Na mýtném se prý vybralo 47 miliard korun, náklady nejsou známé

20. října 2013, 15:37 - Blahoslav Hruška
20. října 2013, 15:37

Kolik ve skutečnosti Česko získá výběrem mýta, které funguje od roku 2007, je stále nejasné. Iniciativa Mýto CZ, což je společný projekt Ředitelství silnic a dálnic a rakouské firmy Kapsch, tvrdí, že se na poplatcích za průjezd kamionů vybralo 47 miliard korun. Náklady ovšem zůstávají skryty.

Podle údajů Mýto CZ stát zaplatil konsorciu v čele s Kapschem 9,9 miliardy korun bez DPH. Reálné náklady na výběr mýta, které plynuly z eráru, jsou ovšem ve skutečnosti dvojnásobné. Z tabulek Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyplývá, že jen na investičních a neinvestičních nákladech pro dodavatele a běžný provoz stát do konce loňského roku zaplatil 18,6 miliardy korun. To je shodou okolností stejná suma, kterou měl Kapsch podle původní smlouvy dostat za celou desetiletou obsluhu systému.

Letos erár podle schváleného rozpočtu SFDI za mýto zaplatí dalších 3,05 miliardy korun a to v nákladech není započítána příprava zpoplatnění dalších úseků silnic, kterou si Kapsch účtuje, ani telematické aplikace.

Také celková nákladovost současného mýtného systému, který Kapsch smluvně spravuje do roku 2016, je mnohem vyšší než „v Evropě obvyklých 21 procent“, jak Mýto CZ tvrdí ve své tiskové zprávě. Ke konci letošního roku dosáhne výběr mýta 49 miliard, z čehož na jeho celkovou obsluhu připadne 44 procent.

Horší bilanci, než je zmíněných 21 procent, které vycházejí z původních odhadů, připouští ostatně i sám Kapsch. Ten loni pro týdeník Euro vyčíslil celkové náklady na dodávku a provoz elektronického mýtného systému do roku 2016 na 24,8 miliardy korun s DPH, což po započítání aktuálního odhadu desetiletého výnosu z mýta znamená zhruba třetinovou nákladovost.


Čtěte také:

Náklady na mýtné kvůli nevýhodné smlouvě spolkly polovinu výnosů

Kapsch se kvůli zpoždění projektů propadl do ztráty


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak může absolvent vysoké školy přijít o titul
Komentář: Václav Klaus mladší - angry bird ODS
Kdy (ne)potřebujete stavební povolení?
Na hypotečním trhu se rozhořívá souboj o tržní podíly
Divoši v SUV z pohledu pojištění
Auta
Tramvaj je postrach zmatených řidičů. Kdy nemá přednost a…
Mobily lze na dálku sledovat i bez vědomí uživatele. Není třeba ani GPS
Škoda Kodiaq GT se ukazuje na prvních fotkách. Zatím neoficiálně
Video: Range Rover Sport SVR zajel v Goodwoodu rekord na dvou kolech
The Beast vs. Cortege: Putinova limuzína je větší, hezčí a modernější než Trumpův speciál
Technologie
Netflix má již 124 milionů předplapitelů, ale růst zpomalil
Na Androidu se více stahuje, na iOS více utrácí, ukazuje nový průzkum
Intel a Micron končí se spoluprací na vývoji pamětí 3D XPoint. Vznikne konkurence?
Kapesné? Jak nakládat s penězi by se děti měly naučit co nejdříve
Instapaper se po dvou letech odtrhl od Pinterestu. V EU stále nefunguje
Hry pro příležitostné hráče