Diesel na rozcestí

26. října 2015, 00:00 - JAROMÍR HÁJEK
26. října 2015, 00:00

Probíhající aféra urychlí nástup alternativních pohonů Přežije diesel? Moje odpověď zní: Dokud se bude zákazníkům vyplácet, přežije.

Naše společnost se specializuje na full­service leasing neboli správu firemních automobilových flotil. Když se zákazníky řešíme, jaké problémy je v souvislosti s provozem autoparků pálí, jen výjimečně slyšíme, že je to uhlíková stopa, kterou za sebou jejich vozy zanechávají. Středobodem našich společných úvah je něco jiného: finanční úspory.

V centru pozornosti jsou tzv. TCO, tedy celkové náklady na provoz. Zahrnují amortizaci vozu, náklady na pohonné hmoty, servis a údržbu, pneumatiky, pojištění, daně a podobně.

Naše zkušenost je taková, že u většiny nových zákazníků existuje prostor k vyšší efektivitě prakticky ve všech těchto ukazatelích. Klienti se proto zajímají o nejnovější metody, jak těchto úspor dosáhnout.

Velkým tématem začíná být telematika.

Díky ní mohou firmy ušetřit na provozu vozů deset až dvacet procent. Naši kolegové v Itálii dokázali o jednu třetinu snížit nehodovost v rámci flotily 16 tisíc vozidel, které osadili telematickým zařízením. Míra nalezení odcizených vozů vzrostla ze 14 na 86 procent. Také sesterská pobočka ve Španělsku hlásí velice slibné výsledky telematiky: snížení pojistných událostí o dvanáct procent a osmiprocentní pokles spotřeby paliva.

Podobných příkladů z praxe bych mohl zmínit více. Ukazují reálný pohled firemního ekonoma na automobily. Stejného ekonoma, který rozhoduje o tom, jestli podnikové vozy budou jezdit na naftu, benzin, nebo na něco jiného. Finanční hledisko je prostě pro drtivou většinu uživatelů prvořadé a dieselgate na tom nic nezmění. Pokud tedy diesel něco ohrozí, budou to ekonomické, a nikoli ekologické argumenty.

Aféra je stále teprve na začátku. Nevíme, jestli do problému nezabřednou další firmy.

Evropská asociace výrobců automobilů už nyní varuje, že uvažovaná přísná úprava emisních testů by přinesla velké náklady. To by vedlo ke zdražení vozů s dieselovými motory a ty by přestávaly být konkurenceschopné. Nikdo neví, jak celé téma uchopí politici. Co když se prosadí myšlenka na vyšší zdanění nafty či dieselových motorů? Není divu, že v takové nejistotě klesá počet prokliků na informace o naftových modelech.

Kauza navíc přišla v době, kdy se o slovo úspěšně hlásí alternativní pohony. Oprávněně. Naše analýzy TCO nového modelu Škoda Octavia G-TEC i dalších vozů jezdících na CNG ukazují, že ekologické řešení už může být i finančně výhodné. Budoucnost elektromobilů je nesporná. Je pouze otázkou času, kdy se s touto skutečností ve větší míře ztotožní zákazníci. Dieselgate tento proces pravděpodobně urychlí.

O autorovi| JAROMÍR HÁJEK, generální ředitel společnosti LeasePlan ČR

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Už i pevným diskem se dá špehovat, funguje jako mikrofon. Hrozba pro bezpečnost
Podruhé a lépe. Surface Book 2 je rychlejší, lépe vybavený a může být zcela tichý
Netflix má již 104 milionů předplatitelů. Příští rok hodlá do obsahu nacpat 8 mld. dolarů
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít