zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Jak jsme na tom s konjunkturou

12. října 2010, 18:51 - Miroslav Zámečník
12. října 2010, 18:51

Komentář

Pečlivým prostudováním situace v sousedním Německu se lze docela snadno dozvědět, jak to doopravdy vypadá s konjunkturou u nás. Pokud totiž něco doopravdy nepokazíme doma, bude ekonomický vývoj přinejmenším ve zpracovatelském průmyslu do značné míry závislý na tom, jak dýchá největší evropská ekonomika. S ní je Česko svázáno tak těsnými vazbami jako žádná jiná země v Evropě. V časech vládních rozpočtových úspor, obezřetného spotřebního chování českých domácností a útlumu ve stavebnictví to vlastně ani jinak být nemůže.

Solidní dynamika

První signál měřící pulz německé ekonomiky přichází z hamburského přístavu. Kontejnerové terminály v ústí Labe poskytují informaci, kterou neradno podceňovat už proto, že značná část obratu je vázána na střední Evropu. Když loni obrat přístavu klesl o 28 procent, nejen Němci věděli, že je zle. Zaměstnanci šli na „Kurzarbeit“, tedy vládou dotované zkrácení pracovní doby, jehož smyslem je uchránit zaškolené pracovní síly před propouštěním. Připojili se k nim i další pracovníci ve firmách, které v zemi druhého nejsilnějšího světového exportéra zásobují globální ekonomiku. Dnes vypadá obraz jinak: mezi Hamburkem a Asií před pár týdny zahájily provoz lodě, které pojmou 14 000 standardních dvanáctimetrových kontejnerů, a terminál jede skoro jako před krizí. Pokud jde o dynamiku, česká data vykazují docela předvídatelnou, nicméně pozoruhodnou shodu s německými. Zpracovatelský průmysl v Německu v srpnu vykázal solidní růst obratu o 10,3 procenta meziročně. Vzestup táhla především zahraniční poptávka, která stoupla o 16,6 procenta, přičemž dynamika prodeje mimo eurozónu činila 20,2 procenta. Zahraniční obchod v eurech se vyvíjí skoro stejně jako ten český v korunách. Vypadá to, jako by integrace Německa se zeměmi EU, které nejsou členy eurozóny, pokračovala. Ve vývozu i v dovozu jsou tempa v obou směrech rychlejší zhruba o šest procentních bodů nad eurozónou, což platí i v celoročním srovnání, byť s nižší dynamikou. Možná důležitější je dívat se na předstihové ukazatele, tedy jak vypadají německé objednávky na nejbližší měsíce. Překvapivě dobře, zejména pokud jde o investiční zboží a zahraniční zakázky, v obou případech hlásí Němci sezonně očištěné srpnové nárůsty o 6,6 až 6,7 procenta.

Žádné mindráky

Německu tedy zatím nedochází dech. Také Česko vypadá v předstihových ukazatelích docela dobře. Kde jsou rizika? Euro vůči dolaru zpevňuje, byť má k rekordním úrovním z léta 2008 ještě dost daleko, a česká koruna posiluje k euru. Ani Němci nejsou vůči kurzovým vlivům imunní. Závislost na Německu není návod na mindrák. To, že Česko vyváží do nejsilnější evropské ekonomiky víc než sousední čtyřikrát lidnatější Polsko, je důkazem něčeho správného, nikoli naopak. Bělorusko vyváží do Německa jednu padesátinu toho, co Česko, což říká o Lukašenkově vládnutí docela dost. Česko je pro Německo asi dvakrát důležitější trh než Japonsko nebo Turecko, dvaapůlkrát než Brazílie, třikrát důležitější než Indie. Jistěže je dobré znát svoje limity. Na rozdíl od Česka mohou Němci globalizovat v měřítku, o němž se nám ani nesní. Stačí si vzít korporátní strategie Volkswagenu s jeho plány na expanzi v Americe, Rusku a Číně, s jeho existujícími továrnami v Brazílii nebo Mexiku, a je každému jasné, že Česko je jenom jedním z kamínků v mozaice. Škodovka sice může dělat superby, které rozdráždí svým poměrem ceny a kvality i ty nejvyšší šéfy ve Wolfsburgu, nicméně globální úvahy se neodehrávají v Mladé Boleslavi. Tady se prostě nerozhoduje o tom, kolik miliard eur z hlediska nezúčastněného pozorovatele utratíte za převzetí Porsche. Kdo se nedostane na vrcholek rozhodovacího řetězce, bude se muset přizpůsobit. Pro ty nemnohé podniky v Česku, které si mohou určit svojí strategii nezávisle, je to výzva. Vůbec by bylo krásné, kdyby si tato země dokázala vydláždit svoji cestu, ale to vyžaduje prvotřídní správu státu, násobně vyšší a mnohem chytřejší podporu vědy i školství a spoustu dalších věcí, které zatím neumíme. Nicméně se asi přes všechna naše selhání shodneme na jednom: v každém případě je lepší vyrábět pod Němci něco, co vysokou kvalitou dráždí, než to, co zahanbuje.

Grafy: Vývoj kurzu eura k dolaru

Německý zahraniční obchod (v tisících eur)


Čtěte také

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

před 4 hodinami

 Hypotéka - ilustrační foto

Nejhorší výsledky za pět let. Objem hypoték loni klesl o 17 procent

Objem poskytnutých hypoték klesl loni o 17 procent na 181,6 miliardy korun a jejich počet…

před 4 hodinami

Události  Premiér Andrej Babiš

Česko se propadlo v žebříčku vnímání korupce. Také kvůli Babišovým kauzám

Česká republika si loni výrazně pohoršila v celosvětovém žebříčku vnímané korupce.…

před 4 hodinami

 Mobilní domek - ilustrační foto

„Mobilní“ hypotéka si našla klienty. Banky financují i domky bez čísla popisného

Loni v srpnu začala ČSOB financovat hypotékou mobilní domky i bez čísla popisného, které…

před 4 hodinami

 Kandidát na prezidenta USA Michael Bloomberg

Efekt Bloomberg. Miliardář spustil reklamní šílenství, kampaň zdražuje i ostatním

Kandidát na prezidenta USA Michael Bloomberg ve své kampani sází hlavně na masivní…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Školkovné – sleva na dani až 13 350 Kč
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Auta
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Hry pro příležitostné hráče