Čínský byznys v Praze

25. srpna 2014, 00:00 - Michal Půr
25. srpna 2014, 00:00

Obchodní výměna V Praze se 28. a 29. srpna čeká jedna z nejsledovanějších akcí v českém byznysu – Čínské investiční fórum (CIF) a Setkání regionálních lídrů (LLM). Redakce týdeníku Euro připravila krátký přehled témat, o nichž se bude mluvit a o nichž se jinde nedočtete. Za pozornost stojí, že fóru má předsedat první místopředseda čínské vlády Čang Kao-li, což setkání řadí na vyšší úroveň ve srovnání s minulými roky a potvrzuje zlepšující se vztahy mezi Českem a Čínou.

Možná přijde i čínský prezident Plánovaná návštěva českého prezidenta Miloše Zemana v Číně, která se má uskutečnit letos v říjnu, nebude jediným znakem zlepšení vztahů obou zemí. Podle informací týdeníku Euro má příští rok v dubnu nebo v květnu zamířit do Pekingu i premiér Bohuslav Sobotka.

Zemana bude tradičně doprovázet obchodní delegace, zatímco k předsedovi vlády se mají připojit zástupci firem, které se zaměřují na vědu a moderní technologie.

Pokud obě návštěvy skončí úspěšně, do Česka ještě příští rok nejspíš zamíří čínský prezident Si Ťin-pching. O této možnosti zatím diplomaté hovoří jen velmi opatrně, ale jednat se o ní bude i na Čínském investičním fóru.

Přímá linka se komplikuje České straně se nejspíš nepodaří v říjnu zorganizovat dva charterové lety Praha–Peking, které měly být jakýmsi pilotním projektem případné přímé letecké linky mezi oběma zeměmi. Číňané podle informací týdeníku Euro zájem o let měli, ale vybrané letadlo ČSA mělo tak nízkou kapacitu, že let nedával žádný ekonomický smysl.

Čechům tak v současnosti nezbývá nic jiného než čekat, jak se rozhodnou Číňané.

Nejpravděpodobnější společností, která by mohla provozovat přímé letecké spojení, je China Eastern Airlines. Její zástupci v rámci fóra budou jednat s Českým Aeroholdingem, ale je otázkou, zda se jim podaří vyřešit ekonomické náklady. Ty budou minimálně zpočátku značné a bez zapojení české strany by si mohli Číňané vybudování nové linky rozmyslet. Aby linka fungovala spolehlivě, jsou třeba nejméně tři lety týdně. Náklady včetně rizika se pohybují kolem 400 milionů korun. Počítá se se zhruba 16 tisíci cestujících, kteří jen na vízových poplatcích přinesou desítky milionů korun do státní pokladny.

Zatím ovšem není ani jasné, odkud a kam by letecké spojení vedlo. V současnosti se podle důvěryhodných zdrojů jedná o Pekingu, S’čchuanu či Šanghaji, přičemž nejpravděpodobněji se jeví vybudování linky do Šanghaje.

Číňan na Ostravsku Česká vláda se snaží zatraktivnit chystaný projekt společné ekonomické a technologické zóny v Moravskoslezském kraji. V současnosti jsou zástupcům čínských firem, které uvažují o investicích v Česku, poskytována pětiletá víza na více vstupů do země, ale ministerstvo zahraničních věcí se podle důvěryhodných zdrojů týdeníku Euro chystá ještě usnadnit přístup k dlouhodobým vízům pro případné investory v Moravskoslezském kraji. Měli by na ně nárok v případě, že v regionu vytvoří více než 50 pracovních míst nebo investují více než 250 milionů korun.

Zóna v Moravskoslezském kraji by nebyla prvním takovým projektem Číny a ČR. Ve městě Su-čou v provincii Ťiang-su už jedna společná ekonomicko-technologická zóna funguje. Zatím není příliš jasné, jaký mají čínské firmy o vstup do zóny v Moravskoslezském kraji zájem, ale tamní představitelé mimo záznam hovoří zejména o obří čínské telekomunikační společnosti Huawei.

Tatrovky za tři miliardy Prodej licence na výrobu deseti tisíc nákladních vozů Tatra do Číny, o němž před nedávnem informovala česká média, nemá hodnotu stovek milionů korun, jak bylo původně uváděno, ale podle informací týdeníku Euro rovnou tří miliard korun. K prodeji nicméně zatím nedošlo, protože Češi požadují, aby se Číňané zavázali, že vozy neprodají na třetí trhy.

Zakázka pro kopřivnickou firmu ještě není kvůli českému požadavku definitivně uzavřena a bude se jí nejspíš zabývat obnovený Smíšený ekonomický výbor, kde zasedají zástupci ČR i Číny. Ten ovšem zasedá jen jednou ročně, přičemž předseda dozorčí rady Smíšené česko čínské komory vzájemné spolupráce Jaroslav Tvrdík navrhuje, aby se tak po omezenou dobu dělo častěji. l

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít