NEZAPŘAŽENÝ TAHOUN - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

NEZAPŘAŽENÝ TAHOUN

, Jiří Uklein,
NEZAPŘAŽENÝ TAHOUN
Zdroj: Euro.cz

Ekonomický rozvoj oblasti brzdí zejména nekvalitní možnosti dopravy

V mysli většiny lidí jsou Moravskoslezský kraj i jeho statutární město Ostrava úzce spojeny s doly a hutěmi. S tímto dědictvím minulosti se v kraji ještě dnes setkáváme na mnoha místech. Rozdíl je ovšem v tom, že hrdě se tyčící symboly dolů na území Ostravy jsou již jen připomínkou historicky nedávné minulosti. V roce 2001 již totiž není v Ostravě činný ani jeden důl, všechny leží mimo město, převážně na Karvinsku. Firmy provozující hutní výrobu zavedly různá ekologická opatření, některé provozy byly zcela zrušeny, takže za posledních deset let se markantně zlepšilo životního prostředí v celém regionu. Každá mince má však také svůj rub. Různé útlumové programy, zaměřené na doly a hutě, se také podepsaly na tom, že míra nezaměstnanosti ke konci května letošního roku činila v Moravskoslezském kraji 14,4 procenta, v samotné Ostravě pak 16,1 procenta, a patří tak k nejvyšším v České republice. „Ocelové srdce republiky dnes více než kdy jindy netrpělivě očekává investory, kteří by pomohli tuto situaci zlepšit.

Šance pro rozvoj.
Ostrava má mimořádné předpoklady nabídnout investorům více než jakékoli jiné město v České repub–lice. Příznivě vyznívají následující faktory:

  1. blízkost mezinárodního letiště Mošnov (20 km)
  2. dopravní dostupnost dalších velkých měst (Bohumín, Havířov, Karviná, Frýdek–Místek)
  3. bohatá možnost kulturního vyžití,
  4. schopnost zajistit vzdělávání odborníků v různých oborech v místě (Vysoká škola báňská Ostrava),
  5. dobře řešená dopravní infrastruktura ve statutárním městě Ostrava,
  6. dostatečná nabídka pracovních sil,
  7. možnost relaxace a sportovního vyžití v blízkém okolí (například golfový areál v Šilheřovicích ).

Noční můra logistiků.
Avšak veškeré předpoklady blednou, jakmile má potenciální investor vykonat byť jenom inspekční cestu do regionu. Přestože vzdálenost z Brna do Ostravy je zhruba o 30 km kratší než z Brna do Prahy, k jejímu zdolání je třeba počítat s téměř o hodinu delším časem. Důvod je jednoduchý: chybí dálnice. Doprava čehokoli do regionu se stala bez nadsázky „noční můrou všech logistiků. Plynulé a rychlé přepravě jak lidí, tak zboží a služeb, stojí v cestě obtížné překážky, především průjezd městem Olomouc a jízda po nekvalitních komunikacích s častými průjezdy městy a vesnicemi s omezenou rychlostí od Lipníku nad Bečvou.
Není proto divu, že do stavby dálnice D47 (Lipník nad Bečvou–Ostrava–Bohumín) se vkládají velké naděje. Stavba by měla být hotova na přelomu let 2006 až 2007. Prioritně se bude stavět úsek Lipník nad Bečvou–Ostrava. Ministerstvo dopravy a spojů předpokládá zahájení jeho výstavby na jaře roku 2002. Takže do té doby se zřejmě investoři do kraje nijak dramaticky nepohrnou, alespoň ne do chvíle, než se stavba přesune z výkresů do terénu a bude proveden alespoň symbolický „první výkop . V současné době je tak možné se na příchod investorů připravit. Ještě zvýšit atraktivnost lokality pro investory, aby po dokončení dálnice D47, kdy se budou rozhodovat, zda v Moravskoslezském kraji investovat, či nikoli, byly na první pohled zřetelné přednosti celého regionu.

Dálnice není všelék.
Nelze však zastírat fakt, že samotná dálnice nevyřeší všechny problémy okamžitě. Investoři narazí ještě na některé další problémy, které sice nejsou neřešitelné, ale jejichž existence prozatím téměř nikoho netíží, a proto se jimi nikdo ani vážněji nezabývá. Jedním z nich bude bezesporu nedostatek odborníků se schopností komunikovat v některém ze světově používaných jazyků, zejména v angličtině. Nabízí se lehká pomoc, provede se relokace z jiných regionů České republiky nebo ze zahraničí. To však obnaží další neřešenou potíž: ubytovací kapacity, jejich ceny a úroveň. Tento neprávem přehlížený problém přidělá jistě další vrásky na čele manažerů nejedné firmy. Zejména když zjistí, že ceny za pronájem bytů srovnatelné velikosti nejsou o mnoho nižší než v Praze, avšak kvalita ani služby těmto cenám zdaleka neodpovídají. Pokud se trh nemovitostí nepřizpůsobí nové situaci sám, pak většina silných investorů po několika negativních zkušenostech bude tento problém pravděpodobně řešit vlastními silami, tedy novou výstavbou či rekonstrukcí, čímž nastolí diametrálně novou kvalitu trhu, které se bude muset region přizpůsobit.

Úspěch ve vlastních rukou.
Moravskoslezský kraj má obrovské možnosti stát se tahounem ekonomického růstu České republiky v příštích několika letech. Otázkou zůstává, kdy se začnou tyto možnosti využívat. Není možno nadále pasivně čekat na prosperitu. Bezpochyby bude třeba investovat do zvýšení kvalifikace drtivého počtu nezaměstnaných, zejména do rekvalifikačních programů, týkajících se také jazykové výuky. Některým lidem se bude muset možná vysvětlit, že vyšší kvalifikace zvyšuje šanci na získání zaměstnání či získání lépe placeného zaměstnání. Profesí, k jejichž výkonu stačila velmi nízká kvalifikace, je dnes v regionu k dispozici již jen jako šafránu a neustále jejich počet klesá. Příchod investorů bude bezesporu šancí pro místní lidi získat nová pracovní místa v zajímavých profesích a dále si zvyšovat svoji kvalifikaci. Záleží však na každém jednotlivci, zda tuto šanci, která se mu nabízí, využije. Nelze neustále čekat,že se stát o každého postará, snažit se musí každý sám. Úspěch má každý ve vlastních rukou.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze