Když méně je více

05. ledna 2015, 00:00 - KAROLÍNA TOPOLOVÁ
05. ledna 2015, 00:00

Pokud některé autobazary nejsou schopny dostát zákonu nebo svou nedbalostí ohrožují zákazníky, je jedině dobře, když zavřou

Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která vešla v platnost 1. ledna 2015. Hlavní změnou má být zjednodušení administrativních procesů spojených s převodem vozidla ze stávajícího vlastníka na nového.

Právě tento bod však zvedl ze židle členy asociace malých autobazarů. Podle nich úprava zákona nepomůže starým ani novým majitelům automobilů ke snazšímu přepisu vozu na jinou osobu, ale pouze státu a notářům k tučnějším částkám na bankovním účtu.

Součástí novely měla původně být i možnost vydání registrační značky na přání. To se nakonec odložilo až na rok 2016. Na stejné období je přesunuto zavedení povinného focení vozidel ve stanicích technické kontroly.

KONEC POLOPŘEVODŮ Registr vozidel v současné době eviduje stovky tisíc aut, u kterých není majitel jasný. Určit proto vlastníka, který by měl mít za automobil odpovědnost, je často i nemožné. Cílem novely je ztížit, respektive zabránit podvodnému jednání při přepisu vozidel z původního vlastníka na nového majitele, a to tím, že již nebude možné provádět takzvané polopřevody.

Při nich je odhlášen původní vlastník, ale nový zatím není znám. Od ledna tak budou ojeté vozy přepisovat bazary na sebe, neboť jedině tak lze zabránit pochybným manévrům s automobily nebo s doklady, které k nim náleží.

Novela touto změnou slibuje nejen zjednodušení, ale především zrychlení celé transakce, neboť k zápisu změny vlastníka a k vydání nových dokladů dojde na jednom úřadě na základě jedné žádosti, kterou podávají prodávající a kupující společně. Tato společná žádost má nahradit dva samostatně podávané souhlasy.

Tyto nové předpisy navíc výrazně chrání kupující převáděných aut od fyzických osob stejně jako od autobazarů. Součástí celého procesu převodu bude evidence stavu vozidla, počtu najetých kilometrů a informace o dalším uskutečněném prodeji vozidla. Ministerstvo dopravy si od novely slibuje vyčištění registru vozidel od pochybných automobilů. POTREFENÝCH ?? PROCENT Majitelům některých bazarů se však tyto změny nelíbí. Podle nich bude proces celé transakce od ledna naopak mnohem složitější, a to právě kvůli nutnosti přítomnosti obou stran. V případě, že stávající vlastník vozidla nemá na čekání na úřadech čas, předá budoucímu majiteli – autobazaru – notářsky ověřenou plnou moc. Tato skutečnost však prý bude velkým problémem zejména pro prodejce z menších měst, odkud je k notáři daleko. Stejně obtížná situace nastane podle asociace také s evidenčními kontrolami prováděnými ve stanicích technické kontroly (STK). Návštěva STK s každým novým automobilem bude pro prodejce náročná nejen časově, ale také finančně.

Právě vyšší finanční zátěž, a to nejen pro prodejce ojetých automobilů, ale také pro autobazary, je dalším ze zásadních argumentů proti nedávno schválené novele. Stane­li se totiž novým majitelem, ať už jen na dobu dočasnou, autobazar, veškeré poplatky spojené s vlastnictvím vozidla padají na jeho hlavu.

Podle malých autobazarů novela zákona a především výše zmíněné navýšení nákladů s ní spojené položí na lopatky až 15 procent obchodníků s ojetinami. To znamená, že zhruba dvě stovky bazarů v naší zemi nedokážou podnikat podle zákona, a ještě na to předem samy upozorňují.

BEZPEČNĚJŠÍ TRH Menší počet autobazarů tedy není v tomto případě na škodu. Pokud nejsou obchodníci schopni plnit požadavky zákona, nebo dokonce svou nedbalostí ohrožují bezpečnost nákupu svých zákazníků, je jedině dobře, když svůj obchod zavřou.

Podle nás je tato novela od ministerstva velmi dobrým krokem. Bezpečnost a spokojenost zákazníka by totiž měla být pro každého prodejce – a to nejen ojetých automobilů – na prvním místě, bohužel tomu tak mnohdy nebývá. Podle našeho názoru bude nejvyšší „úmrtnost“ pravděpodobně v řadách bazarů, které vydělávají pomocí nekalých praktik a nedělají si těžkou hlavu s administrativou. Různými zákony a pravidly se musí řídit každý, všechna zaměstnání mají svá pro a proti. Ani autobazary proto nemohou očekávat, že právě jim budou zákonodárci povolovat výjimky jen proto, že v blízkosti jejich prodejny neleží ani STK, ani kancelář notáře. Poctivý obchodník si dokáže zajistit vše potřebné, aby byla jeho živnost schopna přežít takovéto změny. Vítáme proto jakékoli změny, díky kterým bude trh ojetých vozů transparentnější a výkup i prodej z právního hlediska bezpečnější.

O autorovi| KAROLÍNA TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě…
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Technologie
Připravte si lyže. NaSvah.cz vám najde nejlepší střediska v Česku a na Slovensku
Čína nemá ráda ani Skype. Ten tak zmizel z katalogů aplikací
Uber zlepšuje podmínky pro své řidiče a přidává živé sledování
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Koupě roku? Amazon dnes prodává Galaxy S8 jen za 13 200 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít