Německý ostrov doktora Moreaua

20. května 2013, 00:00 - Jiří Červenka
20. května 2013, 00:00

Politicky nekorektní nika přemotorovaných „überkombi“ prolomila hranici čtyř sekund. Dosáhl extrémní žánr svého zenitu?

Nové Audi RS6 Avant je kombi. Nabízí prostorný a honosně zpracovaný interiér, prakticky řešený zavazadlový prostor a špičkovou navigaci, která se umí připojit na internet a vyhledávat cíle z Google Earth.

Zkrátka manažerský kombík jako z učebnice. Až na jednu maličkost. Dokáže uhánět rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu.

Zrodilo se monstrum Ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století měla auta s protáhlou karoserií kombi podobnou image jako dnes velkoprostorové vozy. Konvenovala spíše konzervativním povahám. Jestliže kombíky vypovídaly něco o svých majitelích, bylo to jejich praktické založení a smysl pro rodinné hodnoty. Až někoho napadlo, že ani při převozu sportovního vybavení či naplocho baleného nábytku nemusí být nutné klidit se z rychlého pruhu dálnice. Příznačné je, že se tak stalo v Německu – zemi, kde na cirka polovině dálniční sítě dodnes neplatí žádné rychlostní omezení.

V roce 1992 představuje BMW kombi verzi „supersedanu“ M5. Bylo to první kombi divize BMW Motorsport a zároveň poslední ručně vyráběné BMW s písmenem M na přídi. Citelně upravený řadový šestiválec dosahoval výkonu 340 koní, což vozu umožňovalo zrychlit z parkoviště před supermarketem na 100 km/h za tehdy naprosto senzačních 5,9 vteřiny. Ferrari 348 bylo o pouhé tři desetiny rychlejší!

Za milník v evoluci extrémně rychlých kombi je nicméně považován až rok 1994, kdy automobilka Audi uvedla model RS2 Avant, na jehož vývoji se podílelo Porsche. Nešlo jen o marketingovou vějičku.

Konstruktéři ze Zuffenhausenu do projektu vložili kromě svého věhlasu řadu součástí podvozku a brzdové soustavy a zajišťovali finální montáž vozu. Kola a zpětná zrcátka modelu RS2 Avant byla dokonce přímo převzata z dobového Porsche 911 Turbo.

Vůz poháněný pětiválcovým motorem o výkonu 315 koní se pyšnil na svou dobu ohromujícími jízdními výkony. Zrychlení 0–100 km/h za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost elektronicky omezená na 262 km/h možná nevypovídají tolik jako výsledky redakčního testu provedeného britským Autocarem. Týdeník naměřil modelu RS2 Avant akceleraci 0–48 km/h za 1,5 vteřiny. Audi v této disciplíně překonalo i nejrychlejší automobil své doby, supersportovní McLaren F1. Neškodný rodinný přítel v péči německých „genetiků“ definitivně zmutoval v monstrum. Válka čísel Další rozmach žánru nastal přibližně před deseti lety, kdy se mezi německými výrobci rozhořela nová bitva nekonečné „války o výkon“ a rychlé kombíky tentokrát stály v čele znesvářených táborů. Zatímco byl svět fascinován vozem Mercedes-Benz E 55 AMG, jehož burácení bylo zrovna tak působivé jako dynamika, v Ingolstadtu finišovali s Audi RS6 a RS6 Avant. Dvojité přeplňování pomohlo jeho osmiválci k výkonu 450 koní – v době, kdy jich Porsche 911 Turbo mělo pouze čtyři sta dvacet.

Mnichovští zanedlouho triumfovali rovnou desetiválcovým BMW M5, které mezi sedany i kombíky prolomilo magickou hranici 500 koní. Audi nasadilo v další generaci RS6 také desetiválec, ale pro jistotu přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Výkonem 579 koní překonal výtvor divize Quattro opět všechny rekordy a rozpoutal debaty o smysluplnosti takových schopností u rozložitého automobilu rodinného typu. Mercedes-Benz poslední fázi souboje pozoroval zpovzdálí. A pak přišla krize.

Slabší, úspornější, rozumnější Nejnovější třetí generace Audi RS6 poslušně následuje trend snižování spotřeby, předepsaný společenským klimatem i evropskou legislativou. Namísto pětilitrového desetiválce dostalo nový motor, který má o dva válce a litr objemu méně. Zajímavost pro fajnšmekry: zatímco V10 byl konstrukčně spřízněný s motory Lamborghini, novinka je prakticky totožná s osmiválci pohánějícími modely luxusní britské značky Bentley. Má systém stop-start, který při zastavení zhasne motor, aby šetřil palivo, a také vypínání čtyř válců při mírném zatížení. Výsledkem je o třetinu nižší kombinovaná spotřeba, 9,8 l/100 km namísto dřívějších 13,9.

Poprvé v dosavadní historii Audi RS však klesl také výkon motoru, z někdejších 579 na 560 koní. Dosáhl žánr extrémního kombi svého zenitu? Ani náhodou. Předchozí Audi RS6 Avant s hmotným desetiválcem vyloženým daleko před přední nápravu bylo těžkopádným dálničním expresem. Pohonná jednotka nového modelu je výrazně lehčí a v karosenamic, rii umístěná mnohem příhodněji. Auto díky tomu mnohem hravěji zatáčí, ochotněji mění směr a celkově má dost schopností na to, aby proměnilo potenciál motoru v opravdovou rychlost i na úzkých, klikatých silnicích. Především je ale ještě rychlejší v přímce.

Jeho osmiválec má totiž sice o necelých dvacet koní menší výkon, ale o 50 newtonmetrů vyšší točivý moment. A spolupracuje s vynikající osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, která řadí hladce a svým širokým rozpětím převodů pomáhá motoru pracovat v optimálním režimu. Výsledkem je zrychlení 0–100 km/h za doslova dechberoucích 3,9 vteřiny. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, jak je u rychlých vozů německé výroby zvykem. Dá se ovšem připlatit 4900 eur (ceny pro ČR nebyly zatím zveřejněny) za paket Dykterý obsahuje řízení s variabilním převodem, aktivní zadní diferenciál, sportovní podvozek s diagonálně propojenými tlumiči a omezovač rychlosti přenastavený na 280 km/h.

Přes 300 jen za příplatek Kdo by se nechtěl smířit s potupnou představou, že bude muset uhýbat z rychlého pruhu dálnice základnímu modelu Porsche 911 (289 km/h), může za 12 900 eur zvolit paket Dynamic Plus. V něm dostanete kromě všeho výše uvedeného ještě keramické brzdy a nejvyšší rychlost 305 km/h. I ta je přitom elektronicky omezená.

Jak jsme se mohli přesvědčit v okolí Mnichova, dosáhnout 300 kilometrů za hodinu není kvůli hustému provozu jednoduché. A to ani když disponujete patřičně konfigurovaným Audi RS6, dostatečným odhodláním a úsekem dálnice bez rychlostního omezení.

Nad akceleračními schopnostmi auta však zůstává rozum stát. Jak říká britský moderátor Jeremy Clarkson z televizního pořadu Top Gear: „Tohle není dynamika, tohle je cestování v čase!“ I v těch nejkratších mezerách v rychlém pruhu můžete bleskurychle překonat 200 km/h a díky silným, vůči vadnutí rezistentním keramickým brzdám také opět bezpečně zpomalit, kolikrát je jen libo. Člověku přijde skoro absurdní, když po otevření pátých dveří najde vzadu stejný, pravidelně tvarovaný kufr s chytrým systémem posuvných přepážek jako v běžném Audi A6 Avant.

RS6 Avant se aktuálně pyšní titulem nejrychlejšího kombi planety. Otázkou je, na jak dlouho. Ze strany BMW nyní nebezpečí nehrozí, ale Mercedes-Benz právě v těchto dnech uvádí na trh posílenou variantu svého zběsilého kombi založeného na třídě E.

Model s označením E 63 AMG S má sice omezovač na 280 km/h, nicméně jeho parametry prozrazují, že by zvládl mnohem víc. Jistě nebude trvat dlouho, než se ve Stuttgartu rozhodnou zařadit do příplatkové výbavy posunutí omezovače na hodnotu začínající trojkou. A válka o titul nejrychlejšího kombi světa se rozhoří nanovo. l •

Ingolstadt proti Stuttgartu

Dvě nejvýkonnější kombi současnosti

Audi RS6 Avant Mercedes-Benz E 63

(2013) AMG S kombi

Výkon (koní) 560 585

Točivý moment (Nm) 700 800

0–100 km/h (s) 3,9 3,7

Max. rychlost 305 280

(km/h)*

* elektronicky omezena, sériově u obou vozů 250 km/h

Zdroj: Audi, Mercedes-Benz

Ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let měla auta s protáhlou karoserií kombi image, která konvenovala konzervativním povahám.

O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Už i pevným diskem se dá špehovat, funguje jako mikrofon. Hrozba pro bezpečnost
Podruhé a lépe. Surface Book 2 je rychlejší, lépe vybavený a může být zcela tichý
Netflix má již 104 milionů předplatitelů. Příští rok hodlá do obsahu nacpat 8 mld. dolarů
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít