Malý, ale rychlý jako ďas - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Malý, ale rychlý jako ďas

, Karel Zaoral,
Malý, ale rychlý jako ďas
Zdroj: Euro.cz

Až se budete bavit, nezapomeňte pořádně dupnout na brzdu!

Když se řekne Volkswagen Polo, většině automobilových fandů se vybaví druhé nebo třetí auto do rodiny, nenápadné, s nízkou spotřebou a díky malým rozměrům vhodné do městského provozu. Přidejte ale za polo tři písmenka a na vše předchozí zapomeňte. Polo GTI jezdí jako ďas, vypadá skvěle a dodržování předpisů chce za jeho volantem hodně sebekontroly.
Novou generaci verze GTI pohání postarší motor 1,8 Turbo. Ačkoli v nových modelech střední třídy, do nichž ho koncern montoval, už nemá šanci, v malém „gétéíčku“ jeho stopadesát koní a 220 newtonmetrů ještě odvede poctivou práci, zvlášť když proti minulé generaci přináší o pětadvacet koní navíc. Do dvou tisíc otáček o motoru sice není vůbec vědět, jenže ve voze GTI koně prostě musejí běhat. Kolem dvou tisíc otáček čtyřválec ožije a táhne až do šesti tisíc, kde začne vadnout. Srovnáme-li jeho výkon s nejnovějším koncernovým TFSI motorem v Octavii RS nebo Golfu GTI, který má daleko lepší výkon v nízkých otáčkách a ochotně jde ještě o tisícovku otáček výš, je věk staršího turba prostě znát.
Jako správný sporťák polo po nastartování moc hezky vrčí, dvojitá koncovka výfuku ostrý zvuk benzinového motoru ještě umocňuje. Stačí zařadit jedničku a ostře vyrazit, sto padesát koní s miniautem pořádně cvičí a rychlosti díky krátké a přesné řadicí páce zapadají ve zběsilém tempu. Stovka za osm vteřin nevypadá nijak světoborně, ale zážitek z rychlosti to nijak nesnižuje. Polo jde tvrdě za velmi krátkým plynem a nutí řidiče stále zrychlovat… Jenže stádo hřebců pod kapotou je třeba krotit, a tady má polo slabinu. Na brzdu je třeba opravdu chlapsky šlápnout, nějaké lechtání pedálu příliš nezabírá. Při rychlosti přes dvě stě deset kilometrů za hodinu na uzavřené komunikaci se mi navíc ostrým zabrzděním auto slušně roztančilo. Možná to bylo způsobeno nějakým drcnutím předchozího řidiče do geometrie, přesto by ale vůz s pověstí skvělého podvozku měl stopu držet poněkud lépe. Na rovných silnicích nemá polo mezi malými vozy konkurenci. Je z nich nejrychlejší.
Sedačky mají hluboký posez a vynikající boční vedení i při ostrých průjezdech zatáčkou. V krizových situacích hraje důležitou roli také řízení, které je u Pola GTI precizně přesné. Tříramenný, kůží obšitý volant dávkuje změny směru velmi pečlivě a řidič se nemusí bát, že by vůz na jeho povel zareagoval přehnaně. V zatáčkách ale polo není tak suverénní jako na dlouhých rovinkách – především kvůli mírným náklonům. Ty mají na svědomí sice sportovně naladěné, ale ne úplně tvrdé tlumiče. Díky nim ovšem s polem můžete jezdit po rozbitých městských cestách či dlažebních kostkách, aniž byste zažívali pocit, že vás někdo zmlátil gigantickou paličkou na maso.
Polo GTI je velmi rychlé a přitažlivé vozítko, které například proti konkurenční Fiestě ST nabízí především vysoký výkon. Přece jen je v automobilech této kategorie obvyklý spíš motor o objemu šestnácti set kubíků. Kdo hledá především zábavu a není mu líto za malinké autíčko utratit téměř šest set tisíc, v Polu GTI se nezklame.

Klady
+ design
+ tvar sedadel
+ výkon
+ řazení

Zápory
– slabší brzdy
– mírné náklony v zatáčkách

Volkswagen Polo GTI
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1781 cm3
Výkon: 110 kW/150 PS
Převodovka: 5stupňová manuální
Nejvyšší rychlost: 216 km/h
Průměrná spotřeba: 8 l/100 km
Cena: základní 522 000 Kč, testovaný vůz 590 000 Kč