Džínoví idioti

29. června 2015, 00:00 - TOMÁŠ OTTA
29. června 2015, 00:00

styloZoFIe Vzpomínám na jednu punkrockovou skladbu z druhé poloviny 80. let. Jmenovala se příznačně Džínový idiot. Autoři (kultovní Hrdinové nové fronty neboli HNF) si tímto vzali na paškál tzv. somráky. Na vysvětlenou: v osmdesátých letech se svět naší socialistické mládeže dělil hlavně na veksláky a somráky. Mladí z diskoték v mokasínách, melírech a mrkváčích (veksláci) nenáviděli mladé z metalových koncertů v džínové uniformě s nášivkami hardrockových kapel (somráky), a naopak. Popletení pankáči se vysmívali jedněm i druhým (a plánovitě všem). Při vzpomínce na uondané metalisty si vždycky vybavím onu skladbu s výmluvným názvem.

Džínový komplet od hlavy k patě býval vysmívaným nejenom u nás. V zámoří se zase vžil termín „kanadský smoking“. Označoval nositele džín dohromady s džískou. Mimoto se přirozeně vysmíval národu Wayna Gretzkého, v jehož řadách, k radosti škodolibějších Američanů, bylo džínových idiotů nejvíc.

Přesuňme se do dnešní doby, kdy kanadský smoking je absolutně „de rigueur“. Džínový komplet se objevuje prakticky v každé pánské oděvní kolekci. A fenoménem je šití džínových kalhot na zakázku.

Až tam to džíny, někdejší oděv prospektorů a kovbojů, dopracovaly. Mám dojem, že úplně nejsymboličtějším je ne tak dávný počin nekorunovaného krále denimu, totiž sanfranciské značky Levi’s. Proslulý americký brand zprovoznil v Berlíně a Londýně zakázkové šití. Máte zájem o pětsetjedničky přímo na míru? Není problém – v Londýně za tímto účelem dokonce najali krejčího, který předtím dlouhé roky působil v proslulé Mekce nejvyššího zakázkového krejčovství, v uličce Savile Row. Z absolutního top salonu Gieves & Hawkes prostě upgradoval do levisu. Zlí jazykové tvrdí, že Levi’s se takto brání popularitě nových denimových firem.

Teď bych laskavého čtenáře nerad zatěžoval termíny jako raw denim nebo selvedge zakončení, ale bez nich v dnešním džínám přejícím světě nemáte nárok. Pro tento specifi cký oděvní žánr, který s přehledem pronikl i do byznysových kanceláří, se už razí sousloví „luxus casual“. Což je samo sebou poněkud nelogické, ba přihlouplé. Ale pořád lepší než džínový idiot, ne?

O autorovi| TOMÁŠ OTTA trendolog časopisu ForMen

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít