Němci mají jiný vkus, Poláci nižší ceny

06. listopadu 2017, 00:00 - Václav Herz
06. listopadu 2017, 00:00

Kde a jaké spotřebiče se dají po internetu koupit levněji než v Česku

Pro Čechy je levnější nakupovat v zahraničí. Například v Polsku, Maďarsku nebo na sousedním Slovensku. Vyplývá to z velkého srovnání cen v e-shopech. Stejné značky televizí jsou třeba levnější v Rumunsku.

Ve společnosti Heureka vybrali 50 produktů z každé kategorie podle jejich oblíbenosti v Česku. Zkoumali, do jaké míry je zboží dostupné i jinde a jaká je v dané zemi průměrná cena onoho „koše“. Ceny slouží jen jako ekonomický ukazatel, není v nich započítána doprava, i když třeba v příhraničních oblastech by se zákazníkům mohlo vyplatit sledovat ceny u sousedů. „Za vyšší cenu než v Čechách se na Slovensku prodávají například vibrátory, kontaktní čočky nebo plínky. Naopak parfémy jsou na Slovensku levnější,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.

Jenže kromě cenových dat, která jsou k dispozici ve velkém grafickém zpracování, se ukázal ještě jeden podstatný rozdíl.

Zákazníci v zemích na západ od Česka mají v obchodech do značné míry odlišné zboží. Zda je kvalitnější, tak jako to ukázal před časem průzkum u potravin, není jisté. Zřejmé ale je, že jeho cena je vyšší, nicméně s ohledem na koupěschopnost Němců nebo Rakušanů ne závratná.

Například e-shopy v Německu nabízejí oproti českým velmi odlišné zboží.

Z padesátky v Česku nejoblíbenějších televizí je tam dostupných jen zhruba 56 procent, v Rakousku necelých 45 procent.

„Největší rozdíl je pak v nabídce notebooků nebo praček,“ doplňuje Tomáš Braverman. Nejoblíbenější pračka v Česku je model Whirlpool za šest tisíc, v Německu je to Siemens za 17 tisíc korun.

A hlavně: Do kategorie nejoblíbenějších televizí se nedostalo ani procento z toho, co milují Češi, v Rakousku se mezi oblíbené produkty mezi televizemi dostaly přibližně dvě procenta těch oblíbených u nás. Stejně tak je to s ostatními produkty. Například parfémy, kterými se voní Češky a Češi, se v Rakousku mezi oblíbené vůbec neprobojovaly, v Německu jen dvě procenta z nich.

Přitom shodně 64 procent z české top 50 je v obou zemích dostupných.

Pakliže by cena měla odpovídat zájmu o dané produkty, Češi společně se Slováky patří mezi národy, které se voní nejméně. Naopak Rumunsko, kde jsou ceny nejvyšší, by podle úrovně cen mělo vykazovat vysoký zájem o dané zboží.

Ze srovnání tak vyplývá jedno obecné zjištění: Velké rozdíly v dostupnosti i oblíbenosti zboží jsou dalším důkazem neviditelné opony mezi východem a západem Evropy.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB opět zpřísňuje poskytování hypoték - není ale třeba panikařit
Tři čtvrtiny z nás miluje „šopingování“
Cestovní pojištění na dovolenou: ano, nebo ne?
Jak legálně pracovat s manželkou ve vlastním podniku
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Auta
Mazda MX-5 nově nabídne vyšší výkon a lepší polohu za…
Volvo S60 už nemá diesel a vyrábí se v USA. Nechybí ani sportovní verze
Test Ducati Monster 797: Žádná dáma!
BMW řady 8 se dočká také kabrioletu a sedanu, prozrazují uniklé skici
Právě vychází časopis Auto motor a sport 7/2018
Technologie
Windows 7 zřejmě končí s procesory bez SSE2. Microsoft dělá vše, aby neřekl pravdu
Opozdí se nová generace GeForce? Nvidia má prý problém se sklady plnými starších GPU
4K televizor Philips 7503 (vyzkoušeno)
Justin Sun, tvůrce „nového internetu“, kupuje BitTorrent za více než 100 milionů dolarů
Samsung pokračuje ve vývoji vlastního GPU. Míří s ním i na AI a samořiditelná auta
Hry pro příležitostné hráče