Menu Zavřít

Nebezpečné slevy

13. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Bloková výjimka

BRAND24

PRAHA (tpk) - Opatření Evropské unie známé jako regulace o blokové výjimce mělo zvýšit konkurenci mezi značkami automobilů, snížit vzájemnou závislost výrobců a prodejců a zlepšit postavení zákazníků. Nejnovější studie divize Autofacts poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) však uvádí, že významnějším přínosem než regulační zásah byl vývoj na trhu s novými vozy. Poptávka v Evropské unii stagnuje, takže automobilky pobízejí zákazníky ke koupi prostřednictvím slev. Zatímco v zemích původní patnáctky EU se ceny zboží pro spotřebitele zvýšily od roku 1997 v průměru o šestnáct procent, ceny nových automobilů narostly o pouhá čtyři procenta. „Evropský automobilový sektor zažívá podobnou situaci jako Spojené státy, kde mnoho továren produkuje mnoho vozů pro málo lidí,“ tvrdí Jacques Lesieur, partner PricewaterhouseCoopers.
Nejtvrdší tlak na automobilky je vyvíjen v Německu, kde v průběhu loňského roku prodával Volkswagen svůj model Golf často až se slevou přesahující dvacet procent. Jiné země stejně jako Česko však příliš nezaostávají - Citroën například letos v lednu snížil ceny vybraných modelů až o 150 tisíc korun. Podobná strategie se dlouhodobě podepíše na ziskovosti výrobců, jak upozorňuje studie PwC. V roce 2004 dosáhly hlavní automobilky čistého zisku 34,6 miliardy dolarů, což je o dvacet procent méně, než v současné době vynakládají na pobídky na americkém trhu. „Ziskové marže mnoha automobilek a jejich dodavatelů mohou snést pouze určitou míru pobídek. To povede k situaci, kdy současný obchodní model přestane být udržitelný, což může inspirovat vlády k nepřímé podpoře domácích výrobců. A to by znamenalo, že na řadu přijdou peníze daňových poplatníků. Dnešní pobídky se tak mohou stát zítřejšími daněmi,“ dodává Lesieur.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).