Nikdy jsem si nepůjčoval

15. června 2016, 00:00 - Michal Smrž
15. června 2016, 00:00

Svůj recept na úspěch přibližuje zbrojař Michal Smrž Čas od času si vzpomenu na první zaměstnání v zahraničním obchodě ve státním podniku zahraničního obchodu Strojimport, kde jsem měl mzdu asi 50 dolarů měsíčně (podle tehdejšího černého kurzu). Prodával jsem v Pákistánu a dalších zemích textilní stroje za miliony dolarů a bylo mi úplně jedno kolik - na mé mzdě se to neprojevilo. Strojů byl navíc nedostatek (díky plánovitému socialistickému hospodaření), což byla ideální příležitost k získání zkušeností, jak citlivě rozpoznat, kdy zákazník hraje kino a smlouvá ze sportu a kdy už je to opravdu vážné, a pokud se mu něco nesleví, tak nekoupí, aještě se urazí a uteče ke konkurenci...

Za základ svého úspěchu považuji to, že jsem si nikdy nepůjčoval u bank ani jinde.

Tedy až na pár výjimek, kdy jsem technickými půjčkami spekuloval na lepší devizový kurz dolaru, ale tam jsem půjčku v korunách měl stoprocentně krytou zástavou v dolarech. Nikomu jsem také nezpůsobil škodu a vydělané peníze postupně reinvestoval do rozvoje své firmy, dnes už skupiny. A také jsem se držel konzervativního názoru, že podnikání musí mít nějaký obsah, to jest musím umět něco vyvinout, vyrobit či prodat, nikoli ukrást nějakou dotaci, nevrátit půjčku či spekulovat s nějakými pohledávkami systémem hry „letadlo“.

První milion jsem vydělal tím, že jsem se svými společníky zdravě riskoval, využil své zahraničněobchodní zkušenosti a kontakty a našel si nový obor, protože v exportu textilních strojů jsem jako soukromá firma pokračovat nemohl.

Strojimport a později z něho odloupnutá Investa jich z dob socialistického hospodaření měly mnoho na skladě a tomu nešlo cenově konkurovat.

Ale sluší se k tomu dodat, že na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes.

Trh byl hladový a neobsazený konkurencí, soukromé podnikání teprve začínalo a příležitostí bylo hodně. Dnešní mladí podnikatelé to mají nesrovnatelně těžší, všude je dlouhodobě etablovaná konkurence, která si svůj segment na trhu urputně hlídá a jen tak si tam někoho nepustí.

Prorazit přes zavedenou konkurenci, nebo dokonce vymyslet něco úplně nového, kde konkurence ještě není, je tak dnes velmi složité a v některých oborech téměř nemožné.

Na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes. Trh byl hladový a neobsazený.

O autorovi| Michal Smrž, zbrojař

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky…
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI 150 kW a malý výlet za velkým větrem
Technologie
Vodafone reaguje na konkurenci. Za 599 Kč nabídne neomezený LTE internet na doma
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít