Legenda s logem DDR

11. srpna 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
11. srpna 2014, 00:00

Na enduro Simson S51 se v 80. letech stály dlouhé fronty. A kdo ho pořádně pulíroval, může za něj i dnes dostat víc než za leckteré ojeté auto

Zatímco u plastů s nálepkou Made in GDR lze dumat nad tím, kde „soudruzi udělali chybu“, o motorkách značky Simson to určitě neplatí. Skútry přezdívané Vlaštovka velkou díru do tehdejšího Československa ještě neudělaly. Na to u nás jezdilo příliš mnoho modelů Tatran a Jawa. V roce 1981 ale přišlo legendární enduro S51 a sen o použitelné motorce do terénu se pro tisíce šťastlivců stal skutečností. Zatímco trabanty a wartburgy šlo koupit na téměř volném trhu, na endura z durynského Suhlu se v Mototechně stály dlouhé fronty. Kdo svého simsona dobře pulíroval, má vystaráno i dnes. Zachovalé enduro pod deset tisíc korun nejde.

Legendu je nutné oprašovat. Však má také suhlské Fahrzeugmuseum ve své expozici koutek věnovaný speciálně roku 1987, kdy tým Simson získal první místo na Mezinárodní šestidenní, a klubový titul k tomu. Vzývání zašlé slávy je namístě. Zatímco původní firma bratrů Simsonových zažila od roku 1856 několik restrukturalizací a postupně vzdala výrobu zbraní, aut i kol, po motorkách už nastalo jen prázdno. Agonie Továrny na vozidla a lovecké zbraně Ernsta Thälmanna, jak se za časů NDR výrobce simsonů jmenoval, trvala až do roku 2003. Konkurence byla příliš silná a samotná „ostalgie“ fabriku neuživila.

Možná je to tak správně. Dnes se v muzeu v Suhlu vzpomíná na Simson, ale i jiné slavné značky jen v dobrém. A často s lesknoucíma se očima. Což se o východoněmeckém plastovém nádobí říct rozhodně nedá.

1 Simson byl jedním z nejlepších motokrosových strojů východního bloku. 2 Supra se vyráběla mezi lety 1924 až 1934. 3 Červený Mars 500, spolehlivá motorka z Norimberku. 4 Mnoho modelů zůstalo jen na rýsovacím prkně. V muzeu ale mají své místo. 5 Padesátky byly exportním šlágrem i v tehdejším Československu. 6 Paul Greifzu závodil na stříbrném monopostu BMW. Legendární pilot je ale rodák ze Suhlu, a tak má koutek i v tamním muzeu. 7 S jako Simson. Nebo Suhl? 8 Čas už fabrice hodiny dávno neměří. Simsony už jsou muzeální kousek. 9 Simson RS 350, silniční speciál s modrou bublinou.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít