Létající cirkus

10. prosince 2012, 00:00 - Adam Junek
10. prosince 2012, 00:00

Vláda Petra Nečase si chce připsat konečně kladný bod. Pro privatizaci ČSA proto udělá cokoli

Volejte sláva a tři dny se radujte! Na ruzyňské letiště dorazily dva dopisy se sladkým „ano“. Český Aeroholding oslovil padesátku aerolinií z celého světa, zda by se nechtěly zúčastnit tendru na dlouhodobě ztrátové České aerolinie (ČSA). Někdo se neozval vůbec, někdo napsal, že v současné složité situaci (u mnoha dopravců jde spíše o tragickou situaci) ne. Ale arabské Qatar Airways a asijské Korean Air by prý zájem měly.

Česká veřejnost to má navíc s krásným představením. Když se rozesílaly dopisy, dávala jim své požehnání vláda. Trochu zbytečně, protože aeroholding privatizovat ČSA může jen s kývnutím resortu Miroslava Kalouska.

Kladné odpovědi dvou nápadníků pak na Ruzyni chránili jako svatováclavskou korunu, protože zájem o neprosperujícího národního dopravce zase chtěl ohlašovat vládce státního dluhu, pardon státní kasy.

Zároveň Kalousek oznámil, jakou oběť je třeba přinést, aby se případná svatba zdařila.

Aeroholding bude muset od letního letového řádu utlumit činnost své charterové dcery Holidays Czech Airlines (HCA). Nadále nebude vozit lidi za teplem, stane se z ní jakási půjčovna letadel a posádek jiným aerolinkám.

Je to podmínka pro to, aby konkurent Travel Service, ovládaný miliardářem Jiřím Šimáněm, stáhl své žaloby na ČSA a aeroholding. V nich napadá celý restrukturalizační plán, který vedl ke vzniku holdingu zastřešujícího jednak aerolinky a jednak letiště. Také mu vadí Evropskou komisí schválená podpora od státu z minulosti, díky níž strádající letecká firma získala ze státního podniku v likvidaci Osinek 2,5 miliardy korun.

V nejhorším případě, kdyby právníci státního gigantu prohráli, by je firma musela platit.

A to by případný nový partner nelibě nesl. Respektive v rámci vyjednávání o vstupu do ČSA by požadoval plné státní garance. A státní kasa nic platit samozřejmě nechce. Protože si vláda Petra Nečase chce připsat konečně nějaký kladný bod, který jí v jejím vládnutí extrémně chybí, a pro privatizaci ČSA udělá skoro cokoli, vyšla Šimáněmu vstříc a umožní mu získat na poli dovolenkových letů dominanci. Buďme ale upřímní. Zas taková oběť to ze strany státu, respektive aeroholdingu není. HCA až tak zářnou konkurencí pro Travel Service nikdy nebyly. Šimáněho společnost tento byznys uměla i díky výrazně delší zkušenosti lépe. Vadilo jí jen, že jí HCA podsekávají u cestovek ceny. Sama charterová dcera aeroholdingu sice byla v zisku (velmi mírném), ale zázrak to nebyl a v miliardovém výdělku letiště to byla jen kapka v moři. Že byznys HCA trochu pokulhává, dokládají nedávné potíže s islandským partnerem, jemuž pronajímala letadla a posádky. Protože neplatil, zadržel islandský aeroport české letadlo.

Holidays svůj hlavní účel už splnily. Podařilo se díky jim vyjednat pro firmu výhodnější platové podmínky s piloty a dalším personálem. Oslabila se tak role dříve velmi aktivních, a tudíž pro management obtížných odborů. Plakat pro charterový byznys se v hlavním stanu aeroholdingu nebude.

Pro zaměstnance to také velká tragédie nebude. Část letadel, která létají pod značkou HCA, je stejně pronajatá od ČSA a tam se také i s posádkami vrátí. Ta, jež jsou v majetku charterové divize, se firma pokusí pronajmout opět i s lidmi. To by vzhledem k tomu, že jde o dva stroje, neměl být příliš velký problém. Důležité pak pro státní konglomerát leteckých společností je ještě jedna věc. Holidays nezmizí zcela, budou sice naprosto nepodstatné pro fungování aeroholdingu, ale přežijí. Je v nich totiž jedno zlaté vejce. A to licence leteckého dopravce. Kdyby se něco hodně zvrtlo s ČSA a ty by skončily bez partnera a třeba kvůli velmi špatné ekonomické situaci v Evropě definitivně přistály, může je holding nahradit nezadluženou aerolinkou na základech HCA.

Na to ale dojít nemusí. Ti dva zájemci, co se přihlásili, to podle všeho myslí vážně. Přece jen jde o velké a bohaté aerolinky, které se do tendru na ČSA nepotřebují přihlásit proto, aby v data roomu nalezly nějaké utajované konkurenční informace. Takže na Ruzyni doufají, že v květnu, kdy má být případný odprodej minoritního podílu v aerolinkách dotažen do konce, budou volat sláva a radovat se nejméně pět dní.

O autorovi| Adam Junek • junek@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít