HEDONISM SPIRIT

08. října, 00:00 - BARBORA PECOVÁ
08. října, 00:00

Po rozhovoru s odborníky na ušlechtilý alkohol Martinem Zvěřinou a Vítem Šafářem se už dnes na lahve s destiláty dívám úplně jinak - totiž jako na možnou investiční příležitost. Jak se v této branži vyznat? Jak si vychutnávat, a přitom i vydělávat? Seznamte se s projektem Hedonism Spirit.

Počátek jejich nadšení vznikl při společných cestách po festivalech s tematikou destilátů. Nejprve je nadchlo ochutnávání rumů, postupně se dostali až k whisky. Alkoholové festivaly paradoxně nejsou o konzumaci ve velkém, ale o degustaci a vzdělávání. Jak s tím ale pracovat dále, aby se mohli dostat k ochutnávání zajímavějších lahví? Tak vzešla myšlenka Hedonism Clubu. Po roce přišel nápad otevřít tuto možnost i pro veřejnost, a tak vznikl projekt Hedonism Spirit.

* Nápad na investice do alkoholu byl cílený, nebo k vám přišel náhodou?

Vít: Víceméně náhodou. Nejprve nás bavilo ochutnávat - to nás baví dodnes. Sháněli jsme lahve pro degustace a všímali jsme si, jak se rok od roku některé hůře získávají, měnila se i jejich cena. Lahev, kterou si Martin koupil před rokem, měla na trhu najednou vyšší zhodnocení. Začali jsme se tedy více zajímat o alkohol jako o možnou investici.

* Martine, proč je investice do alkoholu tak sexy?

Martin: Většina zná pouze klasické produkty jako spoření, podílové fondy, akcie, teď jsou na řadě alternativní investice, mezi které patří alkohol, víno, starožitnosti, auta… Za posledních deset let udělaly největší zisk z alternativ právě destiláty, nejvíce whisky. Její index vyrostl za tu dobu o 900 %.

* Co vás často překvapí?

Martin: Například to, že i řadová lahev může najednou skončit ve výrobě a spousta lidí to ani nezaznamená včas. Najednou se automaticky dostává do kategorie sběratelského unikátu - to vše s Víťou neustále sledujeme. Vít: Dám vám příklad zhodnocení. U japonské whisky Yamazaki Sherry Cask 2013 se retailová cena v roce 2014 pohybovala kolem 140 dolarů. Na podzim vyšla Whisky Bible, obdoba michelinského průvodce pro whisky, kde získala první místo. A reakce na trhu? Během měsíce skočila cena na 4000 dolarů!

* Jaký typ lidí kupuje investiční alkohol?

Vít: Rozdělil bych kupce do tří skupin. Za prvé jsou to milovníci destilátu, kteří rádi ochutnávají jako my v Hedonism Spirit. Pak jsou to investoři, kteří nakupují za účelem zhodnocení. A samozřejmě sběratelé. Někteří vlastní sbírky v milionech korun, ale nikdy ze své sbírky nic neochutnají.

* Jaká padla rekordní cena za lahev?

Vít: Soukromý sběratel v Dubaji koupil dvě lahve šedesátileté whisky The Macallan 1926 v celkové hodnotě 1,2 milionu dolarů (zhruba 25 milionů korun)! Na trh byla uvedena v roce 1986 v počtu čtyřiceti kusů. Tehdy stála jedna lahev „pouhých“ 20 000 dolarů, nyní se prodala za 600 000 dolarů.

* Módní značka Burberry nedávno spálila všechno, co neprodala, aby se neznehodnila její cena. Jak zabránit znehodnocení značek u alkoholu?

Martin: Hodně věcí se falzifikuje, snad co je obchod obchodem. Problém je, že na internetových obchodech typu E-bay se prodávají prázdné lahve, které pak skupují podvodníci a nabízejí v originální lahvi falešný destilát. Dost často se to děje například s koňakem Louis XIII (výrobce Rémy Martin). Proto - stejně jako Burberry - doporučuju raději lahev zničit než ji prodat, to říkáme i na každé degustaci.

* Neplánujete i cestovní degustační pobyty?

Martin: Plánujeme, a dokonce už nabízíme v menším měřítku. Nejvíce nás lákají výlety do palíren ve Skotsku - nejinvestovanější alkohol je totiž stále whisky.

* Jaký je současný trend u nás? Co nejvíce letí?

Donedávna to byly rumy, které jsou zde stále velmi populární. Na vrcholu obliby ve světě je nyní gin. V Americe už se nějakou chvíli dostává do popředí mezcal, tak uvidíme, jestli se chytne i u nás. •

CELEBRITY JAKO INVESTOŘI

Investovat, a dokonce mít vlastní značku alkoholu je trendy i mezi celebritami. Například George Clooney před časem prodal svoji tequilu Casamigos za miliardu dolarů a zřejmě tím inspiroval ostatní. • AC/DC tequila Thunderstruck • David Beckham whisky Haig Club ve spolupráci s Diageo • Justin Timberlake tequila Sauza 901 • Matthew McConaughey spolupracoval na výrobě nového bourbonu Wild Turkey Longbranch • Metallica připravuje vlastní produkci whisky • Motorhead a The Rolling Stones mají vlastní značky whisky • Ryan Gosling Aviation Gin • Nejnověji se přidal Bob Dylan. Před pár dny představil vlastní značku whiskey Heaven’s Door, kterou připravuje ve spolupráci se zakladatelem Angel’s Envy Bourbonu.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jezdíte na vánoční trhy do zahraničí bezpečně?
Jak si spočítat daně u spolupracující manželky
Už se těšíte na Vánoce?
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Akcie Apple a Alphabet vymazaly letošní zisky
Auta
DB Schenker přináší revoluci v doručování
Retro: Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (1991)
Jízdní dojmy: Autobusy Isuzu
Volkswagen Atlas Cross Sport: Další SUV s karoserií „kupé“ se představuje v sériové podobě
Kvíz: Poznáte auto jen podle fotky zadního světla?
Technologie
MediaTek vzdal high-end. Helio P90 ale zvyšuje výkon ve střední třídě
Nvidia opět zlevňuje a aktualizuje magickou krabičku Shield TV
Čtvrtina domácností již přijímá DVB-T2, 4 % Čechů se obejde bez TV
Cnews FM: Produkty od Googlu mizí, herní obchody přibývají [podcast]
Subnautica navždy zdarma: parádní dárek nově spuštěného Epic Games Storu
Hry pro příležitostné hráče