Nekorektní souvislosti Pavla Párala
Nekorektní souvislosti Pavla Párala
Autor:

Eurodotační mýty

 Páral 09. března 2016, 12:46  -  Pavel Páral
 Nekorektní souvislosti Pavla Párala
Nekorektní souvislosti Pavla Párala
09. března 2016, 12:46

Německo, Rakousko a některé jiné státy vyčítají tzv. novým zemím EU, především skupině Visegrádu, že využívá solidarity starých zemí a čerpá obrovské prostředky na dotacích z fondů EU a solidaritu nevrací v případě rozdělování migrantů a je tak v EU nějakým černým pasažérem. Nebylo by přitom od věci celý systém dotací pořádně probrat, protože jejich efekty jsou, jak dokazuje třeba případ Řecka řekněme problematické a my to na vlastní kůži známe také docela dobře.

Když pomineme korupční potenciál, pod jehož působením hnily stranické struktury partají v krajích, kde ovládaly hejtmanství, tak je velmi podstatné, že jen malá část směřovala do projektů, které mají nějaký dopad na dlouhodobý růstový potenciál české ekonomiky. Samozřejmě nutno přiznat, že sami s naší kvalitou státních a místních institucí máme na tomto stavu nemalý podíl.

Západ pořádně vydělal

Velmi nespravedlivé je však tento postoj starých zemí EU v tom, jak je samé maluje jako spasitele a velkorysé obnovovatele postkomunistických států.

Je totiž nespornou skutečností, že od okamžiku přidružení a jednostranného otevření východoevropských trhů pro firmy z EU v devadesátých letech na tom západní část Evropy pořádně vydělala a rozšíření byl vlastně jediný a poslední opravdový růstový impuls pro staré ekonomiky, jaký nějaké politické rozhodnutí EU vůbec kdy opravdu přineslo. Nové trhy byly zcela nenasycené spotřebním zbožím a chyběly i technologie.

Přitom domácí průmysl jen pracně a velmi pozvolna obnovoval svou konkurenceschopnost. A v určité formě ten stav, kdy lze nějaký spotřebitelský optimismus nalézt nikoli na západě, ale na východě Evropy, přetrvává doposud. Ty vyplacené dotace se tak čistým plátcům pořád rentují. A to pomíjíme lukrativní investice na Východě typu mladoboleslavské Škody, která je dnes tahounem německého Volkswagenu a také bude.

Prozíravější hlas

Bylo by proto dobře zapomenout na takovéto úvahy a vzít konečně na vědomí, že pokud někdo chce nadále udržovat Evropskou Unii při životě, musí v první řadě akceptovat, že hlas českého, polského, či maďarského voliče má stejnou hodnotu, jako ten německý a rakouský a má právo být slyšen. Notabene, když se zrovna v té migrační krizi den po dni ukazuje, že šlo o hlas notně prozíravější.

komentáře týdeníku Euro ( Autor: Euro E15 )


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Ambasadorské divadlo

Poslední kapka džusu

Pančovaná šlachtovka


Čtěte také

elektrárna Počerady

Energetická jistota: stát hodlá elektrárnám začít platit za pohotovost od roku 2025

Ministerstvo průmyslu předběžně počítá, že zhruba za pět let by v Česku mohly začít…

před 4 hodinami

 Nový byt, ilustrační foto

Pojišťovny se chtějí vyhnout zdanění, nabízejí 10 miliard na dostupné bydlení

Pojišťovny chtějí investovat deset miliard korun do dostupného bydlení a sociálních…

před 5 hodinami

 Boeing 737

Odstavení letadel 737 MAX srazilo zisk Boeingu o polovinu

Čistý zisk amerického výrobce letecké techniky Boeing se ve třetím čtvrtletí meziročně…

před 6 hodinami

 Majitel CK Geotour Zdeněk Kukal

Majitel cestovky Geotour Kukal: Dusí nás populistická politika státu

Cestovní ruch je penny business - to znamená, že je postaven na nízkých maržích. Ohrozit…

před 6 hodinami

Miloš Zeman

Více moci pro Zemana. Prezident chce navrhovat vlastní zákony

Prezident Miloš Zeman chce uchvátit to, co se nepovedlo v éře budování státu ani T. G.…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Proč nepracovat na „procenta“?
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče