Možnému zneužití bezpilotních prostředků zabrání pouze jasná pravidla

22. srpna 2016, 00:00 - Ondřej Stratilík
22. srpna 2016, 00:00

Nejen drony, ale i vzducholodě Bezpečnostní agentury po celém světě se zaměřují na bezpilotní prostředky.

A to nejen jako na pomocníky, ale i jako na případnou hrozbu. Ani česká společnost CS Solutions z trendu nevybočuje.

„Nesouhlasím však s přílišnou paranoií zacházející do zjednodušujících řešení typu,zakažme vše',“říká její majitel Michal Ratajský.

* Z jakého důvodu jste se vroce 2009 rozhodl založit firmu CS Solutions?

Bylo jich několik. Tím nejvýznamnějším bylo, že jsem sledoval vývoj v oblasti privátní bezpečnosti v zemích euroatlantického prostoru a velmi mě zaujal koncept Private Military/ Security Companies a možného využití jejich služeb státní správou prostřednictvím outsourcingu.

* Mnoho let jste strávil v elitních útvarech české policie, proč jste svlékl uniformu?

V bezpečnostních či ozbrojených složkách státu jsem strávil něco málo přes deset let, což není zase tak dlouhá doba. Měl jsem to štěstí, že jsem působil především ve zpravodajských útvarech a jednotkách, které jsou mnohdy považovány za elitní. Paradoxně právě toto byl také jeden z důvodů, proč jsem ze státních služeb odešel, už jsem vlastně neměl kam pokračovat.

* Vaše firma se zaměřuje na bezpečnostní služby - ať už jde o ochranu podnikatelů v zahraničí, nebo ostrahu objektů. Která oblast je pro CS Solutions nejdůležitější?

V současné době děláme většinu obratu především v oblasti specializovaných ostrah a bezpečnostních služeb v České republice. Zaměřujeme se na klienty, kteří mají zájem o bezpečnostní služby s vyšší přidanou hodnotou. Letos jsme začali velmi aktivně působit v zemích Blízkého východu a severní Afriky a věříme v úspěch těchto projektů.

* Soustředíte se i na využití bezpilotních prostředků. K čemu konkrétně?

Největší potenciál vidím v datové analýze a právě ve využití bezpilotních prostředků. Mimochodem tyto obory spolu velmi úzce souvisejí. My jejich potenciál plně chápeme a chceme být u toho, až se naplno rozvine tento trh. Proto jsme se také spojili se silným investorem DRFG a společně založili dceřinou společnost CS Solutions Aero. Primárně se snažíme uplatnit RPAS (Remotely Piloted Aircraft System, dálkově ovládaný či předem naprogramovaný letecký systém - pozn. red.) v sektoru bezpečnostním. Mnohem větší možnosti však vidíme v jejich využití v oblasti industriální (služby technické, inspekční, projekční, monitorovací) a také v zemědělství a lesnictví. Samozřejmě se nevyhýbáme ani foto- a videodokumentačním službám, jako jsou zakázky realitních kanceláří, filmových a reklamních studií.

* Flotila CS Solutions tvoří vzdušné dohledové centrum. Co si pod tím můžu představit?

Vzdušné dohledové centrum je příkladem našeho komplexního přístupu k RPAS. Bezpilotní prostředky totiž nejsou jen notoricky známé čtyř- až osmivrtulové helikoptéry. My v rámci použití bezpilotních prostředků uvažujeme také o řiditelných i stacionárních vzducholodích a dálkově řízených letounech. Jejich nasazení, práce, přenos a vyhodnocování získaných informací - to je činnost našeho vzdušného dohledového centra.

* S nárůstem bezpilotních prostředků stoupá rovněž hrozba jejich zneužití. Soustředíte se ina tento problém?

To je samozřejmě alfa a omega naší činnosti. Já ale nesouhlasím s přílišnou paranoií zacházející do zjednodušujících a nereálných řešení typu „zakažme vše“. Vývoj sledujeme a snažíme se zapojit do procesu přípravy ochrany proti zneužití. Opět jde o složitý problém, jehož těžiště spočívá v odstranění dvou zásadních překážek. Těmi jsou neúplná legislativa a pravidla pro provoz RPAS a zavedení nástrojů umožňujících automatizovaný provoz bezpilotních prostředků. Poselství je jednoznačné ajá spolu se svými odpovědnými manažery říkám politikům - jedině řádná legislativa a pravidla nastolí pořádek.

Michal Ratajský

Nejdříve působil u armády, odkud se přesunul do Policie ČR. V roce 2009 pak založil společnost CS Solutions, která poskytuje bezpečnostní služby. Od roku 2011je jejím majitelem.

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Opustí AMD s GPU továrny GlobalFoundries? Čipy Navi na 7 nm má prý vyrábět TSMC
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít