Menu Zavřít

Mám obě ruce dlouhé

26. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Manažerská limuzína nabízí superrychlý luxus

Nové Maserati Quattroporte chce porazit automobily německé „velké trojky“, což znamená, že nic než dokonalost si dovolit nemůže. To se týká jak jízdních vlastností, tak i kvality zpracování exteriéru a interiéru. Design páté generace luxusní limuzíny navrhlo studio Pininfarina. Ve srovnání se čtvrtou generací se sedan výrazně zaoblil. Do 21. století vstoupilo auto vyšlechtěné do nejmenšího detailu. Každá linie vozu je zajímavá, celek působí kompaktně a designérům se podařilo působivě zamaskovat i rozměry a hmotnost vozu. Pět metrů a téměř dvě tuny by dynamicky se tvářícímu vozu nikdo nehádal.
Řidič nejprve zapadne do zvláštně tvarovaných sedaček, což je ale u italských vozů už klasika. Možná se Jižané rodí s poněkud odlišnou stavbou těla, než má průměrný Čech. Nicméně chvíle manipulování s elektronickým nastavením délky sedáku, jeho výšky a sklonu společně s přifouknutím bederní opěrky upraví sedačku do tvarů a rozměrů obvyklých ve středu Evropy.
Maserati se daří vytvořit kolem řidiče atmosféru naplněnou příjemným pocitem luxusu a účelnosti. Na vše se dá pohodlně dosáhnout, jemná béžová kůže a dřevo se pěkně doplňují. Pro pasažéry vzadu už žádné nastavování sedadel nehrozí. Stačí do nich zapadnout jako do křesla, pohodlně natáhnout nohy a hlavně se nezapomenout připoutat. Dojem z luxusní limuzíny by se mohl rychle vytratit, až by se nepřipoutaný cestující po několika stovkou prolétlých zatáčkách a prudkém brzdění ocitl na místě spolujezdce.
Přes povahu limuzíny je quattroporte stále plnokrevné maserati. Vidlicový osmiválec a čtyři stovky koní s dvoutunovým vozem umějí pořádně zacvičit, a to bez určitého pocitu odtažitosti tolik známého u konkurence. Auto může mít o stovku koní navíc, ale dojem z jízdy je jakýsi zprostředkovaný, prostě chybí bezprostřednost. To quattroporte nehrozí. Po nastartování má motor poměrně civilní zvuk. Během klidné jízdy a čekání na jeho zahřátí řidiče jistě napadne, zda má auto skutečně čtyři stovky koní, lehčí sešlápnutí plynu sice limuzínu odpálí dopředu, ale čtyři sta koní…?
Zahřátý motor líně vrní kolem sedmdesáti kilometrů za hodinu a dlouhý rovný úsek prázdné a kvalitní okresky láká k letmému vyzkoušení zatím nevýrazného stáda pod kapotou. Přepnutím na sekvenční řazení a dvojitým klepnutím na levé pádlo pod volantem vůz podřadí na dvojku. Plynový pedál na podlaze rozpoutá peklo. Rafička otáčkoměru raketově vyletí k sedmi tisícům a pak už to jde v rychlém sledu. Pravé pádlo slouží k řazení nahoru, což probíhá ve zhruba čtyřvteřinovém rytmu. Dvě klepnutí a dvě stě kilometrů za hodinu spolu s návalem adrenalinu ani nelze komentovat. Zpomalení vozu probíhá ukázkově, brzdy jsou ostré, avšak čitelné, automobil se při deceleraci chová sebejistě a přesně drží stopu. Další výlety za zákonné limity už probíhají na uzavřené letištní dráze, což jim ovšem neubírá nic na adrenalinovém nášupu. Auto se chová jako dravec před útokem, veškerá drtivá síla motoru číhá napružená ke skoku na záda nic netušící oběti jen těsně za čtyřtisícovou hranicí otáček. Zážitek z jízdy s maserati je neopakovatelný. Auto není čistokrevný sporťák, ale limuzína – přesto všechny obyčejné „tuningy“ strčí do kapsy. Výkonu motoru přesně odpovídá i naladění podvozku. Elektronické tlumiče a zavěšení kol umožňují precizní průjezdy zatáček značnou rychlostí. Přenos řízení je tak citlivý, že řidič má pocit, jako by se jeho ruce protáhly až na úroveň předních kol a citlivě prohmatávaly povrch vozovky, po níž auto právě jede. Tolik informací vůz dokáže volantem předat.
Každý automobil má nějaké negativum. V případě quattroporte ale není jeho hledání snadné. Ani spotřeba obrovského výkonného osmiválce není nijak hrozivá, civilní jízda po dálnici se „vejde“ pod dvanáct litrů. Samozřejmě trocha sportovního vyžití znamená vír v nádrži a spotřebu kolem třiceti litrů. Každá zábava něco stojí. Takže zkritizuji alespoň kufr, 450 litrů je průměr, když jde o limuzínu, do níž by se měli vejít i dva manažeři na zadní sedadla. Do kufru by se rozhodně měly vejít alespoň dva golfové sety. Což znamená, že v příští generaci by Maserati mělo alespoň padesát litrů přidat.

klady
dokonalost
kombinace luxusu a sportu
nádherný zvuk motoru
jízdní vlastnosti

zápory
menší kufr
vyšší cena

BRAND24

tabulka
Maserati Quattroporte
motor: vidlicový zážehový osmiválec
výkon 400 koní, 295 kw
objem 4244 ccm
převodovka šestistupňová sekvenční automatická
zrychlení 5.2
nejvyšší rychlost: 275 km/h
spotřeba: 17 město, 12 mimo město, 30(sport)
cena 3 100 000 základní

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).