Dopravní podnik bude po letech opět vyvlastňovat

02. ledna, 00:00 - BOŘ
02. ledna, 00:00

Pokusy na Barrandově Přestože by tramvaj jako ekologický prostředek hromadné dopravy měla mít zelenou, od roku 2011 se žádná nová trať v Praze nepostavila. Jednou z mála těch, které už měly přijít na řadu, byly koleje z barrandovského sídliště přes Holyni k malé městské části Slivenec. A ani na ty nakonec nedojde. I tady se opakuje obehraný metropolitní cajdák. Když se konečně po několika letech soudních sporů s obyvateli nejnovější části sídliště na kopci podařilo Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) získat právoplatné územní rozhodnutí, několik pozemků nutných pro stavbu tratě mu chybí. Byť z velké části vlastníci projevili ochotu pozemky prodat, jejich finanční požadavky jsou nad zákonné možnosti DPP a šance dohodnout se je minimální.

Investiční akce za zhruba 700 milionů korun se tak odkládá minimálně o rok, spíše ale o víc. Dopravní podnik u Slivence totiž vyzkouší krajní prostředek - vyvlastňování.

To je u tramvajových tratí možné aplikovat díky tomu, že jsou veřejně prospěšnými stavbami.

„Dlouhé vyjednávání s vlastníkem nikam nevedlo. Museli jsme proto přistoupit ktomuto řešení. Stejný postup připravujeme u dvou pozemků v Libuši, které potřebujeme k výstavbě metra D,“uvedl ředitel DPP Martin Gillar. Dvoukilometrový úsek nových kolejí (včetně smyčky) do Slivence není nic zásadního, bez čeho by metropole nemohla existovat - významná je zejména pro obyvatele developerských projektů, které se teprve budou stavět - je to ale jedna z mála připravených akcí. Právě tady se ověří, jak bude samotný proces vyvlastňování administrativně a časově náročný, což je podstatné.

DPP na barrandovské tramvajové trati prověřuje i možnost instalace akumulační stanice s bateriemi. Ty budou sbírat energii, kterou vyrobí tramvaj jedoucí z kopce dolů (ta dnes jde zčásti vniveč) a pak využijí soupravy jedoucí do kopce. „Kopcovitá Praha snižuje dojezdové možnosti bateriových vozidel. To, co tedy brzdí rozvoj elektromobility, by nám trochu paradoxně mohlo pomoci energii ušetřit,“ soudí Gillar.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Prodlužujete studium? Kdy zaplatíte až 56 300 Kč?
Zpozdil se vám let nebo zavazadla? Řekněte si o finanční kompenzaci
Co si pojistit před cestou do zahraničí?
Šmejdi v energetice lákají do aukcí nebo na dárky. Lidé platí tisíce korun
Auta
BMW řady 8 se dočká také kabrioletu a sedanu, prozrazují…
Právě vychází časopis Auto motor a sport 7/2018
Volkswagen a Ford navazují spolupráci. Chtějí společně vyvíjet dodávky
Galerie: Ojetiny s investičním potenciálem, na kterých neproděláte
Proč kopačky Lionela Messiho vypadají na různých televizorech jinak?
Technologie
Justin Sun, tvůrce „nového internetu“, kupuje BitTorrent za více než 100 milionů dolarů
Samsung pokračuje ve vývoji vlastního GPU. Míří s ním i na AI a samořiditelná auta
Google Podcasty sází na integraci a chytré doporučování pořadů
Microsoft vyvinul vlastní procesorovou architekturu, běží na ní Windows i Linux
Valve je velkorysé. Podporu Steamu pro Windows XP a Vista ukončí až v lednu 2019
Hry pro příležitostné hráče