NEJEN ČERNOBÍLÝ SVĚT - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

NEJEN ČERNOBÍLÝ SVĚT

, Jan Paul,
NEJEN ČERNOBÍLÝ SVĚT
Zdroj: Euro.cz

Prodejní výstava fotografického aktu

Nová expozice výtvarného umění ve Veletržním paláci z období let 1930 až 2000, o které se často diskutuje, má jeden pozitivní přínos. S konečnou platností rehabilituje fotografii jako svébytný umělecký obor tím, že se jí dostalo v prestižním prostoru stejného způsobu prezentace jako ostatním typům umění. Fotografie tak dostala šanci definitivně potvrdit své místo, které ovšem dávno má, vedle disciplín, jako je malířství, sochařství a grafika. Dosvědčuje to také konečně skutečnost, že fotografii se ve světě delší dobu věnuje pozornost jako samostatnému a ceněnému sběratelskému oboru.
To se ale nedá říci o Česku, přestože v něm paradoxně vyrostly světově uznané osobnosti, jako například Josef Sudek, František Drtikol a Jaromír Funke. Proto je každá výstava kvalitní fotografické tvorby vítaná jako připomenutí uměleckého oboru, který je zde z hlediska sběratelského zájmu teprve v plenkách. Takovou výstavou se stala i průřezová expozice Akt v české fotografii 1839–1918, uspořádaná v Císařské konírně Pražského hradu od začátku prosince loňského roku do letošního 4. února. Na tuto přehlídku zajímavým způsobem navázala stejnojmenná výstava v Českém centru fotografie v Praze, která nabídla k prodeji reprezentativní práce některých českých fotografů, vzniklé po roce 1918.
Tato galerie, která se zaměřila na představování soudobé fotografie, dobře využila velké nekomerční výstavy k nabídce fotografií mnoha autorů věhlasných jmen, jako jsou kromě Drtikola třeba Alexander Hackenschmied, Josef Ehm, Rudolf Štěrba nebo Ladislav Postupa. Majitel centra Jiří Jaskmanický k tomu řekl, že ceny nabízených fotografií jsou mnohdy nižší, než jaké lze dosáhnout na zdejší aukci, a nesrovnatelně nižší než částky, jež získává František Drtikol nebo Alexander Hackenschmied ve Spojených státech. Třeba Hackenschmiedovy pozdější fotografické zvětšeniny jsou na výstavě nabízeny již od dvou a půl tisíce korun, z nichž nejdražší Los Angeles–Maya z roku 1942 stojí osm tisíc korun.
Prodejní kolekce aktů je doplněna o řadu současných autorů, jako jsou Václav Jirásek, Bartha Kalman, Miroslav Stibor a Viktor Kopasz. Částky za jejich díla se pohybují v rozmezí od 2800 korun do dvaceti čtyř tisíc. Za příznivou cenu šest a půl tisíce lze na výstavě koupit fotografie renomovaného autora Romana Sejkota, který se fotografickým aktem zabývá pravidelně. Dociluje mimořádného emotivního účinku i výrazu zobrazením siluet ženských postav většinou na temném krajinném pozadí. V nabídce je také jeden snímek kontroverzního a ve světě známého fotografa Roberta Vana, který je zastoupen záběrem z cyklu Hoši z Adršpachu v ceně devatenácti tisíc korun.
Česká fotografie má jako jedna z mála uměleckých disciplín dobrou pozici na mezinárodní scéně a je jen otázka času, kdy k ní obrátí pozornost také naši zájemci a sběratelé.

Pozvánka
MICHAL NOVOTNÝ v galerii Tvrdohlavých.
V říjnu loňského roku vzniklá galerie bývalé umělecké skupiny Tvrdohlavých vítá zhruba jednou za tři měsíce ve svých prostorách v paláci Lucerna svého hosta, a to z nejmladší nastupující umělecké generace. To má hned dvě výhody. Za prvé se zde viditelně konfrontuje tvorba na umělecké scéně usazených zástupců střední generace s nejnovějšími díly té nejmladší. A za druhé host užívá renomé galerie, které je tvořeno jednotlivými členy této známé skupiny. Michal Novotný si v pomyslné konkurenci nestojí špatně a jeho veskrze romanticky laděné obrazy mohou zaujmout nevtíravou líbivostí malířského přednesu. Novotný s gurmánskou pečlivostí i v mladickém nadšení vyzobává pikanterie všech možných malířských chutí v upřímně podané malbě. Výstavu můžete navštívit v galerii Tvrdohlavých v paláci Lucerna Praha až do konce května 2001.