E­government na vzestupu

27. ledna 2014, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
27. ledna 2014, 00:00

Jsou skutečně všechny IT projekty problémové? Rokem 2013 skončilo první programové období budování českého e­governmentu za přispění financí z EU. Ve víru volební kampaně a sestavování povolební koalice byla často zmiňována problematičnost mnoha ICT projektů veřejné správy, některé byly dokonce označeny za totální omyl a neúspěch.

Téma ICT projektů bylo paušalizováno v negativním smyslu, až občan nabyl dojmu, že vše týkající se ICT ve veřejné správě je nečisté, problémové, podezřelé a nefunkční.

Na jedné straně to lze pochopit, protože máme skutečně mnoho ICT systémů, jejichž funkčnost nedosahuje zdaleka očekávaných parametrů, a některé nefungují dokonce vůbec.

Na druhé straně je taková paušalizace hrubým znevážením práce mnoha dalších lidí (dodavatelů i správců systémů), jejichž IT systémy fungují bez jediné chybičky ke spokojenosti všech uživatelů.

Před měsícem byl vydán na kontaktním místě veřejné správy, které známe pod názvem Czech POINT, výpis s pořadovým číslem deset milionů! Když v roce 2007 tento projekt začínal, těžko si jeho tvůrci dovedli představit, jaký význam bude mít o šest let později. V průběhu doby se totiž z malého pilotního projektu ministerstva vnitra stal jedním z pilířů českého e­governmentu. Počet vydaných výpisů prokazuje správnost rozhodnutí ministerstva nabídnout lidem službu, kdy obíhají data, a ne občan.

Při budování e­governmentu je totiž potřeba pamatovat na všechny, kteří nebudou schopni komunikovat se státem elektronicky, kteří budou vyžadovat „svého“ úředníka, „svoji“ přepážku. Stejně tak lidé komunikující se státem elektronicky budou v některých životních situacích potřebovat převést elektronický dokument do listinné formy a naopak.

Všechny tyto služby zajišťuje Czech POINT.

Společně s Informačním systémem datových schránek, základními registry a Portálem veřejné správy vytváří ekosystém, který je fungujícím základem moderního e­governmentu v Čechách. Pokud chce nová vláda zlomit nahlížení lidí na ICT ve veřejné správě, je potřeba změnit přístup všech resortů k plánování nových ICT systémů. Dnes již není nutné vše budovat od začátku. K dispozici jsou funkční systémy, ze kterých lze jako mozaiku vyskládat větší část nových systémů. Stačí doplnit pouze aplikační část.

Vždyť Czech POINT nabízí kromě služeb na straně přepážek rovněž celou řadu služeb a funkcionalit úředníkům všech úřadů, včetně autentizace a autorizace uživatelů, datové schránky poskytují garantované komunikace, základní registry skýtají referenční údaje a Portál veřejné správy zase prostor k publikaci formulářů a věstníků. Nejsou právě tohle jasné důkazy, že máme IT systémy, které fungují k naprosté spokojenosti všech uživatelů?

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel newps.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Vodafone reaguje na konkurenci. Za 599 Kč nabídne neomezený LTE internet na doma
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít