Dopravní podnik bude po letech opět vyvlastňovat

02. ledna, 00:00 - BOŘ
02. ledna, 00:00

Pokusy na Barrandově Přestože by tramvaj jako ekologický prostředek hromadné dopravy měla mít zelenou, od roku 2011 se žádná nová trať v Praze nepostavila. Jednou z mála těch, které už měly přijít na řadu, byly koleje z barrandovského sídliště přes Holyni k malé městské části Slivenec. A ani na ty nakonec nedojde. I tady se opakuje obehraný metropolitní cajdák. Když se konečně po několika letech soudních sporů s obyvateli nejnovější části sídliště na kopci podařilo Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) získat právoplatné územní rozhodnutí, několik pozemků nutných pro stavbu tratě mu chybí. Byť z velké části vlastníci projevili ochotu pozemky prodat, jejich finanční požadavky jsou nad zákonné možnosti DPP a šance dohodnout se je minimální.

Investiční akce za zhruba 700 milionů korun se tak odkládá minimálně o rok, spíše ale o víc. Dopravní podnik u Slivence totiž vyzkouší krajní prostředek - vyvlastňování.

To je u tramvajových tratí možné aplikovat díky tomu, že jsou veřejně prospěšnými stavbami.

„Dlouhé vyjednávání s vlastníkem nikam nevedlo. Museli jsme proto přistoupit ktomuto řešení. Stejný postup připravujeme u dvou pozemků v Libuši, které potřebujeme k výstavbě metra D,“uvedl ředitel DPP Martin Gillar. Dvoukilometrový úsek nových kolejí (včetně smyčky) do Slivence není nic zásadního, bez čeho by metropole nemohla existovat - významná je zejména pro obyvatele developerských projektů, které se teprve budou stavět - je to ale jedna z mála připravených akcí. Právě tady se ověří, jak bude samotný proces vyvlastňování administrativně a časově náročný, což je podstatné.

DPP na barrandovské tramvajové trati prověřuje i možnost instalace akumulační stanice s bateriemi. Ty budou sbírat energii, kterou vyrobí tramvaj jedoucí z kopce dolů (ta dnes jde zčásti vniveč) a pak využijí soupravy jedoucí do kopce. „Kopcovitá Praha snižuje dojezdové možnosti bateriových vozidel. To, co tedy brzdí rozvoj elektromobility, by nám trochu paradoxně mohlo pomoci energii ušetřit,“ soudí Gillar.

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Prohlášení druhého z poplatníků: k čemu to je a už jste ho letos odevzdali?
Loni lidé investovali do bydlení rekordní částku. Kolik to bylo?
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
Auta
Jeep Grand Commander je velké sedmimístné SUV. Ale zatím…
Nejlepší dieselová ojetina? Škoda Yeti a Škoda Superb Combi, myslí si Britové
Kolik stojí nezávislé topení do auta? 24 tisíc, ale i dvojnásobek
Lada 2107 křížená s buldozerem uklízí v Rusku ulice
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Technologie
GDDR6 od Hynixu už je reálně dostupná, ale na nižších taktech. První karty na 14 GHz?
Google bude na mobilech od léta dávat přednost rychlejším webům
Chrome a Firefox trápí doplňky-malwary, jichž je skoro nemožné se zbavit
Speciální odkaz může způsobovat různé problémy v iOS a macOS. Včetně zamrznutí zařízení
Opera umožňuje vybrat více stránek najednou nebo převzít tapetu z plochy
Hry pro příležitostné hráče