Nuda v Ruzyni

26. listopadu 2012, 00:00 - PAVEL PÁRAL
26. listopadu 2012, 00:00

Myšlenka zřízení aeroholdingu dnes ukazuje poměrně přesvědčivě svou smysluplnost

Opětovná snaha prodat České aerolinie (ČSA) vyvolává na tvářích lidí z byznysu úsměv. V úspěch se moc nevěří.

Přesto lze vývoj firmy v posledních letech označit za poměrně hladké přistání. Stačí si připomenout turbulentní vzlet národních aero linek do stratosféry pod vedením Jaroslava „Luftjardy“ Tvrdíka a následný střemhlavý pád, během něhož Tvrdíkův nástupce Radomír Lašák sebevědomě tvrdil „pořád dobrý“ ještě sto metrů nad zemí. Dokonce i po záchranné akci státu, který na poslední chvíli vzal pořádně za knipl a do firmy dotankoval dvě a půl miliardy korun, se ČSA držely nad zemí navzdory všem fyzikálním zákonům.

Poslední pokus o privatizaci letecké společnosti, z něhož vyšla fakticky záporná cena, to vcelku názorně dokládá.

Myšlenka aeroholdingu vzešlá z hlav šéfa dozorčí rady Michala Mejstříka a tehdejšího generálního Miroslava Dvořáka při dnešním pohledu ukazuje poměrně přesvědčivě svou smysluplnost. Rozebrání ČSA na prvočinitele a jejich podřazení pod holding, jemuž účast ruzyňského letiště dává značnou finanční sílu, přineslo aerolinkám čas na snížení jejich obrovské provozní ztráty. A stojí jistě za ocenění, že ten čas nebyl promarněn. Za to zaslouží slova uznání nejen management, ale také odbory, které – byť s velkými protesty a křikem – nakonec přistoupily na snižování mezd, stejně jako početního stavu pilotů. Ne vždy a všude se v kritické situaci něco takového podaří.

Mnoho zaměstnanců nynějších i bývalých nepochybně najde v řízení firmy, a především v její obchodní činnosti spoustu prostoru pro kritiku. Možná i oprávněnou. Faktem však je, že v současné době jsou jednotlivé části ČSA žijící vedle sebe v Českém Aeroholdingu životaschopné a mohou být samostatně prodávány za nemalou kladnou cenu. Jejich prostřednictvím se tak vrátí náklady státu na udržení národního dopravce při životě, a to ať už jde o servis letadel, charterovou dopravu nebo jiné divize. V těchto všech společnostech přitom mohli lidé přijít o práci kvůli hluboké ztrátě pravidelné přepravy.

Nyní na Ruzyni může být i navzdory vyhlášené privatizaci trochu nuda, protože po letech konečně nejde o život. A pokud se prodej nyní nezdaří, tak se povede někdy příště. Ivan Fuksa, který má nyní v Českém Aeroholdingu na starost právě prodej Českých aerolinií, tak za svou smířlivost vůči vládě dostal docela klidnou tra? ku. Žádné velké zázraky se od něj nečekají. Snad toho moc nepokazí.

O autorovi| PAVEL PÁRAL paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít