Menu Zavřít

Na křídlech zašlé slávy

27. 12. 2010
Autor: Euro.cz

Máme před sebou cynický pokus, jak vydělat na historickém odkazu ptačí fyziognomie?

Když Mercedes-Benz před třemi lety poprvé prozradil, že chystá moderní reinkarnaci legendárního kupé 300 SL „Gullwing“ z padesátých let, čekal automobilový svět všechno možné jenom ne to, co nakonec přišlo. Jedni předpovídali další bezskrupulózní pokus svézt se na retro vlně, jiní očekávali luxusní kupé. Sotvakoho však napadlo, že Stuttgartští chystají supersport, který se nemusí bát srovnání ani s Ferrari 599 GTB.

Nepokryté pokračování

Mercedes-Benz SLS AMG, jak zní celé jméno auta, samozřejmě nepokrytě – mnozí by řekli nestydatě – těží z odkazu svého legendárního předobrazu. Dlouhá kapota s kabinou posazenou daleko vzadu, tradicionalistická maska chladiče, a především ikonické, nahoru se otevírající dveře na způsob racčích křídel (odtud celosvětově známá přezdívka Gullwing, tedy racek) vzdávají hold původnímu 300 SL, který ve své době nebyl ničím menším než nejrychlejším automobilem na světě. Vždyť se také zrodil na základech revolučního speciálu.
Závodní Mercedes 300 „Sport Leicht“ s hliníkovou karoserií na filigránském trubkovém rámu v roce 1952 zdatně válcoval tehdejší konkurenci. Obsadil druhou a čtvrtou příčku na Mille Miglia, dobyl stupně vítězů na Nürburgringu a nechal soupeřům až třetí místo v Le Mans i v Carrera Panamericana, pověstně nebezpečném, divokém a dobrodružném závodě napříč střední Amerikou. Právě tam se do něj zamiloval obchodník Max Hoffman, který dovážel z Evropy do New Yorku řadu luxusních automobilových značek včetně Mercedesu. V tržní potenciál silniční verze 300 SL uvěřil natolik, že si výrobu na váhajícím stuttgartském vedení doslova vydupal.
Silniční „racek“ byl světu představen na mezinárodním autosalonu v New Yorku v roce 1954. Výměnou za nepředstavitelnou cenu nabídl zámožné klientele nepředstavitelnou rychlost – s maximem 250 km/h to bylo takové „Bugatti Veyron“ padesátých let. Několik málo přeživších kusů dnes mění majitele za částky počítané v milionech dolarů.

Co nejblíže zemi

Moderní reinkarnace racka má poněkud skromnější ambice, byť zůstává svému předobrazu pozoruhodně věrná nejen základními rysy, ale i technickými řešeními. Stejně jako 300 SL má SLS AMG hliníkovou karoserii, vpředu uložený motor a pohon zadních kol. Zdrojem síly je atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru, který konstrukčně vychází z motoru používaného v „normálních“ mercedesech AMG. Byl ovšem podroben zásadním úpravám, zcela novým sáním počínaje a odlehčeným setrvačníkem konče. Mazání se suchou klikovou skříní přispívá k nižšímu těžišti celé hnací soustavy, a zejména zajišťuje spolehlivý rozvod oleje i při extrémním příčném zrychlení na závodní trati. Výsledkem je výkon 571 koní a masivní točivý moment 650 Nm. Každý jednotlivý motor se montuje ručně a nakonec je osazen štítkem s podpisem technika, který montáž prováděl.
To všechno je jistě hezké, ale pročítání technických údajů neřekne člověku nic o tom, jak tento neobyčejný mercedes jezdí. A nepřipraví vás na to ani kabina. Jistě, je vkusná a ergonomicky dobře rozvržená, ale až na nastupování přes vysoký práh působí docela obyčejně. Jakmile natáhnete ruku nahoru k popruhu visícímu z dveřní výplně, možná vás napadne, že „racčí“ dveře nejsou tím nejvhodnějším řešením pro případ převrácení auta na střechu. Naštěstí to napadlo také konstruktéry z Affalterbachu – sídla divize AMG patřící Mercedesu, která SLS vyvinula – proto jsou dveře osazeny pyrotechnickými odpalovači, které je při převrácení samočinně oddělí od karoserie.

Messerschmitt v akci

Ale k tomu snad dnes nedojde. SLS zahřívá okolí teplem sálajícím z masivního hnacího ústrojí, zatímco osmiválec rozechvívá vzduch netrpělivým, hutným volnoběhem. Na voliči jízdních režimů je nastaven slibně nazvaný mód Sport+, nezbývá tedy než jemným přidáním plynu uvést auto v pohyb a…
Bezprostřednost odezvy na plyn je šokující: náhlý příval akcelerace provázený zlověstným hromobitím na způsob útočícího messerschmittu. Osmiválec se prudce žene do otáček a jeho jedovaté, jako žiletka ostré reakce nacházejí perfektní oporu v bleskurychlé práci dvouspojkové převodovky AMG Speedshift DCT-7. Motor má veškerou bezprostřednost a naléhavost rychloběžných italských motorů, ale s mnohem hutnější silou ve středním rozsahu. A podvozek dělá všechno pro to, aby vám umožnil proměnit sílu osmiválce v rychlost. Díky dlouhému rozvoru, ideálně rozložené hmotnosti (47 procent na přední nápravě a 53 na zadní) a přátelskému řízení je velmi snadné využít bezezbytku přilnavost pneumatik a excelentní pérování pomáhá provést auto zatáčkou s precizností nikoliv nepodobnou závodním automobilům.
Je neuvěřitelné, že Mercedes dokázal zkonstruovat auto obdařené takovým jízdním talentem, ale ještě mnohem neuvěřitelnější je, že ho prodává tak levně. Nezasvěcený čtenář patrně na tomto místě pojme podezření, že autor se netěší dokonalé duševní kondici, ale čtyři a půl milionu za automobil těchto objektivních a subjektivních kvalit skutečně není mnoho. Vždyť na této hladině začínají ceny „obyčejných“ supersportů, jako je Lamborghini Gallardo. S ním má SLS společné srdce a svaly ryzího, plnokrevného superauta, ale převyšuje je historickým odkazem, exkluzivitou i charismatem. V tomto smyslu je pravým a důstojným následovníkem svého nesmrtelného předchůdce.

BOX:
Value for money
8 hvězdiček z 10
Radost z jízdy: 35 bodů z 40
Komfort: 12 bodů z 30
Praktičnost: 7 bodů z 20
Charisma: 10 bodů z 10
Celkem 64 bodů ze 100

BRAND24

Mercedes-Benz SLS AMG
Cena: 4 558 800 Kč
Motor: V8 6,2 l, 420 kW, 650 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,8 s
Nejvyšší rychlost: 317 km/h
Spotřeba: 13,2 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).