Digitalizace má perspektivu

10. července 2017, 00:00 - René Zavoral
10. července 2017, 00:00

Český rozhlas je přirozeným lídrem digitalizace, jde mu hlavně o posluchače

Následujícím textem bych rád jménem celého Českého rozhlasu (ČRo) reagoval na rozhovor předsedy představenstva Asociace provozovatelů soukromého vysílání (APSV) Michela Fleischmanna, který byl v týdeníku Euro zveřejněný dne 19. 6. 2017.

Pan Fleischmann v rozhovoru zopakoval stejné nepravdy a stejně pokroucené informace či spíše dezinformace, které opakuje již několik let. Sleduje tím jediný cíl: uzavřít rozhlasový trh a znemožnit vstup jakékoli konkurenci do tohoto prostoru. A nutno uznat, že se mu to zatím daří, a to i díky silnému lobbingu soukromých rozhlasových stanic.

Výsledek tohoto snažení je impozantní -odráží ho zejména počet inovací na poli mediální legislativy. Kolik legislativních počinů, které by pomohly rozvoji médií v České republice, se za uplynulé období podařilo přivést k životu? Prakticky žádné.

V případě digitalizace rozhlasového vysílání Michel Fleischmann stále znovu a znovu opakuje, jak je neperspektivní, ale zároveň předseda APSV nenabízí žádné jiné východisko. Když by bylo digitální vysílání tak zpátečnické a zbytečné, proč by se do jeho podpory a rozvoje pouštěly vyspělé země západní Evropy? Některé privátní rozhlasové stanice připomínají svým postojem časy, kdy bylo nutné za každou cenu tvrdit, že země je placatá.

Tento zpátečnický postoj reagoval na strach z nového světa a obavy z toho, že se změní zavedené pořádky a myšlení lidí.

Stejným strachem je nyní zřejmě sužován Michel Fleischmann. Bohužel, takový postoj není dobrý pro posluchače, není dobrý pro rozhlasový trh a už vůbec ne pro rádio, které je stejně jako ostatní tradiční mediatypy ohroženo překotným rozvojem online prostředí a nových médií.

Český rozhlas zpátečnický být nechce a stojí o to, aby rádio lidé poslouchali nejen dnes nebo za týden, ale i v horizontu dalších desítek let. Proto chce Český rozhlas rozvíjet další služby pro posluchače, nabízet nové programy a stanice. A digitální vysílání právě takový rozvoj umožňuje. Nikde nebylo řečeno, že rozhlas sází pouze na digitální technologii. Naopak. DAB je pouze jednou z platforem šíření rozhlasového obsahu - vedle analogu, vysokorychlostního internetu, mobilních aplikací či hybridních rádií.

Digitalizaci rozhlasového vysílání nyní mohl Český rozhlas odstartovat díky usnesení vlády z loňského srpna, které mu to umožnilo. Slova Michela Fleischmanna o tom, že ČRo „nerespektuje rozhodnutí vrcholných politiků“, jsou tak lživá a směšná. Český rozhlas splnil všechny podmínky, aby vysílání v DAB mohl spustit, řídil se zákonem a pro spuštění digitálního rozhlasového vysílání získal všechna potřebná povolení. Na rozdíl od privátních vysílatelů totiž Český rozhlas je velmi silně regulovaný a musí naplňovat přísná kritéria, která vyplývají z jeho veřejnoprávního poslání.

Český rozhlas chce jít kupředu, sledovat trendy a být lídrem nejen digitalizace, ale obecně veškerého pokroku v mediálním světě. Spuštěním železné opony a zakonzervováním rozhlasového trhu, který prosazuje Michel Fleischmann, se ale pokroku dosáhnout nedá. Je škoda, že na straně APSV není vůle k tomu, rozvíjet společně rádio jako fenomén a zajistit mu další perspektivu. Český rozhlas se o to nicméně nadále bude snažit, je to jeho úkol a poslání. Ten hlavní důvod je jednoduchý - posluchač je u nás vždy na prvním místě. •

O autorovi| René Zavoral, generální ředitel Českého rozhlasu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Objevte odčitatelné položky. Na daních vám ušetří tisíce korun
Máte správně nastavené zálohy za energie? Poradíme vám, jak na to
Jak bude probíhat společné oddlužení manželů v roce 2018?
Syndrom nemocných domů (2)
Jak se daní štěstí: musíte podat daňové přiznání, když jste loni něco vyhráli?
Auta
Cena za rychlost: Kde dostanete nejlepší čas 0-100 km/h za…
Ostré Ferrari 488 Pista prozrazeno před ženevskou premiérou
Lexus UX je další novinka pro Ženevu. Odhaluje se na první upoutávce
BMW M4 Cabrio 30 Jahre je limitovaná edice 300 kusů s vyšším výkonem
„Kodiaq“ od Seatu dostal jméno Tarraco. Představí se v Ženevě
Technologie
Aktivní dlaždice jsou neaktivní. Windows Phone 7.5 a 8.0 už nemohou přijímat oznámení
Tip: Jak na Netflixu přehrávat video v 1080p i v Chromu nebo Firefoxu?
Ještě jsme si nezvykli na Android Pay a už jej v Česku nahrazuje Google Pay
Obchody už nabízejí Pentia, Celerony a další nová CPU Coffee Lake. Uvedení za rohem?
WordPress WordCamp Praha 2018 se blíží
Hry pro příležitostné hráče