zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Nad vodárenskými kontrolami malých obcí se zavíraly oči

23. července 2018, 00:00 -
23. července 2018, 00:00

O povinnostech vlastníků vodárenské infrastruktury, o jejich vztahu s provozovatelem a o problémech provozování vodovodů a kanalizací v malých obcích jsme hovořili s Antonínem Raizlem, partnerem poradenské společnosti EY

* Jaká je největší chyba českých vlastníků vodárenského majetku?

Řada z nich dělá zásadní rozhodnutí na základě politického zadání a výjimkou pak nejsou tendence upřednostňovat model, ve kterém obec provozuje infrastrukturu sama, bez zvážení dalších možností provozování. V tak důležitých oblastech by se nemělo rozhodovat na základě úvah, ale faktů. K dispozici jsou možnosti, jak objektivně srovnat provozní modely i data z benchmarkingu ministerstva zemědělství. Je škoda, že nejsou v širší míře využívány.

* Jednou z povinností vlastníka je obnovovat majetek. Kde by měl odpovědný vlastník začít?

Každý vlastník má povinnost podle zákona o vodovodech a kanalizacích zpracovat a realizovat plán financování obnovy vodovodů nebo kanalizací na dobu nejméně deseti let.

* Mají plán obnovy všichni vlastníci vodárenských sítí v Česku?

Nemají, což není šťastné z hlediska budoucího provozu vodovodů a kanalizací. Pravidelná tvorba prostředků na obnovu a její realizace je jednou ze zásad samofinancovatelnosti oboru a celkové udržitelnosti systému. Zpracováním plánu financování obnovy však povinnost vlastníka nekončí, je třeba jej skutečně realizovat a mít rozmyšlenou dlouhodobou koncepci, jak se o stávající infrastrukturu starat. Na jedné straně se požadavky státu zpřísňují, a přitom nikoho nezajímá, že na trhu je početná skupina vlastníků, která neplní ani ty nejzákladnější povinnosti.

* Mluví se také o slučování vlastníků do větších celků.

Dotační politika jde ale obráceným směrem. Dotační pravidla stále nahrávají atomizaci a samoprovozování.

* Jaká jsou rizika spojená s provozováním vodovodů a kanalizací?

Práva a povinnosti provozovatele vodovodu nebo kanalizace obsahuje zákon o vodovodech a kanalizacích, obecně se příliš neliší u nejmenších obecních provozovatelů nebo u největšího regionálního provozovatele. Pokud nastane problém s kvalitou dodávané pitné vody, jde o velmi závažnou situaci, ať provozovatel dodává vodu malé obci, nebo desítkám tisíc domácností. To, že je provozovatel malý, není důvod k omluvě. Právě v tomto okamžiku se neplnění zákonných povinností stane mimořádně přitěžujícím faktorem.

* Jak poznáme lokality, kde dochází k neplnění zákonných povinností?

Mimořádně nízké ceny v obcích, které si provozují infrastrukturu samy, mohou indikovat neplnění některých povinností, jako je například tvorba prostředků na obnovu infrastruktury. Bez vytvořené rezervy a pravidelných investic je pouze otázkou času, kdy začnou být problémy s havarijním stavem vodovodů a kanalizací vidět i na povrchu. Pravidelná tvorba prostředků na obnovu vodovodů nebo kanalizací navíc zamezuje skokovému zvýšení cen v případě havárie a nutných investic. Pokud je cena vody dotována obcí, měli by to občané vědět. Zásadní informací je totiž nejen to, kolik za vodu zaplatíme, ale také kolik ve skutečnosti stojí.

* Lidé u samoprovozování ale často věří iluzi, že jde o výhodnější řešení.

Pokud je cena vody dotována z obecního rozpočtu nebo některé povinnosti (například tvorba finančních prostředků na obnovu) nejsou plněny, pak je na první pohled díky nižší ceně tento způsob výhodnější.

* Co by měl vzít v úvahu starosta, který chce zodpovědně zvolit model provozování vodárenské infrastruktury?

Měl by objektivně porovnat všechny možnosti a s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám vyhodnotit, zda je obec výhodnější samoprovozování, spolupráce s větším provozovatelem nebo jiná varianta. Pokud nedojde ke srovnání variant, vylučují se tím ostatní možnosti bez ohledu na to, co je pro občany ve skutečnosti nejvýhodnější.

* Jak objektivně srovnat zda je výhodnější samoprovozování, nebo externí dodavatel?

Analýza variant provozování vodárenské infrastruktury je komplexním úkolem, který vyžaduje znalost specifik provozních modelů, legislativy a regulace oboru, a je tedy vhodné obrátit se na odbornou poradenskou firmu, která má s podobným zadáním již zkušenost. V rámci analýzy je důležité, aby bylo srovnáváno srovnatelné. Stává se, že u samoprovozování není do kalkulace zahrnuta část mzdy zaměstnanců obce, nebo náklady na obnovu infrastruktury. Logicky nelze takovou kalkulaci objektivně srovnávat s ostatními variantami provozování, které v rámci analýzy obsahují náklady v plné výši. Odborný poradce dokáže tyto problémy eliminovat a garantovat objektivní srovnání všech analyzovaných modelů.

* O jakých poradcích mluvíme?

Je jasné, že malá obec si nebude najímat EY. Na trhu lze najít menší a levnější společnosti, které dokážou podobné služby dodat. Jen je potřeba vybírat opatrně.

* Dají se výsledky srovnání zobecnit?

V některých případech ano. Pokud obec sousedí s regionem, kde působí větší provozovatel, a uplatňuje solidární cenu, bude pro tuto obec zřejmě výhodnější provozování takovým subjektem. Výhoda při větším rozsahu je ve vodárenství obrovská.

* To nahrává spojování do větších celků, po kterém poslední dobou volá ministerstvo zemědělství.

Ano. Stát přemýšlí o administrativních nástrojích, jak podpořit slučování malých obcí do větších celků, a přitom by možná stačilo, kdyby se zaměřil na kontrolu plnění stávajících zákonných povinností. Některé obce by postihly dopady nečinnosti či neznalosti a jejich přirozenou snahou by bylo přidružení se k většímu celku.

* Kdy se naopak vyplatí samoprovozování?

Čím je provoz jednodušší a potřebuje méně odborných zásahů, tím je samoprovozování výhodnější. Pokud bychom ale porovnali případ samoprovozování a provoz infrastruktury externí společnosti uplatňující solidární cenu, pak bude s vysokou pravděpodobností cenově výhodnější externí varianta (při kalkulaci skutečných nákladů v obou modelech). Takový provozovatel totiž rozpočítává náklady do ceny uplatněné napříč celým regionem, ve kterém provozuje infrastrukturu, což může zvýhodnit právě malé obce. Často jde pouze o politický mýtus, když obce tvrdí, že budou majetek provozovat levněji než externí provozovatel. Pokud to nepodloží konkrétní kalkulací, nelze tomu věřit.

* Co by mělo následovat po srovnání modelů provozování?

Výsledek zpracované analýzy je zpravidla předložen zastupitelstvu s doporučením dalšího postupu. Pokud je výstupem doporučení spolupráce s externí firmou, následuje příprava koncesního řízení. To může malé obci trvat dva měsíce, ale velkému krajskému městu například i tři roky. Pokud je výstupem doporučení pro samoprovozování, platí podobné načasování. Malá vesnice by si měla na zajištění potřebných lidí a činností vyčlenit dva měsíce, ale v případě velkého krajského města, kdy je potřeba založit společnost, vybavit ji a najmout lidi, je situace složitější.

* Malí provozovatelé jsou v médiích často oslavováni.

Přitom řada z nich neplní své zákonné povinnosti a pro takové obce pak může být snadnější zvolit model samoprovozování a získat politické body tvrzením, že jde o výhodnější řešení. To, že to ve skutečnosti může být jinak, už pozná málokdo.

* Jaké důsledky to má pro české vodárenství?

Vodárenský obor v České republice se posune dál pouze v případě, že si všichni budou rovni. Stát musí vyžadovat plnění zákonných povinností nejen u velkých, ale i malých provozovatelů. •

* www.faktaovode.cz

Stát přemýšlí o administrativních nástrojích, jak podpořit slučování malých obcí do větších celků, a přitom by možná stačilo, kdyby se zaměřil na kontrolu plnění stávajících zákonných povinností.

EY Patří mezi světovou špičku v poskytování odborných poradenských služeb v oblasti auditu a daňového, transakčního a podnikového poradenství. EY je jednou z prvních poradenských firem, které otevřely své kanceláře ve střední a východní Evropě. V České republice působí již od roku 1991. V současnosti má přes 1100 zaměstnanců, kteří pracují v kancelářích v Praze, Brně a Ostravě. EY pracuje pro dvacet firem z české top 30 a pro všech pět největších bank v zemi.


Čtěte také

 Ilustrace k eseji Proč je i dnes dobré umět se bránit

Esej: Proč je i dnes dobré umět se bránit

Také v aktuálně desáté nejbezpečnější zemi na světě, kterou Česko je, se šikanuje, mlátí,…

před 1 hodinou

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 1 hodinou

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 1 hodinou

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 1 hodinou

 Národní bezpečnostní úřad

Nejdražší úřednice Lieblová se opět napojila na veřejné peníze

Poradkyně Zuzana Lieblová brala na obraně víc než náčelník generálního štábu. Nyní…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče