Dlouháni se valí do Prahy - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Dlouháni se valí do Prahy

, Vít Chalupa,
Dlouháni se valí do Prahy
Zdroj: Euro.cz

Česká metropole připravuje sportovní show světových parametrů

Ekvivalentem Final Four je snad jedině finále fotbalové Ligy mistrů. Klání čtyř nejlepších mužských evropských basketbalových celků, kterým vrcholí téměř půlroční soutěž, patří po všech stránkách k elitním sportovním událostem. A to nejlepší: proběhne 28.-30. dubna v pražské Sazka Areně. Bude to poprvé, co se finále odehraje ve městě, jehož klub se Final Four neúčastní. Ostatně Česko nemá v Euroleague Basketbal jediného zástupce.

Jako v zámoří
Ještě v dobách čilého stavebního ruchu se zástupci Sazka Areny zúčastňovali setkání Evropské asociace arén (EAA), aby věděli, jakými akcemi lze takové budovy zaplnit. „Úplně první nápad na uspořádání Final Four v Sazka Areně padl od jejího tehdejšího manažera Petra Soukupa, ale ještě v době, kdy hala nestála,“ říká Vladimír Šafařík, výkonný ředitel společnosti Česká sportovní, jež Final Four do Prahy získala a nyní ho se španělskou společností Euroleague Basketball pořádá.
V květnu 2004, v době hokejového mistrovství světa, přijel do Prahy Marshall Glickman, někdejší prezident klubu zámořské basketbalové NBA Portland Trail Blazers a nynější konzultant Euroleague Basketball, a když usedl do hlediště Sazka Areny, rozhodl se: „Tady se bude hrát Final Four. Vždyť je to nejmodernější aréna v Evropě, a ta kapacita! Ještě nikdy se Final Four nehrálo před sedmnácti tisíci diváky.“
Glickman se netají obdivem ani k Praze: „Je to to nejkrásnější, co jsem v Evropě viděl. Sazka Arena se může směle měřit i se zámořskými halami, a proto by byla škoda v ní tak významnou akci neuspořádat. Už se těším, až ji v dubnu uvidím úplně plnou a v ní skvělý basketbal. Navíc Praha je tak atraktivní lokalitou, že do ní rádi přijedou fanoušci odkudkoliv.“
Společnost Euroleague Basketball hledala v Česku subjekt, který by měl zkušenosti s pořádáním velkých sportovních akcí a zároveň byl dostatečně solventní, aby poskytl záruky, že před samým turnajem nezkrachuje a od pořádání neustoupí. Volba padla na Českou sportovní, ale až poté, co si lidé z Euroleague Basketball v desítkách dopisů, e-mailů a telefonátů ověřili, že „nekupují“ zajíce v pytli. „Euroleague Basketball sice organizuje evropskou soutěž, ale má velmi blízko k americké NBA, a tak lze jako klíčové doporučení označit naši spolupráci s hokejovou NHL při pořádání Světového poháru, který se v Sazka Areně konal v létě 2004,“ vysvětluje konečné rozhodnutí Šafařík.

Revoluční krok
Vrchní velení Euroleague Basketball jednalo se zástupci České sportovní téměř rok. „Překvapilo nás, když přijeli na první jednání se sedmdesátistránkovým manuálem, který obsahoval všechny detaily,“ vzpomíná Šafařík, „takových a ještě náročnějších jednání jsme absolvovali desítky.“ V květnu 2005 při Final Four v Moskvě obě strany slavnostně podepsaly smlouvu a oznámily: Final Four 2006 se bude hrát v Praze. To způsobilo rozruch, protože Euroleague Basketball se z Česka žádný klub neúčastní. „Ano, je to revoluční krok a svým způsobem i risk, ale pořád věříme, že halu naplníme a Final Four dopadne ke spokojenosti všech stran,“ tvrdí dva měsíce před akcí Šafařík.
Prvním, ale úplně zásadním krokem byla blokace Sazka Areny. „Blokovali jsme ji už při mistrovství světa v hokeji 2004 a během půl roku podepsali smlouvu,“ popisuje Šafařík. Ve stejnou dobu už lidé z České sportovní jednali s nejlepšími pražskými hotely. Ale ne všude pochodili. „Překvapilo nás a zaskočilo, že některé hotely jsou zamluvené třeba dva roky dopředu,“ podivuje se Šafařík. Podle něj má Česká sportovní nyní k dispozici zhruba tisíc lůžek, o které se na konci dubna podělí čtyři zúčastněné týmy, jejich doprovod, pořadatelé ze Španělska a stovky reportérů z desítek zemí světa. Ekonomické podmínky akce Šafařík netají: náklady na Final Four přesahují padesát milionů korun. Třetina „padla“ na licenci pro uspořádání turnaje, zhruba milion eur musela Česká sportovní poukázat na konto Euroleague Basketball jako bankovní garanci. „Nejvíce peněz platíme za hotely pro účastníky, za pronájem konferenčních místností v hotelích, za catering pro družstva a média a skutečně velkou částkou hradíme pronájem Sazka Areny a jejích služeb,“ vypočítává Šafařík, který za „drobné“ označuje náklady na luxusní autobus pro každý tým a dalších dvacet pro novináře, hosty turnaje a pracovníky Euroleague Basketball.
Tím však výčet nákladů nekončí. V rámci Final Four se v Praze uskuteční také turnaj osmi juniorských celků. „Na tom si Euroleague zakládá, protože se toho turnaje účastní hráči kolem osmnácti let; ti zase přitahují skauty všech týmů NBA, kteří vyhlížejí možné posily před draftem,“ popisuje jednu z doprovodných akcí Šafařík.

Diváci nad zlato
Na čem lze při Final Four vydělat, aby akce nebyla pro pořadatele ztrátová? Jedině na vstupenkách! A to ještě ne na všech. „Přesný podíl na zisku ze vstupenek je dán smlouvou,“ tvrdí Šafařík, „to je pro nás zatím jediný zdroj zisku. Záštitu nad turnajem převzal primátor Prahy Pavel Bém, magistrát nám významně pomáhá s komunikací směrem k občanům a přislíbil i finanční podporu. Věřím, že se nám podaří zapojit také stát a získáme nějaký příspěvek.“ Z prodeje televizních práv Česká sportovní neinkasuje nic. „Jejich výlučným vlastníkem je společnost Euroleague Basketball a veškeré zisky z prodejů televizních práv jdou na její účet,“ vysvětluje Jiří Mazánek z České sportovní, který zodpovídá ze bezproblémový průběh televizních přenosů při Final Four.
Česká sportovní uspěla v jednáních o marketingových právech a zlomová jednání, jak ještě vylepšit rozpočet, právě probíhají. Společnost Euroleague Basketball nyní ustoupila a udělila České sportovní sublicenci na marketingová práva na území České republiky, což podle Mazánka znamená, že Česká sportovní může k Final Four přivést omezený počet domácích firem. „Jednáme s nejvýznamnějšími českými firmami. Věřím, že se vše podaří a nebudou litovat, že budou na konci dubna a začátkem května vidět téměř po celém světě,“ uzavírá Šafařík. Pražský Final Four totiž bude vysílat přímými přenosy třicet televizních stanic včetně amerických.
Šance na pořízení vstupenek, a to všech kategorií, s blížícím se prvním rozskokem klesá. Do hlediště Sazka Areny se jejich ceny pohybují od 2300 do 10 500 korun. Nejatraktivnější místenky přímo na plochu s doplňujícími VIP službami vyjdou od 28 500 do 42 000 korun. „Opticky se může zdát, že ceny jsou vysoké, ale vždy jde o cenu za balíček na oba hrací dny, tudíž na čtyři zápasy a bohatý doprovodný program nabitý hvězdami,“ říká Šafařík, „není tedy možné koupit vstupenku na jediný zápas.“
Ze sedmnáctitisícové kapacity haly zbývá na konci února k dispozici necelých pět tisíc vstupenek.

Euroleague Basketball
Soutěž 24 špičkových mužských evropských klubů.
První fáze: Tři skupiny po osmi celcích, v nichž každý s každým hraje doma a venku. Pět nejlepších z každé skupiny a nejlepší šestý tým postoupí mezi Top 16.
Druhá fáze: Top 16 – čtyři skupiny po čtyřech. Opět každý s každým doma a venku. První dva ze skupiny postupují dál.
Třetí fáze: Čtyři dvojice se utkají v duelech na dva vítězné zápasy. Vítězové se kvalifikují do Final Four.
Čtvrtá fáze: Final Four. V pátek 28. dubna od 17.30 a 20.30 se hrají semifinále. Poražení hrají v neděli 30. dubna od 17.30 o bronz, vítězové od 20.30 o titul šampiona.