Jak se (ne)mění byznys

29. října 2012, 00:00 -
29. října 2012, 00:00

Firmy musejí porozumět novým ekonomickým trendům, přizpůsobit se technologickému vývoji, a hlavně vnímat potřeby zákazníka

Změna je život, říká jedno okřídlené rčení. V každodenním shonu si však někdy nestačíme uvědomovat, v čem je podstata změn kolem nás. Právě příprava firem a týmů na ně je přitom klíčovou úlohou lídrů v byznysu. Osobně vidím v současnosti čtyři nejdůležitější vlivy, které je třeba při nezbytných změnách byznysu zohledňovat.

1. Globálně se ekonomická síla přesouvá do Asie. Pro množství firem to znamená nejen jiná logistická a personální schémata fungování, ale také politické výzvy v komunikaci s jejich vládami, odbory i širokou veřejností. Učíme se také porozumět jiným zákazníkům. A tak firmy hledají optimální nastavení celého obchodního modelu až po finanční, personální a ekonomicko-politické souvislosti.

2. Nové technologie nejen zrychlily komunikaci, ale významně mění také spotřebitelské chování. Letmý příklad: Před pouhými dvěma až třemi lety jsme začali ve střední Evropě v obchodech používat samoobslužné pokladny. Za pár let už pokladny nebudou třeba vůbec, protože zboží bude označeno tak, že automatické systémy jeho cenu naskenují přímo v nákupním košíku. Úspěšné tažení internetových obchodů už také přepsalo historii při prodeji mnoha kategorií produktů. A tak firmy rozšiřují a mixují své prodejní kanály.

3. Významně se mění očekávání zákazníků vůči „jejich“ firmám. Chtějí masový produkt i čistě individualizované řešení. Chtějí nejlevnější chléb na trhu, na kterém ušetří pár korun, a zároveň jsou ochotni utratit stovky korun za láhev francouzského vína z konkrétní vinice. Chtějí se totiž nejen zasytit, ale také se svými nákupy odměnit. Chtějí při nakupování i něco zažít. Chtějí mít pocit, že právě oni vládnou nad světem obchodu a služeb. A tak firmy hledají možnosti, jak mít v nabídce téměř vše a přitom zákazníkům připravit nabídku šitou na míru.

4. Zákazníci stále silněji projevují vůli žít udržitelně a stejný přístup vyžadují i od byznysu. Nejde přitom o klasické CSR, ale o formu uspokojení jejich potřeb tak, aby při tom nepřišla zkrátka příroda, jejich rodina, širší komunita nebo město. A tak se firmy mění a nabízejí nejen zboží, ale i komplexní řešení problematiky odpadu, nejen přívětivý personál, ale také dobrovolnické aktivity, vzdělávají už nejen zaměstnance, ale i širokou veřejnost.

Změna je život, říká jedno časem prověřené přísloví. Platí to všude, byznys nevyjímaje.

O autorovi| MARTIN DLOUHÝ CEO Tesco Stores SR

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít