Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Chucpe na kolejích…

 Zámečník 19. listopadu 2015, 15:35  -  Miroslav Zámečník
  Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
19. listopadu 2015, 15:35

Adding insult to injury, říká se v angličtině situaci, do níž se dostaly České dráhy (ČD) po prohrané arbitráži se Škodou Transportation, a měly by zaplatit vice než 1,1 miliardy korun „za pozdě dodané lokomotivy, které nemohou do Německa“, řečeno s Andrejem Babišem a Danem Ťokem.

Ještě není všem dnům konec, ale i beztoho je tento příběh asi nejlepší případovou studií o budování českého kapitalismu v posledním čtvrtstoletí.

České dráhy uzavřely před téměř jedenácti lety smlouvu o dodávce dvaceti lokomotiv 109E, jimž se dnes říká „Emil Zátopek“, za 2,7 miliardy korun.

Stalo se tak na základě opakované soutěže Českých drah z roku 2002. V paralelním, ale pro pochopení věci důležitém procesu, prodala Česká konsolidační agentura v prosinci 2002 za 350 milionů korun akcie Škody Holding švýcarské Appian Machinery AG, tedy dceři Appianu.

Ten dostal od tehdejší Zemanovy vlády exkluzivitu na vyjednávání o koupi Škody. Musel sice vyjednávat i se správcem konkursní podstaty, ale transfer vlastnictví proběhl rychle a hladce. Appian Machinery AG následně poslala jako odměnu za poradenství v přepočtu 150 milionů korun do jedné schránky na Britských Panenských ostrovech.

Levně koupit, zakázkami vykrmit

Díky švýcarské prokuratuře víme mnoho detailů o putování peněz, vlastnické struktuře a všech dalších podrobnostech, které před několika lety otiskl deník Dnes, a dodnes je lze snadno najít na webu.

Jedna věc je levně koupit, druhá zakázkami vykrmit, včetně vývoje dosud neexistujících produktů. To se děje běžně všude tam, kde potřebujete podpořit výzkum a vývoj, a snížit míru nejistoty v jeho financování. Představte si třeba stíhací letadla nebo jakékoli sofistikované zbraňové systémy, kde zadavatelem je armáda či letectvo. Tady se ale bavíme o tramvajích a lokomotivách a čerstvě reprivatizovaném „národním šampionovi“.

Původně v zadávací dokumentaci k soutěži na dodávku lokomotiv byla podmínka existujícího a odzkoušeného vozidla. Škoda se svojí „lokomotivou z kreslicího prkna“ by jí samostatně nikdy nedokázala splnit, a v jakémkoli konsorciu s existujícím výrobcem by v podstatě musela hrát podružnou roli. V opakované soutěži byla tato velmi nepříjemná chyba odstraněna a Škoda co? No vyhrála, a Siemens ostrouhal.

Prototyp měla Škoda Transportation dodat do 30 měsíců, sériové dodávky měly běžet od konce roku 2008. Nestalo se tak, stroje byly dodávány s několikaletým zpožděním – jak a proč, se můžete dočíst třeba tady.

Rozhořčení pana ministra

Nezapomeňte si zároveň tamtéž přečíst něco o tramvajích Škoda ForCity, dodávaných pražskému dopravnímu podniku ve snové sérii 250 kusů, která se kupodivu nepromítla na množstevní slevě.

ČD uplatily penále za pozdní dodávky lokomotiv, které započetly oproti svým platbám. Škoda Trasportation to neuznala, vesměs s odkazem na vis major v podobě změny technických předpisů. Vypukl mnohaletý spor, který byl několikrát blízko smírnému řešení, ale nakonec to dopadlo takhle: arbitráž prohrála nikoli Škoda Transportation, ale ČD.

Ministr dopravy Ťok zuří, a slibuje Škodě Trasportation, že se jí dráhy „odmění“na budoucích zakázkách. S přihlédnutím k historii lze rozhořčení pana ministra chápat, trocha pamětí vyškolené pokory by dvornímu dodavateli skoro všeho, co v Česku jezdí na kolejích, slušela. Takhle to připomíná české sypání soli do rány, anglické insult to injury. Pouze v jiddiš si vystačí s lakonickým a vševysvětlujícím: chucpe.

eurokomentáře ( Autor: Euro E15 )


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

If... aneb kdyby debata o Brexitu měla racionální jádro

Dva grafy a jedna tabulka – dohromady skoro celá story

Doing Business v Česku


Čtěte také

Vizualizace plánovaného přistání na Měsíci v roce 2024

Před 50 lety člověk poprvé stanul na Měsíci. Nyní si pohrává s myšlenkou těžit na něm vzácné kovy

Měsíc jako zlatý, respektive platinový důl? Podle šéfa Amerického úřadu pro letectví a…

před 2 hodinami

Události Přikrmování dítěte, ilustrační foto

WHO varuje: V dětských výživách je příliš cukru, vzniká na něm závislost

Světová zdravotnická organizace (WHO) zkoumala potraviny určené pro děti ve věku od…

před 2 hodinami

Chemický závod Unipetrolu v Litvínově

Unipetrol se dostal ze ztráty. Ve druhém čtvrtletí skončil v zisku 1,8 miliardy korun

Petrochemickému holdingu Unipetrol v letošním druhém čtvrtletí vzrostly meziročně tržby…

před 4 hodinami

Události  Americký prezident Donald Trump

Americká vojenská loď v Hormuzském průlivu sestřelila íránský dron, oznámil Trump

Americká vojenská loď u Hormuzského průlivu sestřelila íránský bezpilotní stroj, který se…

před 4 hodinami

Americko-mexická hranice u města Tijuana

Jak miliardáři ze Silicon Valley krmí Trumpovu deportační mašinérii

Společnosti Amazon a Palantir čelí kritice ze strany lidskoprávních aktivistů. Vadí jim…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Potíže s dodavatelem energií: Kde vám pomůžou?
Jaké doklady vyřídit při bourání starého domu?
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Kolik stojí tepelná čerpadla?
Auta
Která značka má nejvěrnější zákazníky? Podle J.D. Power…
Chevrolet Corvette C8 má po premiéře. Zde je 8 věcí, které byste měli o „americkém Ferrari“ vědět
Nové číslo časopisu Auto motor a sport je právě na stáncích! Co přesně srpnové vydání (8/2019) přináší?
Kvíz: Poznáte model auta na fotce?
Autobusy MHD na odpadní kaly budou jezdit v Praze a Brně
Hry pro příležitostné hráče