Menu Zavřít

Multifunkční kanibalizace

8. 7. 2005
Autor: Euro.cz

Prodej tiskáren

PRAHA (oh) - Zatímco trh kancelářské techniky v České republice loni vzrostl téměř o 16 procent, když se prodalo více než 465 tisíc kusů strojů v hodnotě bezmála čtyři miliardy korun, prodej tiskáren poklesl o 5,2 procenta na 300 tisíc kusů. Ze studie analytické společnosti IDC rovněž vyplývá, že se v Česku loni prodalo 160 tisíc multifunkčních produktů, tedy přístrojů, které v sobě spojují tiskárnu, kopírku, fax a skener. To představuje meziroční nárůst 123 procent.
Právě multifunkční přístroje představují největší hrozbu pro klasické tiskárny, jejichž podíl na celkovém trhu bude i do budoucna postupně klesat. „Zvýšená poptávka po multifunkčních produktech v loňském roce negativně ovlivnila prodej tiskáren, průměrný roční pokles prodaných kusů je odhadován na 2,4 procenta. Nejnovější odhady pro letošní rok nicméně ukazují nepatrný, zhruba jednoprocentní růst hodnoty trhu. Jednoznačný je také neustálý posun od inkoustových tiskáren k dražším laserovým a barevným modelům,“ říká Ilona Stankeová, analytička IDC.
Kanibalizace je nejznatelnější v segmentu inkoustových tiskových zařízení, kde multifunkční stroje loni představovaly již 40 procent daného trhu. Přes loňský čtrnáctiprocentní propad odbytu zůstávají klasické inkoustové tiskárny nejžádanějšími tiskárnami s téměř 193 tisíci prodanými kusy za více než miliardu a tři čtvrtě korun. „V segmentu inkoustových zařízení se budou stále větší oblibě těšit fototiskárny, zejména díky rychle se zvyšujícímu počtu uživatelů digitálních fotoaparátů,“ odhaduje Stankeová.
Kvůli citelnému snížení cen naopak vzrostly prodeje černobílých laserových tiskáren o 16,6 procenta a barevných laserových tiskáren dokonce o 80 procent. „Ačkoliv úsek černobílých laserových tiskáren v letošním roce posílí, v dalším období jej také čeká útlum. Jedině barevné laserové tiskárny budou vykazovat významnější růst. Počet prodaných jednotek se bude až do roku 2009 držet ve dvouciferných hodnotách,“ vypočítává Stankeová. Z celkového pohledu kancelářské techniky budou nejrychleji rostoucími segmenty inkoustová multifunkční a barevná laserová multifunkční zařízení.
Nejprodávanější značkou mezi tiskárnami v Česku nadále zůstává Hewlett-Packard, čtyři z desítky prodaných tiskáren loni nesly logo HP. Společně s dvojkou trhu, Canonem, a třetí nejúspěšnější značkou, Epsonem, drží více než 77procentní podíl na absolutním prodeji tiskáren a 71procentní podíl na celkových výnosech. „Tento trh se může zmenšovat, ale stále je zde potenciál pro zisk. Výrobci, kteří investují do značky, vzdělání distributorů a reklamy, mohou vydělávat i za předpokladu, že ceny a prodeje klesnou,“ dodává Stankeová.

Na čem se v Česku tiskne…
(podíl na prodejích tiskáren za rok 2004)

  • Inkoustové 64,3 %
  • Černobílé laserové 27,8 %
  • Barevné laserové 4,6 %
  • Jehličkové 3,3 %

…a na tiskárnách kterých výrobců
(tržní podíly značek za rok 2004)

BRAND24

  • HP 41,7 %
  • Canon 19,9 %
  • Epson 15,8 %

Pramen: IDC

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).