Hůř bude až za rok - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Hůř bude až za rok

, Zdeněk Fekar,
Hůř bude až za rok
Zdroj: Euro.cz

Obchodní barometr po povodních

PRAHA (zdf) – Značné škody napáchala letošní velká voda v mnoha odvětvích, celkový účet za sektor obchodu a gastronomie však zřejmě nebude tak dramatický. Potvrzují to odpovědi respondentů šetření Trade Business Barometer, které provádí společnost GfK Praha.
Týdeník EURO má v každém kole výzkumu možnost položit dotazovaným čtyři otázky. Na přelomu srpna a září to byla aktuálně snaha zjistit dopady záplav na obchodníky a restauratéry.
Žádné škody hlásí 54,7 procenta manažerů firem z oboru a podle dalších pětadvaceti procent nepřesáhly škody jeden milion korun. Naopak ztráty nad desetimilionovou hranici vyčíslilo jen osm procent firem. Tato čísla vlastně potvrzují, že nedávný „opatrný“ odhad Svazu obchodu vyčíslujícího škody předběžně jen na půlmiliardu korun (EURO 38/2002) je vcelku realistický. Přímými ztrátami nebyli obchodníci tolik postiženi mimo jiné i proto, že nově budovaná obří nákupní centra stojí v mimozáplavových zónách (EURO 34/2002).
Výrazněji se povodně projevily na tržbách. Osmašedesát procent dotázaných čeká letos jejich propad. Největší skupina počítá s poklesem do deseti procent (57,3 procenta manažerů), propad o víc než pětinu nečekají ani tři procenta dotázaných. Asi třetina firem ale naopak počítá s růstem do deseti procent.
Zajímavá jsou odlišná očekávání jednotlivých sektorů branže. U maloobchodníků sice převažuje názor, že letošní tržby budou slabší – očekávají ale pokles jen do desetiny příjmů – a naopak 44,4 procenta prodejců počítá s růstem až o deset procent. Očekávání velkoobchodníků jsou rozptýlenější: stejně silná (37,5 procenta) skupina čeká pokles nebo naopak růst do hranice deseti procent, až o dalších deset procent hlubší propad (nebo naopak růst) čeká po 12,5 procentech respondentů. Nejchmurnější jsou očekávání pohostinství a hotelů: 84,6 procenta signalizuje pád do deseti procent, dalších 7,7 procenta ztrátu až pětiny příjmů. Zbytek počítá s desetiprocentním růstem. Ani očekávání výrobců nejsou radostná – 72,2 procenta jich počítá s desetinovým propadem.
V příštím roce ale zřejmě bude hůř. Růst tržeb očekává jen čtvrtina dotázaných. Desetiprocentní pokles sice čeká méně obchodníků než letos – to ale proto, že další pesimisté se přesouvají do kategorie čekající větší ztráty. Až o pětinu budou horší tržby podle 13,3 procenta a dalších skoro deset procent čeká ještě hlubší propad. Povodně ale nijak neovlivní zaměstnanost v branži, uvádí téměř pětadevadesát procent manažerů. Jen čtyři procenta firem bude propouštět kvůli vodě.
Výsledky posledního kola obchodního barometru je však třeba brát trochu s rezervou. Na dotazníky tentokrát odpovědělo jen sto manažerů, podle GfK nezájem respondentů způsobily právě záplavy.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze