Obraně se nechce do nákupů

04. prosince 2017, 00:00 - Ondřej Stratilík
04. prosince 2017, 00:00

Důležité zakázky na houfnice a obrněná vozidla stojí. Stropnický řeší, jak a jestli vyjednávat s firmami miliardáře Jaroslava Strnada

Byla to jedna z těch zakázek, které zhoršily už tak napjaté vztahy uvnitř českého zbrojního průmyslu. Dost zubů si na ní ale vylámali i úředníci ministerstva obrany. Řeč je o výběru nového kolového obrněnce pro vojáky.

Armáda se rozhodovala mezi dvěma modely. Buď zvítězí vůz Vega z přeloučské firmy SVOS, nebo česko-francouzský Titus z dílen fabrik Nexter Systems a kopřivnické Tatra Trucks patřící do skupiny Czechoslovak Group.

A radost měla nakonec rodina Jaroslava Strnada. Obrana se rozhodla pro „jeho“ titusy. „Tato vozidla splňují nejlépe armádní požadavky a jejich dodávka výrazně posílí schopnosti a možnosti jednotek pozemních sil,“ argumentuje Jakub Fajnor z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Přestože ortel přišel už předloni v létě a 24. července 2017 pak nákup prvních 62 obrněnců za 4,8 miliardy korun bez DPH posvětila vláda, kontrakt se dosud nijak výrazně neposunul. I kvůli dlouhým diskusím o ceně vozidla. Strnadovi lidé museli svou nabídkovou kalkulaci několikrát předělávat. Podle Jakuba Fajnora proběhlo do 16. listopadu teprve jedno jednání mezi ministerskými úředníky a lidmi z firmy Tatra Export, jež má dodávku na starosti.

„Uchazeč si vyžádal časový prostor na prostudování a objasnění podmínek stanovených ministerstvem obrany,“ pokračuje Fajnor.

Podle zdrojů týdeníku Euro z Generálního štábu se kontrakt zasekl ze dvou důvodů. Jedním z nich je fakt, na nějž dlouhodobě upozorňuje řada odborníků a samotných vojáků. Ozbrojené síly se stále citelněji dostávají do područí Czechoslovak Group. Bez firem napojených na Jaroslava Strnada se neobejde nákup náklaďáků, opravy a nákup nových pandurů a třeba ani pořízení a následný servis nových mobilních 3D radarů z Izraele. „Naše závislost na společnostech z Czechoslovak Group je větší a větší,“ krčí rameny jeden z vysoce postavených důstojníků.

Druhým důvodem, proč kontrakt stojí, jsou potíže s bezpečnostní prověrkou Czechoslovak Group. Ostatně už letos v lednu magazín Reportér upozornil, že Národní bezpečnostní úřad zkoumá, kdo je konečným vlastníkem mateřské Czechoslovak Group B. V. Týdeník Euro pak v červenci psal o otevřené prověrce pardubické společnosti Retia, další ze součástí Czechoslovak Group.

Podle Jiřího Caletky z ministerstva obrany resort u strategických zakázek požaduje, aby byl dodavatel držitelem prověrky.

Tahle konstelace brzdí i vyjednávání o modernizaci třiatřiceti samohybných houfnic DANA za 1,3 miliardy korun bez DPH. I když ministerstvo obrany oficiálně tvrdí, že společnost Tatra Trucks pobídlo k jednání, nic konkrétního se neděje. „Zatím jsme k podání nabídky vyzváni nebyli,“ reaguje Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Tatra Trucks.

Vláda přitom projekt schválila letos 10.

července, sama obrana o něm informovala už v květnu. Zakázku komplikuje i to, že Tatra Trucks na ní bude muset spolupracovat s několika dalšími firmami. Jednou z nich je STV Group. Mezi ní a Czechoslovak Group přitom ještě v nedávné minulosti panovala řevnivost. Zřejmě proto se nikdo z STV Group nechce k modernizaci houfnic DANA vyjadřovat. „Podíl subdodavatelů a jejich činnost lze upřesnit teprve poté, co ministerstvo obrany vyzve Tatru k podání nabídky, a tím zároveň poskytne i konečnou technickou specifikaci,“ řekl týdeníku Euro už dřív Andrej Čírtek.

Skluz způsobuje navíc idea, o níž se opět spekuluje v armádních kancelářích: projekt modernizace houfnic zrušit a rovnou koupit 50 nových děl západní výroby.

Ať nakonec ministerští úředníci obchod vyřeší jakkoli, Martin Stropnický (ANO) se musí smířit s bolestivým zjištěním. Z resortu sice odejde jako ten, kdo v jeho čele vydržel nejdéle, zároveň se mu ovšem nepodařilo dokončit ani jeden strategický modernizační kontrakt.

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Prodlužujete studium? Kdy zaplatíte až 56 300 Kč?
Zpozdil se vám let nebo zavazadla? Řekněte si o finanční kompenzaci
Co si pojistit před cestou do zahraničí?
Šmejdi v energetice lákají do aukcí nebo na dárky. Lidé platí tisíce korun
Auta
BMW řady 8 se dočká také kabrioletu a sedanu, prozrazují…
Právě vychází časopis Auto motor a sport 7/2018
Volkswagen a Ford navazují spolupráci. Chtějí společně vyvíjet dodávky
Galerie: Ojetiny s investičním potenciálem, na kterých neproděláte
Proč kopačky Lionela Messiho vypadají na různých televizorech jinak?
Technologie
Justin Sun, tvůrce „nového internetu“, kupuje BitTorrent za více než 100 milionů dolarů
Samsung pokračuje ve vývoji vlastního GPU. Míří s ním i na AI a samořiditelná auta
Google Podcasty sází na integraci a chytré doporučování pořadů
Microsoft vyvinul vlastní procesorovou architekturu, běží na ní Windows i Linux
Valve je velkorysé. Podporu Steamu pro Windows XP a Vista ukončí až v lednu 2019
Hry pro příležitostné hráče