Nikdy jsem si nepůjčoval

15. června 2016, 00:00 - Michal Smrž
15. června 2016, 00:00

Svůj recept na úspěch přibližuje zbrojař Michal Smrž Čas od času si vzpomenu na první zaměstnání v zahraničním obchodě ve státním podniku zahraničního obchodu Strojimport, kde jsem měl mzdu asi 50 dolarů měsíčně (podle tehdejšího černého kurzu). Prodával jsem v Pákistánu a dalších zemích textilní stroje za miliony dolarů a bylo mi úplně jedno kolik - na mé mzdě se to neprojevilo. Strojů byl navíc nedostatek (díky plánovitému socialistickému hospodaření), což byla ideální příležitost k získání zkušeností, jak citlivě rozpoznat, kdy zákazník hraje kino a smlouvá ze sportu a kdy už je to opravdu vážné, a pokud se mu něco nesleví, tak nekoupí, aještě se urazí a uteče ke konkurenci...

Za základ svého úspěchu považuji to, že jsem si nikdy nepůjčoval u bank ani jinde.

Tedy až na pár výjimek, kdy jsem technickými půjčkami spekuloval na lepší devizový kurz dolaru, ale tam jsem půjčku v korunách měl stoprocentně krytou zástavou v dolarech. Nikomu jsem také nezpůsobil škodu a vydělané peníze postupně reinvestoval do rozvoje své firmy, dnes už skupiny. A také jsem se držel konzervativního názoru, že podnikání musí mít nějaký obsah, to jest musím umět něco vyvinout, vyrobit či prodat, nikoli ukrást nějakou dotaci, nevrátit půjčku či spekulovat s nějakými pohledávkami systémem hry „letadlo“.

První milion jsem vydělal tím, že jsem se svými společníky zdravě riskoval, využil své zahraničněobchodní zkušenosti a kontakty a našel si nový obor, protože v exportu textilních strojů jsem jako soukromá firma pokračovat nemohl.

Strojimport a později z něho odloupnutá Investa jich z dob socialistického hospodaření měly mnoho na skladě a tomu nešlo cenově konkurovat.

Ale sluší se k tomu dodat, že na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes.

Trh byl hladový a neobsazený konkurencí, soukromé podnikání teprve začínalo a příležitostí bylo hodně. Dnešní mladí podnikatelé to mají nesrovnatelně těžší, všude je dlouhodobě etablovaná konkurence, která si svůj segment na trhu urputně hlídá a jen tak si tam někoho nepustí.

Prorazit přes zavedenou konkurenci, nebo dokonce vymyslet něco úplně nového, kde konkurence ještě není, je tak dnes velmi složité a v některých oborech téměř nemožné.

Na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes. Trh byl hladový a neobsazený.

O autorovi| Michal Smrž, zbrojař

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Rizikoví šoféři mají pojištění dražší
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Auta
Opel vynechá ženevský autosalon, stejně jako Mini. Přichází…
Časy na Nürburgringu nevypovídají o tom, jestli je auto zábavné, říká Hyundai
Na světě se v roce 2017 prodalo skoro 100 milionů aut. Které modely táhnou nejvíc?
Galerie: 16 aut, která novými nápady a technikou předběhla svou dobu
Land Rover představil speciální Defender. Má osmiválec, přes 400 koní a stojí 4,3 milionu
Technologie
Jak koupit Bitcoin a jak na něm vydělat: Stručný návod pro úplné začátečníky
Jak pracovat se Zoner Photo Studiem #2: vylepšete zimní oblohu na letní azůro
ProtonVPN přichází na Android. Služba je spolehlivá, bezpečná a zdarma
Exynos 7872: Samsung slibuje hromadu výkonu i ve střední třídě
Čipy NAND Flash pro SSD začaly zlevňovat. Ceny operačních pamětí bohužel porostou dál
Hry pro příležitostné hráče