Dvacet nevyužitých miliard v ohrožení

27. května 2011, 15:36 - Kristýna Balajová
27. května 2011, 15:36

Dotace EU

Česká republika by mohla mít problém s čerpáním evropských peněz na dopravní stavby. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Gustava Slamečky by v Operačním programu Doprava (OPD) na programové období 2007 až 2013 mohlo zbýt až 20 miliard nevyužitých korun. Projekty, do nichž se měly miliardy investovat, totiž možná nebudou Evropskou komisí akceptovány k proplacení v původně předpokládané výši. A jiné stavby, na které by bylo možné zdroje převést, v době škrtů v záloze nejsou. „Momentálně nemáme rozpracovány žádné náhradní projekty z národních finančních zdrojů, na které by bylo možné evropské peníze eventuálně využít. Musíme rychle navýšit rozpočet tak, abychom dokázali do konce roku 2015 dokončit alespoň jednu dálniční stavbu. Tehdy vyprší lhůta pro čerpání ze stávajícího programového období,“ vysvětluje Slamečka. Resort dopravy se proto bude snažit získat pro příští rok ze státního rozpočtu 64 miliard, zhruba o 17 miliard korun více, než pro SFDI vymezuje schválený výdajový rámec. Výpadek v čerpání peněz z OPD by mohla způsobit předběžná zjištění auditu Evropského účetního dvora a také průtahy některých staveb. Déle než do konce roku 2015 by mohla trvat dostavba dálnice D8, a nevyčerpalo by se tak předpokládaných osm miliard korun. Podobný osud by mohl podle SFDI potkat i jiné, blíže nespecifikované stavby. „Kdyby se to zopakovalo ještě u jiného velkého infrastrukturního projektu, tak to máme dalších čtyři až pět miliard z OPD, které nestihneme využít,“ říká Slamečka. K tomu je třeba přidat nejhorší předvídatelný výsledek penalizace, jež by mohla následovat po auditu Evropského účetního dvora. Ten na začátku letošního roku zjistil pochybení u vzorku pěti projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a tří projektů Ředitelství vodních cest (ŘVC). Nálezy zahrnovaly zejména dělení zakázek, použití diskriminačního kritéria při výběrovém řízení u ŘVC a neoprávněné vícepráce u ŘSD. SFDI odhaduje, že jestliže konečný ortel Evropské komise nebude dobrý, mohou neuznatelné náklady na infrastrukturní projekty činit v nejhorším až deset miliard korun.
Kromě zvýšeného rozpočtu pro příští rok bude resort dopravy usilovat o dlouhodobé navýšení národních zdrojů na dopravní investice. Oslovený dopravní expert Petr Moos, děkan dopravní fakulty ČVUT, považuje snahy SFDI za opodstatněné: „Kofinancování je daná nutnost. Bez toho nemůžeme zajistit hladké čerpání peněz z evropských fondů. Je třeba si uvědomit, že ty požadované peníze nebudou projedeny, ale vloženy do veřejného kapitálu, který bude sloužit v podstatě každému.“


Čtěte také

 Václav Havel

Havel byl nejlepším porevolučním prezidentem, myslí si více než polovina lidí. Zeman je nejhorší

Nejlepším prezidentem po roce 1989 byl podle mínění lidí Václav Havel. Jako nejlepšího ho…

před 2 hodinami

Události D1, archivní foto

Reakce na loňský kolaps: na dvou úsecích D1 bude zákaz předjíždění kamionů

Kamiony nebudou smět v zimě v případě špatného počasí nebo husté dopravy předjíždět na…

před 2 hodinami

Události Tuvalu

Nechte si své miliardy, vzkazuje malý ostrovní stát Číně a zůstává věrný Tchaj-wanu

Vrcholní představitelé tichomořského státu Tuvalu odmítli nabídku čínských firem na více…

před 3 hodinami

 Plagiát

Podvod na VŠ: o titul můžete přijít do tří let od obhajoby

Podvádění při studiu na vysoké škole se nemusí vůbec vyplatit. V novele vysokoškolského…

před 3 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Národní investiční plán chce vláda představit do Vánoc. Měl by zahrnovat 20 tisíc projektů

Vláda představí Národní investiční plán do Vánoc. Řekl to premiér Andrej Babiš (ANO),…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nezávazná přihláška jako poukázka na potíže. Pozor na některé aukční firmy
Kde se žije důchodcům nejlépe?
Mimořádná okamžitá pomoc je jednorázová a nenároková dávka. Činit může až 51 150 Kč
Růst rodičovské 2020 - kompletní info
Kdo musí platit rozhlasové a televizní poplatky nejen v nájmu?
Auta
Elon Musk předvedl pick-up Cybertruck
Mercedes-Maybach GLS 600 je reakcí na Bentaygu a Cullinan. Zaměření na čínský trh nezapře
Taxikáři z Amsterodamu žalují Teslu. Vadí jim nespolehlivost aut
Test Mazda MX-5 30th Anniversary: Óda na radost
Třinecké hokejisty vozí unikátní autobus
Hry pro příležitostné hráče