Co kdybychom L-159 darovali?

29. dubna 2013, 00:00 - (hyk)
29. dubna 2013, 00:00

Letecký průmysl Naděje na prodej českých letounů L-159 armádě Afghánistánu ještě existuje. Myšlenka se opět objevila v průběhu nedávné návštěvy premiéra Petra Nečase v Afghánistánu, kam ho doprovázel ministr obrany Vlastimil Picek. Prozatím nicméně nemá ostřejší kontury. „Aero v současnosti na žádném obchodním případu týkajícím se prodeje L-159 do Afghánistánu nepracuje,“ řekl týdeníku Euro Ladislav Šimek, prezident Aera Vodochody.

O přínosu letadel pro afghánskou armádu nicméně ředitel podniku nepochybuje. „V současnosti by L-159 představovaly nejvýkonnější letouny afghánského letectva. Díky širokému rozsahu schopností by mohly plnit řadu misí od výcviku až po ostrahu hranic, ostrahu vzdušného prostoru, zapojení se do protipovstaleckých operací a podobně,“ vysvětluje. Podle něj by i po nákupu výkonnějších strojů mohly L-159 plnit funkci přechodového typu na nadzvukové letouny a v operačním nasazení pak užší spektrum úkolů, podobně jako je tomu v českém letectvu.

Hlavním problémem zůstává, že pořízení a provoz moderních bojových letadel libovolného typu by byl pro afghánskou státní kasu tak velkou zátěží, že je prakticky možné tuto alternativu vyloučit. Dřívější úvahy na toto téma proto převážně zahrnovaly pomoc prostřednictvím USA či Severoatlantické aliance. V současnosti například organizují Spojené státy výběr turbovrtulových letounů pro afghánské letectvo, jejichž pořízení bude financováno z rozpočtu USA.

„Vyrobené letouny jsou v majetku letectva, je tedy na vládě České republiky, jak s nimi naloží,“ dodává Šimek. Jednou z alternativ by mohl být i dar. Česká republika se ostatně zavázala, že bude až do roku 2017 přispívat na afghánskou armádu milion dolarů ročně a další milion věnuje na rozvoj. Nicméně v případě daru je třeba k letounům dokoupit logistiku, což zahrnuje náhradní díly, výcvik či zkušební vybavení, jejichž cena může nakonec převýšit i cenu letounů.

„V tuto chvíli se zabýváme několika nabídkami na odkup nepotřebných L-159,“ tvrdí tiskový mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Dříve zmiňovaný prodej L-159 do Iráku se prozatím nepodařilo realizovat. Podle Pejška je ministerstvo jakožto organizační složka státu ze zákona povinno k nabývání a pozbývání majetku přistupovat s takzvanou péčí řádného hospodáře. „Teprve po vyčerpání všech možností by bylo pro resort výhodnější se L-159 zbavit i formou daru tak, aby se minimalizovaly náklady na jejich uložení,“ dodal.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít