Logistika na vzestupu

22. června 2015, 00:00 - ALEKSANDR RACZYŃSKI
22. června 2015, 00:00

Tuzemské firmy řeší logistiku více centralizovaně. Výrobci ale stále „plavou“ ve výběrových řízeních

České společnosti zřejmě pochopily, že dobře nastavený přepravní proces nejen pomáhá šetřit finanční prostředky (a to až o 20 procent, jak ukazují předchozí studie naší společnosti), ale také je jedním z faktorů, které pomáhají společnostem prosadit se na trhu, a to nejen doma, ale i v zahraničí. Celkem 58 procent výrobních společností v Česku má již logistické procesy centralizované a jejich realizaci zajišťuje jedno oddělení. Překvapivě stále vysoké procento (16 procent) z dotázaných výrobních společností logistiku systémově vůbec neřeší. Výhodnost plně centralizované logistiky se přitom ukázala již v loňském průzkumu, který Gefco realizovalo. Firmy, které mají plně centralizovanou logistiku, dosahují vyšší produktivity práce ve srovnání s jinými firmami ve stejném oboru. Ostatně se svými logistickými řešeními jsou nejspokojenější výrobci, kteří mají plně centralizovanou přepravu (celých 90 procent z nich).

MEZERY U VÝROBNÍCH FIREM Ačkoli téměř polovina výrobních společností uzavírá s externími přepravci pouze dlouhodobé kontrakty, zbývajících 52 procent firem zadává jednotlivé poptávky vždy na konkrétní přepravu či projekt. Dlouhodobé kontrakty zadávají častěji velkoobchody oproti výrobním podnikům a také podniky, které dávají do logistiky více financí. Využívání dlouhodobých kontraktů přitom může výrobcům přinášet nikoli zanedbatelné úspory.

V současné době lze smluvní i logistický proces nastavit tak, aby odrážel okamžité potřeby výrobce a bral například v potaz výpadky ve výrobě, nebo naopak její krátkodobé posílení. Pokud například společnosti s milionovými výdaji na logistiku zadávají až 51 procent zakázek na jednotlivé přepravy či projekty, mohou mít náklady na ně až o 20 procent vyšší než v případě, kdy by se rozhodly pro dlouhodobý tendr. V období jednoho roku by tak úspory dosahovaly milionů korun.

Právě v přístupu k zadávání zakázek ze strany výrobců, v jejich optimalizaci, mají české firmy největší rezervy. Měly by uzavírat spíše dlouhodobé rámcové smlouvy, které by vedly k úsporám a lepšímu propojení logistiky se samotnou výrobou. Jednorázové poptávky by měly být otázku spíše výjimečných situací.

Ačkoli logistický trh v Česku stále prochází dynamickým vývojem, čeští výrobci se postupně učí, nejen jak jej maximálně využívat, ale také jak jeho optimalizací šetřit finanční prostředky.

O autorovi| ALEKSANDR RACZYŃSKI, generální ředitel Gefco Česká republika

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít