zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Investuj 500 liber a vyděláš pět tisíc

15. srpna 2016, 14:00 - Jan Hrbáček
15. srpna 2016, 14:00

Těší nás, že lidé chtějí při nákupu aut u renomovaných prodejců náš certifikát, říká šéf Cebie Martin Pajer

Pražská společnost Cebia už 25 let pomáhá motoristům, aby při nákupu ojetého auta nenaletěli podvodníkům na falešné VIN kódy, přetočené tachometry a další omlazovací kúry“. Firma vznikla 13. září 1991.

Vůbec prvním kontraktem bylo 500 modemů pro Podnik výpočetní techniky. Měli jsme pronajatý jeden byt, ve kterém jsme to montovali,“ vzpomíná na garážové začátky zakladatel a ředitel Cebie Martin Pajer.

* Jak jste se jako ajťák“ dostal k autům?

Po čase, kdy jsme se věnovali ryze počítačům, mi kamarád přinesl prospekt z Londýna o značení oken. Bylo tam napsáno: investujte 500 liber a vyděláte pět tisíc. Já jsem v té době neměl ani řidičák, ale zkusili jsme to. Pořídili jsme si soupravu na značení oken a vrhli jsme se na zabezpečování aut. Po dvou letech se Cebia stala jednou z největších českých firem, které se věnovaly ochraně vozidel. Po celé republice jsme měli pět set spolupracovníků, kteří pro nás pískovali okenní kódy.

* Kolik aut okódujete?

Za celou dobu podnikání pak skoro 400 tisíc aut. Před časem jsem vypočetl, že firma jen na značení oken u aut vyinkasovala téměř půl miliardy korun. Vydělali jsme víc než pět tisíc liber. Je to velmi jednoduchý, ale účinný zabezpečovací systém, za těch 25 let se to však hodně posunulo, zabezpečování aut jsme dali téměř na vedlejší kolej, přestože firma stále ročně označí bezpečnostními kódy více než deset tisíc aut.

* A proč se s ojetými auty dodnes tak podvádí?

Nákup auta je emocionální záležitost, lidé se do něj zamilují, a přestože to je věc, která převýší rodinný rozpočet, nákup probíhá hrozně rychle a lidé věří, že nebudou zklamáni a podvedeni. Ale auto je moc složitá věc, u spotřebičů si ověříme spotřeby, výkony, ale u auta lidi zajímá, jaká má kola, čalounění a jestli má střešní nosiče. Ale už nemají možnost zjistit, zdali nabízené auto nemá pozměněné identifikátory, stočený tachometr či není omlazené. Cena auta se odvíjí od dvou klíčových parametrů OE stáří vozidla a najetých kilometrů, přitom oba údaje se dají snadno zfalšovat. Ozývají se nám často lidé, kteří ex post zjistili, že mají stočené tachometry o 200 nebo 300 tisíc kilometrů, ale kupní smlouvy jsou nastavené tak, že se s omlazenou ojetinou nedá nic dělat. Spousta lidí si myslí, že nákup auta se rovná nákup v autobazaru, ale z 600 tisíc ojetin prodaných v Česku se přes bazary prodá jen 250 tisíc. Zbytek si lidé prodávají mezi sebou a zde je riziko největší.

* Jaké fígle prodejci používají?

Některé úpravy není schopen odhalit ani vyškolený profesionál, automechanik, kterého si kupci berou jako poradce s sebou. Riziko má dvě roviny OE skutečný technický stav a funkčnost, motor, brzdy, tlumiče. Druhou je historie. Už například i v Německu přišli na to, že si Čech koupí radši auto, které má málo najeto. Upravit auto, aby se to nepoznalo, trvá od několika minut po několik hodin a na úpravě vyděláte desetitisíce. Prodejce je schopen upravit i rok výroby, protože v technickém průkazu se dnes uvádí datum první registrace vozu, které může s rokem výroby kolidovat, není tam uvedeno skutečné stáří. A v zahraničí se toto datum dá upravit, v Čechách může být pak auto rázem o tři roky omlazené. Klasikou jsou přetáčené kilometry, ale kupec ani často netuší, že vozidlo prošlo velkou pojistnou událostí, povodní, požárem a podobně. Známe i případy dohromady svařovaných aut, takové vozy nemají jen výrazně nižší hodnotu, ale jsou nebezpečné. Za poplatek 500 korun v systému Autotracer nabízíme prověrku historie vytipovaného vozu v řádu minut.

* Kolik je ve vašem systému dat?

V systému Autotracer je dnes skoro miliarda údajů o vozidlech a každý měsíc jich vydatně přibývá. Jen za loňský rok položilo do systému dotaz téměř milion a půl zákazníků. 40 procent dotazů pokládají autorizovaní prodejci aut a autobazary, aby měli pro kupce certifikát pravosti. Lidé chtějí už i při nákupu aut u renomovaných prodejců certifikát z Cebie, což nás velmi těší.

* Jaké další služby nabízíte?

Podobných služeb nabízíme necelou dvacítku. Nebo systém Vinfoto, který slouží pro provádění fotodokumentací vozidel při vstupu do pojištění. 20 procent tržeb Cebie je tvořeno z IT služeb, kdy Cebia dodává software pro řadu pojiššoven a makléřských společností.

Nákup auta je emocionální záležitost, lidé se do něj zamilují, nákup probíhá hrozně rychle a lidé věří, že nebudou zklamáni a podvedeni.

O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz


Čtěte také

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

před 16 minutami

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

před 17 minutami

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 23 minutami

Praha  Telefonní budka O2, archivní foto

Telefonní automaty zmizí z centra Prahy. Radnice budky využije jako stojany na kola i nabíječky

Společnost O2 začala s odstraňováním telefonních budek a automatů v centru Prahy.…

před 1 hodinou

 Letoun Global 5000 - ilustrační foto

Obrana ruší tendr na nákup letadla za 660 milionů korun. Všechny tři účastníky z něj vyloučila

Ministerstvo obrany vyloučilo z tendru na nákup malého letadla všechny tři účastníky a…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče