády, která mu generovala téměř polovinu návštěvnosti celého webu. Nyní monopol ztratil a data jsou přístupná všem. Jízdní řády tak skvěle fungují například na Seznamu. Ťok transakci zatrhl, protože se mu jevila jako značně nevýhodná. Nebo spíše si myslel, že ji zatrhl, aby se pak z novin dozvěděl, že je nakoupeno. Informace o zákazu podle našeho zdroje tak nějak k vedení ČD přes náměstka ministra a předsedu dozorčí rady Ferance nedoputovala. Pro toho je odjakživa důležitější, jestli mu jeho kšefty schválí Jaroslav Faltýnek než ministr, který zrovna sedí v úřadu opuštěný jak pražec v kolejišti.

ANO, paní ministryně

Noční můra českých energetiků Alena Vitásková dlouho na dovolené nevydržela. V závěru července skončila po šesti letech v roli šéfky Energetického regulačního úřadu, ale odpočinkem a pomlouváním nového pětičlenného vedení ERÚ se ambiciózní dáma dlouho nezabavila. Po pár měsících znovu začala snít o mocenském vzestupu.

Podle informací Odposlechu vyvinula Vitásková v posledních týdnech velké úsilí, aby svou dlouhou kariéru završila ministerskou funkcí. S podporou Zemanovy hradní kliky - poradce Martina Nejedlého a kancléře Vratislava Mynáře - se chtěla stát ministryní životního prostředí v Babišově vládě. Tento plán naštěstí pro českou přírodu ztroskotal, protože tam chce zůstat dosavadní ministr Richard Brabec.

Pozornost Vitáskové se následně přesunula na ministerstvo průmyslu a obchodu. Ale ani tam nakonec neuspěla. Přednost má dostat energetický manažer a bývalý náměstek ministra průmyslu Tomáš Huner. Ani Andrej Babiš zřejmě není takový blázen, aby do funkce ministra navrhl osobu, která byla za solární čachry na ERÚ (zatím nepravomocně) odsouzena na 8,5 roku do vězení. O zvláštní schopnosti Aleny Vitáskové rozvrátit každou firmu či úřad, do nichž vstoupí, nemluvě.

Pražský bordel

Politické hnutí Referendum o EU sice ve volbách absolutně propadlo (získalo jen 0,08 procenta hlasů), ale co se týče finančního zázemí, patří mezi nejbohatší české politické subjekty. Dárci mu na kampaň přispěli celkem 18,2 milionu korun. Největším sponzorem byl Jiří Matela, majitel pražské sítě erotických klubů. Nejdříve daroval 11 milionů korun, ale kvůli třímilionovému zákonnému limitu na dar mu hnutí muselo velkou část peněz vrátit. Zajímaví jsou i další sponzoři. Například společnost Sycorax, která hnutí přispěla 300 tisíci, si najala v minulosti právníky ze známé advokátní kanceláře MSB Legal (dříve Šachta & Partners). Boj proti diktátorské EU je nákladný apro samostatnost Česka je zjevně třeba zapojit i nejtěžší váhy pražského podsvětí. Zatím se však nedaří.

Redakce Odposlechu má proto pro politiky hnutí dobrý tip: příště zkuste od sponzorů získat místo peněz nějaké nehmotné plnění. Vouchery od „bordelpapá“ Mately by mohly na voliče zabrat.

Investiční lithiové hrnce

Pokud jde o lithium-iontové baterie HE3DA, názory se různí. Jedni hovoří o úžasném vynálezu českých hlav a rukou, který udělá pořádnou díru do světa. Druhý tábor mluví o velkém debaklu, který udělá díru leda tak do kapes důvěřivých investorů. Tentokrát dejme prostor této druhé, kritické skupině.

Jeden z potenciálních investorů do projektu HE3DA se podělil s Odposlechem o své osobní zkušenosti. Firma Battery Unite prý pořádá v Praze-Letňanech velmi svérázné prezentace pro investory, které mohou připomínat prodej hrnců důvěřivým penzistům. Jen ta výše minimální požadované částky je o několik řádů vyšší, a sice 120 tisíc eur neboli tři miliony korun.

Pozornému oku návštěvníka neunikne ani podezřelý vzhled testovaných baterií; některé byly poněkud nafouklé. A jako býk na rudý hadr prý přítomní zástupci firmy Battery Unite reagovali na dotaz, zda své unikátní baterie poskytli k nezávislému posouzení vysokým školám a zkušebnám. •


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Expres doklady - občanka a pas do 24 hodin: kde a kdy si vyzvednout
Auta
Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy…
Kde končí německé dieselové ojetiny? Zájem má Ukrajina, Chorvatsko, Francie i ČR
Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320 nabídne 491 atmosférických koní a jen jednu sedačku
Patent odhaluje, že Ferrari chystá hybridní čtyřválec s elektrickým turbem
Citroen Grand C4 Picasso v dlouhodobém testu: Na brzdě trošku trucoval, ale výkonu má dost
Technologie
Na hodiny bude větší spolehnutí. Windows 10 zpřesní synchronizaci času
Utekly skoro plné specifikace procesorů Amber Lake. 5W Intely poběží až na 4,2 GHz
Každý desátý je moderní otrok. Kde? No přece v Severní Koreji
Atari VCS bude mít čtyřjádro AMD A10-9630P a 8 GB RAM. Specifikace, detaily a OS
DVB-T2 je dostupné pro více lidí. ČRa spouštějí první dokrývače
Hry pro příležitostné hráče