Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Chucpe na kolejích…

 Zámečník 19. listopadu 2015, 15:35  -  Miroslav Zámečník
  Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
19. listopadu 2015, 15:35

Adding insult to injury, říká se v angličtině situaci, do níž se dostaly České dráhy (ČD) po prohrané arbitráži se Škodou Transportation, a měly by zaplatit vice než 1,1 miliardy korun „za pozdě dodané lokomotivy, které nemohou do Německa“, řečeno s Andrejem Babišem a Danem Ťokem.

Ještě není všem dnům konec, ale i beztoho je tento příběh asi nejlepší případovou studií o budování českého kapitalismu v posledním čtvrtstoletí.

České dráhy uzavřely před téměř jedenácti lety smlouvu o dodávce dvaceti lokomotiv 109E, jimž se dnes říká „Emil Zátopek“, za 2,7 miliardy korun.

Stalo se tak na základě opakované soutěže Českých drah z roku 2002. V paralelním, ale pro pochopení věci důležitém procesu, prodala Česká konsolidační agentura v prosinci 2002 za 350 milionů korun akcie Škody Holding švýcarské Appian Machinery AG, tedy dceři Appianu.

Ten dostal od tehdejší Zemanovy vlády exkluzivitu na vyjednávání o koupi Škody. Musel sice vyjednávat i se správcem konkursní podstaty, ale transfer vlastnictví proběhl rychle a hladce. Appian Machinery AG následně poslala jako odměnu za poradenství v přepočtu 150 milionů korun do jedné schránky na Britských Panenských ostrovech.

Levně koupit, zakázkami vykrmit

Díky švýcarské prokuratuře víme mnoho detailů o putování peněz, vlastnické struktuře a všech dalších podrobnostech, které před několika lety otiskl deník Dnes, a dodnes je lze snadno najít na webu.

Jedna věc je levně koupit, druhá zakázkami vykrmit, včetně vývoje dosud neexistujících produktů. To se děje běžně všude tam, kde potřebujete podpořit výzkum a vývoj, a snížit míru nejistoty v jeho financování. Představte si třeba stíhací letadla nebo jakékoli sofistikované zbraňové systémy, kde zadavatelem je armáda či letectvo. Tady se ale bavíme o tramvajích a lokomotivách a čerstvě reprivatizovaném „národním šampionovi“.

Původně v zadávací dokumentaci k soutěži na dodávku lokomotiv byla podmínka existujícího a odzkoušeného vozidla. Škoda se svojí „lokomotivou z kreslicího prkna“ by jí samostatně nikdy nedokázala splnit, a v jakémkoli konsorciu s existujícím výrobcem by v podstatě musela hrát podružnou roli. V opakované soutěži byla tato velmi nepříjemná chyba odstraněna a Škoda co? No vyhrála, a Siemens ostrouhal.

Prototyp měla Škoda Transportation dodat do 30 měsíců, sériové dodávky měly běžet od konce roku 2008. Nestalo se tak, stroje byly dodávány s několikaletým zpožděním – jak a proč, se můžete dočíst třeba tady.

Rozhořčení pana ministra

Nezapomeňte si zároveň tamtéž přečíst něco o tramvajích Škoda ForCity, dodávaných pražskému dopravnímu podniku ve snové sérii 250 kusů, která se kupodivu nepromítla na množstevní slevě.

ČD uplatily penále za pozdní dodávky lokomotiv, které započetly oproti svým platbám. Škoda Trasportation to neuznala, vesměs s odkazem na vis major v podobě změny technických předpisů. Vypukl mnohaletý spor, který byl několikrát blízko smírnému řešení, ale nakonec to dopadlo takhle: arbitráž prohrála nikoli Škoda Transportation, ale ČD.

Ministr dopravy Ťok zuří, a slibuje Škodě Trasportation, že se jí dráhy „odmění“na budoucích zakázkách. S přihlédnutím k historii lze rozhořčení pana ministra chápat, trocha pamětí vyškolené pokory by dvornímu dodavateli skoro všeho, co v Česku jezdí na kolejích, slušela. Takhle to připomíná české sypání soli do rány, anglické insult to injury. Pouze v jiddiš si vystačí s lakonickým a vševysvětlujícím: chucpe.

eurokomentáře ( Autor: Euro E15 )


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

If... aneb kdyby debata o Brexitu měla racionální jádro

Dva grafy a jedna tabulka – dohromady skoro celá story

Doing Business v Česku


Čtěte také

 Turecká ofenziva na severu Sýrie

Reakce na vojenskou operaci v Sýrii: Česko pozastavuje vývoz vojenského materiálu do Turecka

Česká republika dnes pozastavila vývozní licence na vojenský materiál do Turecka.…

14. října 2019

Praha Otevření tunelu Blanka

Tunel Blanka byl konečně zkolaudován. Po čtyřech letech provozu

Pražský tunel Blanka byl dnes po více než čtyřech letech od uvedení do provozu…

14. října 2019

Praha Představitel filmového Hellboye Ron Perlman

Popkulturní akce Comic-Con míří do Prahy. Představí se herci, spisovatelé i kreslíři

V Praze se poprvé uskuteční celosvětově nejslavnější festival popkultury Comic-Con.…

14. října 2019

 3D tiskárna Original Prusa Mini

Průša představil svou nejlevnější 3D tiskárnu. Vyjde na 10 tisíc korun

Josef Průša se svou firmou Prusa Research prodal již přes 150 tisíc 3D tiskáren. Toto…

14. října 2019

 Volby v Polsku, ilustrační foto

Právo a spravedlnost ovládlo polské parlamentní volby, zřejmě bude dál vládnout

Polská vládnoucí strana Právo a spravedlnost (PiS) získala v nedělních parlamentních…

14. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Kdy se bude zase měnit čas a na kterou stranu posunout na podzim ručičku?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče