Menu Zavřít

Nejvlivnější firma, o níž jste nikdy neslyšeli. Sinclair atakuje americký mediální trh

28. 9. 2017
Autor: Profimedia.cz

Takový moment člověk nezažívá často. Je to podobné, jako když poprvé zaslechnete o General Motors. Největší mediální firma v USA se jmenuje Sinclair. Sinclair Broadcast Group vlastní 173 televizních stanic a právě se chystá spolknout dalších 42, což jí zajistí přístup do více než poloviny amerických domácností.

Nákup za čtyři miliardy od Tribune Media (dříve vlastnila též Chicago Tribune a Los Angeles Times) by za běžných okolností neprošel, neboť už teď Sinclair narazil na laťku 39 procent, kterou Federální komise pro komunikace (FCC) hlídá jako hranici monopolního postavení. Jenže do věci se vložil Bílý dům a laťka se celkem určitě posune nahoru.

Sinclair je totiž stejně jako současná administrativa „ko-ko“. Konzervativní a konspirační. Má větší dosah než Fox News a v podstatě asi největší zásluhu na zvolení Donalda Trumpa prezidentem ze všech médií. Její zpravodajství využívá zázračnou formulku - obsahem je k nerozlišení od Breitbart News, ovšem prezentují jej lidé, k nimž má naprostá většina konzumentů obrovskou, skoro až osobní důvěru. Jen málokdo tuší, že oblíbení moderátoři lokálních stanic typu WJLA 7 ve Washingtonu DC nebo KOMO 4 News v Seattlu ve skutečnosti odříkávají předžvýkaný obsah.

Perverzní sex v mercedesu

Sinclair má pohnutou historii. Založil jej jistý Julian Sinclair Smith, jenž v roce 1993 odkázal synům tři lokální stanice v Baltimoru, Pittsburghu a Columbusu. Jeho syn David, který je tajemnější než Howard Hughes v Karpatech, se neuvedl zrovna ideálně. V roce 1996 byl odsouzen k nuceným pracím za „nepřirozený a perverzní sex, jenž na něm byl vykonáván v jeho mercedesu“ (sic!), ale vyvlékl se z trestu sérií televizních „balíčků“ (podobný program vysílaný na různých stanicích najednou) s protidrogovou tematikou. Balíčky má od té doby rád, jen tematika se změnila - tou se stal boj proti multikulturalismu, politické korektnosti a levičákům všeho druhu.


Média: USA s Trumpem v čele vstupují do éry arogance


V roce 2004 rezignoval šéfredaktor washingtonského zpravodajství na protest proti „zkreslené politické propagandě“ nařízené shora. Tou byl dokumentární film, který si dělal legraci z válečného hrdinství Johna Kerryho, protikandidáta George W. Bushe. Podobně v roce 2012 (opět před volbami) Sinclair šířil legendu o zpackané Obamacare, i když tentokrát to demokratický kandidát přežil. Před volbami 2016 navštívil vedení Sinclairu prezidentův zeť Jared Kushner, který si spočítal, že v Ohiu, Pensylvánii a na Floridě - tedy důležitých „swing states“ - má televizní společnost mnohem lepší sledovanost než třeba CNN. Následovala dohoda o 12 nekomentovaných „přátelských“ rozhovorech s Trumpem, zatímco Hillary Clintonová se do programové skladby jaksi nevešla.

Dnes už se propojení s Bílým domem nikdo ani nesnaží zakrývat. Hlavním politickým analytikem sítě 173 stanic je loňský mluvčí Trumpova volebního štábu Boris Epshteyn. Bílý dům oplácí laskavost tím, že propojuje svá komuniké a tweety s webem Circa (Netušil jsem, že je možné klesnout pod standard Breitbartu - je to stejné, jako by nějaký kuchař nebyl dost dobrý na to, aby ohříval párky na zábavě,“ popsal obsah webové aplikace britský komik John Oliver), který zase s oblibou cituje moderátor a komentátor Fox News Sean Hannity.

Ovšem největším dárkem Bílého domu byla změna ve vedení FCC. Tu od letoška vede Ajit V. Pai, jenž zahájil cosi jako blitzkrieg proti všem antimonopolním regulacím.

Breitbart a Fox mají děti

„Sinclair je patrně nejnebezpečnější firma, o níž jste nikdy neslyšeli,“ říká Michael Copps, někdejší šéf FCC, jehož mimochodem do funkce jmenoval George W. Bush. Jeho nástupce Tom Wheeler současné počínání komise nechápe: „Koukáte se na to a škrábete se na čele.“ Ajit Pai totiž zrušil hned několik ustanovení, která fungovala jako základní kameny regulace - lokální televize už smějí sdílet obsah i zisky z reklamy, nemusejí mít odteď vlastní studio, laťka 39 procent je prý v digitální éře zastaralá. David Smith, tento americký Berlusconi, má po několika vřelých kontaktech s Kushnerem cestu na vrchol otevřenou, a dokonce i zdánlivě všemocný magnát Rupert Murdoch (jenž budoval svou síť nikoli nepodobným způsobem) prý nevěří vlastním očím, jak jej nenápadný půvab sinclairovské buržoazie připravuje o čelné místo mezi konzervativními médii.

„Představte si, že se Breitbart a Fox ožení a mají spolu několik dětí. Co z nich asi tak vyroste? Nejspíše vybroušenější a mocnější verze svých rodičů,“ napsal americký zpravodajský web Root. Circa i lokální stanice jsou živeny přímo z Bílého domu, který jim poskytuje přednostní „leaks“ (informační úniky) přímo ze štábu. „Vyšetřování Michaela Flynna je osobní pomstou Trumpových nepřátel,“ hlásí třeba moderátor na WJLA 7 a dalších 173 stanic to časové pásmo po pásmu opakuje po něm. V tom spočívá onen trik. Zprávu nesděluje někdo na Fox News s otevřeně konzervativní agendou, ale velmi důvěryhodný chlapík v pozdním středním věku, jemuž diváci v nějaké malé obci, třeba Kleinfeltersville v Pensylvánii, věří už dvacet let každé slovo. Netuší, že odříkává „balíček“, který dostal to ráno e-mailem.


Laboratoř amerického rasismu. Bílý podnikatel se v centru Detroitu bojí

Detroit


Přes všechnu svou digitální slávu totiž stále ještě nenastal věk, v němž by Američané kladli větší důvěru v nějaký jiný zpravodajský zdroj než v televizi. Podle loňského průzkumu agentury Pew čerpá 46 procent obyvatel USA nejčastěji informace z lokálních stanic, což je světový unikát. Pořady typu Na pravé straně s Armstrongem nebo Na plné koule se Sharyl Attkissonovou překonávají v daných regionech sledovaností talk show na celostátních stanicích. Pokud tedy Sharyl řekne, že vyšetřování FBI je „osobní mstou“, má to zaručený dopad.

Zvláště když podle New York Times nedokáže naprostá většina diváků pojmenovat ani vlastníka stanice, natož jeho výkonného ředitele Smithe.

Denní porce terorismu

„Je poněkud znepokojující dozvědět se, že společnost, o níž jste sotva kdy slyšeli, právě utrácí čtyři miliardy za nákup dalších 42 stanic. Člověk si připadá, jako by kromě Exxon Mobilu existovala ještě mnohem větší ropná společnos, a řídil ji pitomeček, který hrál ve filmu Spidermana,“ zavtipkoval na adresu Sinclairu komik Oliver. Podle něj na celé věci nejsou nejsmutnější různé detaily, jako třeba případ republikánského kongresmana Boba Ehrlicha, který popohnal FCC při odsouhlasení akvizic a následně směl používat pro osobní potřeby luxusní helikoptéru od Sinclairu. Větší potíž mu dělá programová skladba televizních stanic.

Konkrétně denní segment s názvem Aktuální teroristická výstraha, který patří do povinného balíčku a musí informovat o stupni nebezpečí každý vysílací den. Samozřejmě jen velmi zřídka se na této frontě něco děje, takže moderátoři segment vyplňují všemožným zpravodajstvím, například o zákazu koupacího oděvu „burkini“ ve Francii. O teroristické hrozbě se divák nedozví nic, ale vtip je v tom, že každý den pod klíčovým slovem terorismus zaslechne cosi o muslimech.

Terorismem se tak podprahově stává všechno, co jakkoli souvisí s muslimy. „Mahershala Ali se objevil na obálce časopisu GQ, bývalý basketbalový hráč Kareem Abdul Jabbar byl zadržen na letišti. A přejeme všechno nejlepší k narozeninám publicistovi Fareedu Zakariovi! A to je dnes z teroristické výstrahy vše, na shledanou,“ paroduje zpravodajství John Oliver.

Dále čtěte:

BRAND24

Hlavně neurazit. Sportovní komentátor Robert Lee nemůže kvůli jménu k mikrofonu

Teorie spiknutí potvrzena. Trump jako oběť politické korektnosti


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).