Menu Zavřít

Není láce jako láce

17. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Jedny z nejnešťastnějších kapalin vydávaných za víno

Je známou věcí, že produkce hroznů v České republice je dražší než ve velkých vinařských zemích. Je tomu tak kvůli zeměpisné šířce jakož i přírodním a klimatickým podmínkám. Proto budou vína základních kategorií zahraniční provenience vždy levnější. Existuje však láce a láce.
Nedávno jsem zahlédl v jednom z obchodů řetězce, který hrdě nese na své korouhvi heslo „vždy levný!“, pomalu již mizející vína balená v tetrapacku. Zaujala mne cena za jedno litrové balení. Ta činila 14,90 Kč, shodně za bílé i červené. Jal jsem se trochu počítat. Výrobní cena hroznů u nás osciluje okolo desetikoruny za kilogram. Výtěžnost se pohybuje někde u hodnoty 70 procent. Což, laickým výpočtem zjištěno, znamená, že na jeden litr nijak oslňujícího vína potřebujeme přibližně 1,4 kg hroznů. To je, v našich podmínkách a beze všech dalších vstupů, asi čtrnáct korun českých. Vezměme v úvahu to, že v jižních zemích dokážou vinaři hrozny pořídit za méně než polovinu ceny naší. Nicméně i když nepřihlédneme k nákladům na zpracování, přepravu a marži prodávajícího, jsme někde na sedmi korunách. A to prosím u výchozí suroviny! Připočtěme k tomu obal, ačkoliv cenu tetrapakové krabice se mi zjistit nepodařilo. Když jsem se snažil vypátrat tuto informaci u společnosti Tetra Pack, byl jsem odbyt tak, jako bych žádal prozrazení zásadní státotvorné informace. Nepočítaje tedy energii, plnění, dopravu ani marže všech angažovaných subjektů, dospěl jsem k závěru, že skutečné víno se za 14,90 už nemůže do kartonku dostat. A to ani když výrobce - u tohoto vína se použití neadekvátního termínu nijak nezdráhám - deklaruje původ doslova takto: „Země původu - směs vín z EU“. Protože nevím, co si pod tímto matoucím zařazením představit, nezbylo mi, než krabice otevřít a okusit.

Stolní víno bílé - „směs vín z EU“, Víno Trade Mutěnice. Barva a čirost může napovídat něco o víně, vše prozradí až „nos“. Neidentifikovatelný výraz, který může být vším, především však připomíná řídký roztok octa. Chuť není o nic lepší, nabízí tenoučký, kyselý, nevýrazný projev. Spolu s lehkou „voltáží“ - 10 % - která neukojí ani základní potřebu, závislost alkoholika, natož aby uspokojila byť jen nenáročného zákazníka, jde o produkt, jehož konzumenty je třeba jen politovat.

BRAND24

Stolní víno červené - „směs vín z EU“, . Obdoba v rubínové. Zde se sice k barvě přidá i jakýstakýs náznak buketu, ovšem „pusa“ nenechá nikoho na pochybách. Jde o jednu z nejnešťastnějších kapalin, která je vydávána za víno. K oběma vzorkům lze říci jen tolik: Nešťastní konzumenti v těch zemích Evropské unie, odkud se podobné parodie nepodaří převézt k nám.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).