Chyby, nesmysly a porušení zákonů

26. května 2014, 00:00 - (zam)
26. května 2014, 00:00

Jaké nedostatky našel NKÚ v projektu elektronických tržišť pro veřejné zakázky

Koncepční fáze 1. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v podstatě nedokázalo vymyslet rozumné parametry, podle nichž by byl projekt hodnocen. Zvolit jako sledovaný parametr „digitalizaci dokumentů“ je opravdu nesmysl, když mělo jít o finanční úsporu oproti předchozím nákupům dané komodity příslušným zadavatelem.

Tendrová fáze 1. Při plnění projektu byly porušeny hned tři zákony – o veřejných zakázkách, o koncesních smlouvách a koncesním řízení a o finanční kontrole. (MMR to samozřejmě popírá.) 2. Ministerstvo nenavrhlo žádný účinný sankční a kontrolní mechanismus, který by přiměl povinné zadavatele využívat e-tržiště; opakovalo tak předchozí chyby. (MMR alibisticky oponuje, že příslušnou novelu navrhlo, ale neprošla.) 3. Divné hry s ceníkem služeb. MMR zvyšovalo ceny nad úroveň nejnižší nabídky, která mu přišla (na rozdíl od hodnotící komise) příliš nízká, přičemž položka „zadání zakázky malého rozsahu formou e-aukce“ byla navýšena ze 770 korun na 1384 korun bez DPH. Následně MMR jednostranně navyšovalo ceníkové ceny, ačkoli podle koncesní smlouvy měli o změnu ceníku žádat provozovatelé, a to „v případě závažných a objektivních důvodů“.

Implementace a následná kontrola 1. Provoz e-tržišť je hrazen pouze ze státního rozpočtu a je zajištěn externími subjekty na základě koncesních smluv. Předpokládanou hodnotu výdajů za pět let provozu stanovilo ministerstvo na 352 milionů korun bez DPH. Celková fakturovaná a proplacená částka ze strany ministerstva za první rok provozu e-tržišť činila 22 423 733 kroun včetně DPH. Kdyby MMR akceptovalo nejnižší nabídku a nenavyšovalo ceny, ušetřilo by jen za první rok dalších 1,45 milionu korun. Pro zadavatele zakázek jsou základní služby „zadarmo“, což je v pořádku, ale MMR zřejmě platí víc, než by muselo.

2. Kontrola kvality poskytovaných služeb je podle koncesních smluv zajištěna prostřednictvím výkonových ukazatelů, kterými jsou například provozní dostupnost nebo lhůty řešení incidentů. Ač docházelo k porušení, MMR neuplatňovalo sankce (čímž podle NKÚ porušilo zákon o finanční kontrole).

3. Metrika úspor vypadá velmi nepřesvědčivě, navíc „správce“ nesleduje, co se na tržištích děje; koneckonců je to „burza“, a trhy lze manipulovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít