Menu Zavřít

Metro styl je cestou do jiného světa

30. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Licencí na Windows 7 jsme prodali přes 625 milionů kusů. Věříme, že nová verze tohoto operačního systému bude ještě úspěšnější, říká prezident Microsoft International

Nový operační systém Windows 8, který Microsoft začne prodávat letos na podzim, představuje největší revoluci v počítačových programech za posledních patnáct let. Dlaždicové uspořádání základní obrazovky, oficiálně nazývané jako Metro styl, by mělo přinést snazší ovládání a celkově lepší přehlednost světově nejrozšířenějšího softwaru. „Má tu hlavní výhodu, že jeho prostřednictvím přicházejí aplikace k vám, místo toho, abyste se k nim museli složitě dopracovávat. Je to obrovská změna, která se dá srovnat snad jen s verzí Windows 95,“ říká prezident Microsoft International Jean-Philippe Courtois. Hodně si největší softwarová firma světa slibuje také od cloud computingu, což je poskytování programů a služeb prostřednictvím internetu, přičemž uživatelé je využívají stejně z jakéhokoli zařízení, ať už je to stolní počítač, notebook, tablet či chytrý mobilní telefon.

Před několika týdny jste zpřístupnili testovací verzi Windows 8, jaké jsou dosavadní reakce?
Betaverze má již nyní miliony stažení. Lidé, kteří ji již vyzkoušeli, si Windows 8 oblíbili hlavně proto, že použití programu je rychlé, plynulé, a přitom je to něco nového. Využívá náš nový styl Metro, který jsme začali před časem používat v operačním systému pro chytré mobily Windows Phone. Výrazně jsme se uživatelským rozhraním přiblížili zařízením s dotykovými displeji, ale i u klasických počítačů oceníte Metro styl – jednoduše se můžete pohybovat mezi aplikacemi a zároveň vám zůstane všechno dobré, co znáte z předcházejících Windows 7. Další inovací je otevření obchodu s aplikacemi Windows Store, odkud bude možné stahovat různé programy a aplikace. Česko je jednou ze 43 zemí, která má možnost programy do obchodu i vyvíjet, čímž se uživatelům i vývojářům z všemožných oblastí otevírá řada možností, jak své programy dostat na malé obrazovky mobilních telefonů, displeje počítačů, ale i veliké obrazovky televizí, které budou Metro styl podporovat.

Můžete změnu, jakou prochází Windows – klíčový produkt Vaší společnosti – srovnat s něčím podobným v historii?
V Microsoftu pracuji téměř 28 let, a tak jsem viděl opravdu všechny verze Windows i dalších programů. Je to obrovská změna a je docela těžké hledat analogie či srovnávat s historickými záležitostmi. Ale určitým způsobem mi ta atmosféra, která panuje před spuštěním nových „osmiček“, připomíná dobu před vydáním Windows 95. Pro ty z nás, kteří si příchod tohoto operačního systému pamatujeme, to bylo něco neskutečného. A nyní je ta změna snad ještě výraznější, dá daleko více příležitostí využít nových možností, které nové technologie nabízejí všem.

Neuvažujete o tom, že byste podobně jako Apple začali pro svůj operační systém vyrábět vlastní tablety či jiná zařízení?
Není to cesta, kterou by se Microsoft vydal. Směřování Windows k inovacím se nyní víc než kdy jindy děje prostřednictvím celého ekosystému Microsoftu a našich partnerů. V tomto případě jsme si spolu s výrobci procesorů dali při vývoji velmi záležet na tom, abychom vyvinuli software, který bude mít nízkou spotřebu baterií, vysokou rychlost i vynikající grafiku.

Zmiňovaný systém Metro je také velikou inovací z hlediska image, která se projevuje i ve změně loga nových Windows. Je image pro Windows důležitá, například pro vyrovnání se s konkurencí, která na imagi stojí?
Tady jde především o unikátní technologickou inovaci. Věříme a doufáme, že nám to potvrdí zákazníci, až nové Windows budou dostupné na trhu. V případě Metra jde hlavně o novátorské rozhraní, které uživatele v podstatě pohltí. Konceptem jsou živé ikony, jejichž prostřednictvím spolu aplikace komunikují. Nejde jen o hledání informací, ty se k vám mohou samy dostat prostřednictvím samotných aplikací – například hudbu, kterou posloucháte, můžete prostřednictvím přehrávače sdílet s jinými programy, které máte zrovna otevřené. Uživatele počítačů v podstatě uvádí Metro styl do jiného světa. Obrovské možnosti má třeba internetový prohlížeč – u něj můžete zapomenout na orámování stránky, najednou máte k dispozici celou plochu.

Když se ohlédnete za Windows 7, splnily vaše očekávání? Podařilo se jim napravit reputaci poškozenou Windows Vista?
Windows 7 byly a stále jsou, vzhledem k tomu, že se stále prodávají, fantastickým úspěchem. Prodali jsme jich přes 625 milionů kusů a zároveň se uchytily ve firmách. Zákazníci z byznysu přecházejí na nové operační systémy pomaleji než běžní zákazníci a v případě Windows 7 byl ten přechod nejrychlejší v historii. Jednak díky uživatelskému rozhraní, ale i kvůli výkonu a funkčnosti. Spousta firemních zákazníků stále používá Windows XP, což byl skvělý operační systém, ale přece jen je deset let starý, a tak už nenabízí takovou bezpečnost. Nyní mají firemní uživatelé velikou příležitost se posunout k „sedmičkám“ a až budou připraveni, mohou snadno přejít i k plně kompatibilním „osmičkám“.

Nové Windows 8 jsou více než kterýkoli dosavadní operační systém navázány na služby cloud computingu. Jak se na jeho využití dívá Microsoft?
Jako společnost chceme poskytovat nepřetržité cloudové služby každé osobě, každé firmě, prakticky komukoli na světě. Je to samozřejmě náročná vize. V podstatě jde o využití miliard všemožných osobních zařízení – od počítačů přes chytré mobilní telefony a tablety až po televize napojené na internet – a využít sílu cloudu v jeho obrovské výpočetní kapacitě k umožnění přístupu k různým programům, aplikacím, sociálním sítím, ale i byznysovým službám. Efektivita cloudu zcela jistě pomůže jak velkým korporacím, tak malým firmičkám i startupům. Za cloudové služby se platí, jen když ji využijete, navíc ji můžete použít kdekoli, v jakékoli situaci a z jakéhokoli zařízení. Když se všechny výhody propojí dohromady, představuje to úžasný potenciál, který se globálně velmi rychle rozjíždí. Během dalších deseti let poroste více a více.

Generuje podle vás cloud nějaký reálný byznys v Česku, nebo tento trh teprve vzniká?
Microsoft do cloudu investuje už více než deset let a vidíme v něm reálnou budoucnost. Začali jsme s běžnými zákazníky – prostřednictvím e-mailu (Hotmail – pozn. red.) či internetového vyhledávače Bing a do naší rodiny se nedávno připojil i Skype. Mimochodem pro Skype máme v Česku jedno důležité vývojové centrum. Zkušenosti z této oblasti rozšiřujeme a zapracováváme do podnikatelské sféry. V podstatě tím vybavujeme veškeré produkty pro firmy. Ať už e-maily, které jsou standardní součástí každého podnikání, či produktů pro telefonování nebo video konference. To našim zákazníkům umožňuje snižovat náklady, být flexibilní a také inovovat.

Jaký má Microsoft podíl v oblasti cloudu?
Přesné číslo bohužel k dispozici nemám, ale mohu to ukázat na pár jiných údajích. Dnes máme přes čtyřicet milionů platících firemních uživatelů. Ať už v takzvaném veřejném cloudu, například prostřednictvím služby Office 365, který je hlavním hráčem na trhu služeb pro týmovou spolupráci v cloudu. Ale také v takzvaném privátním cloudu. Jde v podstatě o ty samé technologie, které se ale využívají v určitém uzavřeném okruhu uživatelů – může jít o zemi, velkou společnost nebo třeba ministerstvo.

Když 40 milionů firem využívá vaše služby, kolik lidí je do cloudu zapojeno celkově? Vždyť přece může jít o miliardy lidí.
Mluvíte-li o soukromých uživatelích cloudu, dostanete se k o něco více než miliardě lidí na celé planetě. Jde v podstatě o každého, kdo je připojen k nějaké sociální síti, telefonuje přes Skype nebo má e-mailovou schránku ve službě Hotmail. To všechno je založené na principech cloudových služeb. U firemních zákazníků je zajímavé, že právě cloud může být nástrojem pro střední i malé společnosti v úspěšném konkurování velkým korporacím. Místo investování do rozsáhlé IT infrastruktury a lidí, kteří ji obsluhují, si totiž prostřednictvím cloudu to samé v podstatě pronajímáte, buď od Microsoftu, nebo od jiných společností. A když máte začínající firmu nebo třeba jen patnáct zaměstnanců, tak prostřednictvím toho můžete ušetřit, ale zároveň velmi snadno propojíte své lidi – ať už jsou v kanceláři, pracují z domova nebo jsou na cestách.

Jedním z důvodů, proč se k těmto službám nepřipojuje více malých a středních podniků, jsou obavy o bezpečnost dat. Jak je vyvracíte?
To je vždy jedno z důležitých témat. Lidé z IT si uvědomují, že investice do vlastních datových center jsou nejen obrovské, ale navíc se rozšiřují i kvůli bezpečnosti. A jako malá firma k tomu nemusíte mít tolik prostředků. My máme vybudováno v podstatě sedm obranných linií – ať už jde o budovy s datovými centry a přístup do nich nebo o zajištění samotných serverů, jejich napojení na síť, ale i bezpečnost samotných aplikací a informací a jejich kódování.
I přesto se na to ale firmy uvažující o službách cloudu neustále ptají. A my jsme se jako společnost rozhodli v otázce bezpečnosti dělat daleko více než jen to, co je nutné. Jsme například jedinou vedoucí firmou mezi poskytovateli cloudu, která splňuje požadavky Evropské unie na modelový cloud, jenž má odpovídat požadavkům EU na ochranu soukromí. To všechno našim klientům pečlivě vysvětlujeme, než s námi podepíší smlouvu.

Můžete odhadnout, jak důležitý je cloud v současném portfoliu Microsoftu a jak veliký podíl, například ve srovnání s klíčovými Windows, bude mít třeba za pět let?
To se dá těžko říci, vzhledem k tomu, že naše produkty nabízíme jak tradiční cestou, tak prostřednictvím cloudu. Zároveň je to opravdu velmi rychle rostoucí součást byznysu, a to nejen v oblasti služeb, ale i v oblasti vývojových platforem. Jak víte, nabízíme platformu Windows Azure, jejímž prostřednictvím mohou firmy vyvíjet, spravovat a nabízet aplikace pro cloud. Jedním z krásných příkladů v Česku je společnost GINA, která byla vítězem soutěže pro vývoj softwaru Imagine Cup. Její zástupci uspěli s aplikací pro taktickou komunikaci v terénu, která se využívá například při přírodních katastrofách a která byla použita záchranáři a nevládními organizacemi pomáhajícími po zemětřesení na Haiti.

Zmínil jste se o operačním systému pro telefony Windows Phone, jaký je váš podíl na trhu a jak se podle vás bude dál vyvíjet?
My se vlastně na mobilní trh posledních osmnáct měsíců vracíme, i když jsme před mnoha lety byli první společností, která se v této oblasti objevila. Musíme znovu definovat náš osud v případě mobilních technologií. S Windows Phone jsme na trh vtrhli před nedávnem, takže máme relativně malý podíl, ale ten rychle roste. Jako momentálně menší konkurence však máme větší příležitost pro růst, zároveň máme také daleko větší motivaci. Máme významná partnerství, především s Nokií, ale také s HTC nebo Samsungem. A až dojde díky Windows 8 k propojení všemožných zařízení od telefonů po televize, myslím, že to na všech zanechá velký dojem. Například to umožní okamžitě pokračovat v práci na počítači na dokumentu, který člověk začal tvořit na chytrém telefonu, bez nějakých složitostí. To samé půjde se sledováním filmů nebo poslouchanou hudbou.

Myslíte si, že po té „pauze“ v přítomnosti na mobilním trhu máte šanci dotáhnout konkurenci velkých hráčů, jako jsou Apple a Google?
Objevilo se několik odhadů – a ty nejsou moje, ale z různých studií – že do roku 2015 bude náš operační systém druhým nejvýznamnějším v oblasti mobilních telefonů. To je za tři roky, takže by to měla být poměrně rychlá změna.

Dominantní Android z dílny Googlu asi nepředhoníte, takže na třetí místo odsunete iOS od Applu?
Uvidí se podle toho, kdo bude na prvním místě. Ne, vážně: předpoklad je, že budeme jedním ze dvou nejsilnějších hráčů. Kdo bude na konkrétních prvních třech místech, vám nepovím. Mluvíme sice „jen“ o studiích, ale o něčem to vypovídá. Svědčí to o tom, že stavíme zajímavý ekosystém i s aplikacemi. Začali jsme v menším měřítku, ale pro telefony už máme v Marketplace obrovské množství klíčových aplikací. Máme také mnoho nabídek od operátorů, kteří chtějí alternativy. Opravdu chtějí alternativu k Applu, který má vlastní pohled na řízení byznysu, který jen tak mimochodem operátorům ne vždy vyhovuje. Google má jiný systém, ale v podstatě jde v důsledku o reklamní společnost, člověk ať si to sám dá do souvislosti s aplikacemi a údaji o uživatelích. My přicházíme odjinud – jsme společností prodávající byznysu, což je velmi důležitou součástí našich služeb, běžným uživatelům, a sem tam děláme i nějakou tu reklamu. Jsme ale po celé té škále velmi vyvážení. I to jsou důvody, proč ten ekosystém našich partnerství bude z dlouhodobého pohledu velmi významnou silou.

Když se Marketplace, váš obchod s mobilními aplikacemi, porovná s ostatními, je jich tam o dost méně. Jakou máte strategii v tomto případě?
Za prvé, Windows je neochvějně nejsilnější firemní aplikací na světě. Můžete se jít zeptat kamkoli, třeba i firma spravující odpady má počítače běžící na Windows. Za druhé, s Metrem otevíráme dveře dlouhodobému vývoji a všem možným developerům. Náš obchod s programy má pro ně řadu výhod. Jednou z nich je, že jdeme za ustálený podíl tržeb 70 ku 30 procentům. Pokud aplikace konkrétního autora přesáhne 25 tisíc stažení, dostávají od nás až 80 procent (konkurenční Apple si z tržeb na AppStore bere 30 procent – pozn. red.). Za druhé mohou použít většinu běžně dostupných vývojářských systémů – nejen Microsoft, ale i Javu a podobně. Tím pádem nemají tolik práce s přizpůsobením aplikací pro jiná prostředí. Pak i vydavatelé mohou kromě předplatného při vývoji vlastních aplikací využít možností různých reklam, a to nejen prostřednictvím našich systémů. Zároveň je nezahlcujeme restrikcemi jako jiní – a ty nebudu jmenovat. Jsme opravdu „open-friendly“.

Očekáváte tedy, že počet aplikací poroste?
Ano, a hodně. Nebudu vykřikovat nějaká čísla, ale sami to můžete sledovat. Můžete si stáhnout Windows 8, který je k dispozici zdarma, a dívat se, jak se aplikace rozšiřují.

Věříte že, podobné naděje, které vkládáte do mobilního operačního systému, má i váš internetový prohlížeč Bing?
Na trhu vyhledávačů panuje tvrdá konkurence. Ale nacházíme cestu, jak zvýšit náš podíl a s tím i byznys na trhu ve Spojených státech, kde jsme ještě před pár lety měli podíl sedm osm procent. Aktuálně se Bingu samotnému podařilo dosáhnout na patnáctiprocentní podíl. Když k tomu započítáte vyhledávání Bingu prostřednictvím služeb Yahoo, dojdete k podílu 30 procent, což už nabývá významu i ve srovnání s Googlem, který má prakticky zbytek trhu. V Evropě je situace jiná, protože tam má „ta druhá společnost“ v řadě zemí podíl až 98 procent, což už znepokojuje i některé úřady, které chtějí pro celý on-line trh fér podmínky. Například aby měla každá společnost šanci alespoň občas zazářit mezi výsledky vyhledávání. Ale myslíme si, že můžeme vyhrát právě prostřednictvím inovací. Na tom hodně pracujeme – nemluvím jen o uživatelském prostředí, ale třeba i o hlasovém vyhledávání, což se už dnes dá dělat například i u zmiňovaných televizí, a to nejen v angličtině. Totéž platí pro telefony a ukáže se i ve Windows 8.

Jean-Philippe Courtois (51)

- Je prezidentem Microsoft International.
- Ze své pozice vede celosvětový prodej, marketing a služby pro Microsoft International, která pokrývá území více než 100 dceřiných společností mimo Spojené státy a Kanadu.
- V Microsoftu pracuje téměř 28 let, před časem například zastával pozici generálního ředitele pro region EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika).
- Je absolventem vysoké školy obchodní (Ecole Supérieure de Commerce – CERAM/Skema) v Nice.

BRAND24

Příběh manažera Jedna firma na celý život

V IT branži nebývá běžné, že by manažer strávil značnou část své kariéry v jediné firmě. Padesátiletý Francouz Jean-Philippe Courtois je v tomto směru výjimkou. Pro Microsoft pracuje již téměř osmadvacet let. Po absolvování vysoké školy obchodní v Nice nastoupil do francouzského zastoupení Microsoftu jako řadový obchodník, poté vystřídal několik pozic, až se ve svých 32 letech stal generálním ředitelem tamní pobočky. Po třech letech byl povýšen do role viceprezidenta a v redmondské centrále Microsoftu byl zodpovědný za celosvětový zákaznický marketing.
V roce 2000 byl jmenován šéfem regionu EMEA, který zahrnuje Evropu, Blízký východ a Afriku. Vedle rekordního růstu „svěřeného“ regionu se Courtois mohl pochlubit i úspěchy v oblasti spokojenosti zákazníků a propojením poboček Microsoftu do jedné evropské centrály. Další povýšení proto na sebe nenechalo dlouho čekat, v roce 2006 byl jmenován prezidentem Microsoft International, tedy šéfem oblasti, která zahrnuje více než stovku poboček mimo Severní Ameriku. Vloni jej deník Wall Street Journal Europe zařadil do žebříčku 25 nejdůležitějších manažerů v oblasti IT. Vedle práce pro Microsoft zastává Courtois i pozici člena představenstva farmaceutické společnosti AstraZeneca.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).