Jablkem to začíná, ohryzkem to končí

29. července 2013, 00:00 - TOMÁŠ PLHOŇ
29. července 2013, 00:00

Za propadem akcií společnosti Apple není žádná rozumová úvaha, ale nedostatek důvěry

Autor není žádným velkým fanouškem produktů Applu, nicméně vývoj ceny akcií této fanaticky uctívané značky je nejen zajímavý, ale ukazuje i na některé zákonitosti finančních trhů. Shrňme si to od začátku. Od uvedení prvního iPhonu v roce 2007 vylétly akcie Applu z 90 dolarů až ke hranici sedmi set, jichž dosáhly loni v září.

Od té doby však obliba firmy mezi investory padá. Během zhruba deseti měsíců se přiblížila k ceně 400 dolarů za akcii a podle některých předpovědí se brzy dostane až na 250, tedy téměř třetinu toho, co před rokem.

Co je hlavním hybatelem tak dramatického vývoje? Jak je vidět na grafech, ekonomická situace firmy to není. Produkty s magickým symbolem nakousnutého jablka si kupuje stále více lidí, byť jejich nárůst není tak rychlý jako dřív. Samozřejmě se často hovořilo o tom, že po smrti zakladatele firmy Steva Jobse v říjnu 2011 společnost ztratila svůj pověstný „drajv“, nejnovější řada iPhonu nesklidila příliš velkou odezvu, a dokonce se psalo o tom, že Apple přišel o pozici technologického lídra. Že by tedy investoři v ceně, jakou byli dříve ochotni za akcie firmy zaplatit, natolik promítali svá očekávání technologických inovací?

Podobné vysvětlení se nedá přijmout zrovna snadno. Stačí se zamyslet nad tím, jak často vyměňujeme mobilní telefon. Cyklus se pohybuje okolo dvou až tří let, takže na příchod větší inovace má Apple, stejně jako jeho konkurenti času dost. Ostatně ani analytici, jak vyplývá z grafů, firmě nepřestali věřit a stále cítí její potenciál. Ti za hlavní ukazatel „férovosti“ ceny považují index P/E, poměr mezi cenou akcie a jejím ziskem. Dnes se pohybuje okolo hodnoty 10, což ukazuje v podstatě na levné cenné papíry.

Zdá se, že za propadem cen není žádná racionalita, žádný skutečný odraz stavu společnosti.

Spíše půjde o veřejné mínění, či chceteli investiční vnímání značky, které se Applu trochu vymklo z rukou. Po odchodu Steva Jobse a uvedení nevýrazné nové produktové řady vychází o firmě jeden negativní článek za druhým a také velký průzkum agentury Bloomberg mezi klienty ukázal, že důvěra v dosavadní kánon Applu se otočila vzhůru nohama. l

TRŽBY (v mld. USD, 2. Q) Zdroj: Apple

Růst prodejů produktů Apple sice není tak rychlý jako před dvěma lety, ale stále nejde o stagnaci, nebo dokonce pokles.

Také analytici a ekonomové stále investorům doporučují do Applu investovat.

Nedávný průzkum agentury Bloomberg mezi tisícovkou jejích klientů ukazuje na změnu veřejného mínění.

71 % věří, že Apple ztratil svou pozici technologického lídra.

O autorovi| TOMÁŠ PLHOŇ, plhon@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít