Menu Zavřít

Chlapi, buďte snobové, váš Giorgio.

30. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Čím to, že anglické úsloví najednou neplatí?

(celý podtitulek)
Čím to, že anglické úsloví: „Mám rád svého krejčího, ale nechci, aby mi vařil večeři“ najednou neplatí?

(perex)
Šestého listopadu se na televizních obrazovkách objevil křepký padesátník a pronesl: „Třeba se jednou najde nějaký milovník módy, supermiliardář, který by se ke mně chtěl připojit, aby se trošku vytáhl před ostatními, jakým je boháčem a zároveň zárukou jistoty.“ Padesátníkovi, jak se ukázalo, je ve skutečnosti třiasedmdesát, protože se jmenuje Giorgio Armani. Spravuje jeden z divů marketingového světa a připomněl svými slovy, že jeho říše je prodej.

(text)
Už od února napíná Armani módní svět zprávami, že svou gigantickou firmu prodá. Na rozdíl od jiných módních značek, jako jsou Louis Vuitton, Chanel, Prada, Dior či Gucci, je Armani nejen hlavním designérem, ale zároveň jediným a úplným vlastníkem zcela ovládajícím skupinu pod svým jménem. A to zvládá produkovat oděvy, parfémy, bytové doplňky, hotely, květiny, čokoládu i mobilní telefony. Jenže – bude to fungovat i bez božského Giorgia?

Kolik stojí kolos

Ještě v lednu Armani tvrdil, že se cítí mladý a není potřeba uvažovat o nástupci. O měsíc později obrátil a prohlásil, že by mohl svůj módní kolos prodat – a to rovnou celý najednou.
Dosud se jako o možných kupcích hovořilo pouze o Beiersdorfu, výrobci kosmetiky Nivea, a dalším kosmetickém koncernu L´Oréal, který už vlastní licenci na výrobu Armaniho parfémů a kosmetiky. Spekulovalo se také o francouzském luxusním gigantu, skupině Louis Vuitton Moët Hennesy. Beiersdorf i L´Oréal však zatím tyto spekulace odmítly.
Armani nemá děti, jeho jediný partner zemřel před více než dvaceti lety a na obzoru zatím není ani žádný další kreativní duch, který by práci převzal. Firma si navíc skvěle vede. Loni dosáhla obratu ve výši 1,4 miliardy eur, což je desetiprocentní meziroční nárůst. V roce 2001 označil časopis Forbes Armaniho za nejúspěšnějšího italského návrháře a odhadl hodnotu jeho firem na 1,7 miliardy dolarů. V roce 2006 už to bylo 4,1 miliardy. V aktuálním žebříčku nejbohatších lidí světa figuruje Armani na 177. místě se 4,5 miliardy dolarů.

Talent speciál

Giorgio Armani se byznysu přitom vždy bránil, marketing ani finanční plánování ho nebavily a pustil se do nich jedině z nutnosti - po smrti svého partnera Sergia Galeottiho nikomu nedůvěřoval.
„Nejdřív jsem si myslel, že je to všechno jenom špatný vtip,“ prohlásil. Ze své předešlé praxe u Nina Cerrutiho si však přinesl znalost, kterou do té doby návrháři příliš nedoceňovali. Profesionálně se přátelil s celebritami, hollywoodskými hvězdami a dalšími vlivnými lidmi nejen v showbyznysu. Dnes se tomu říká celebrity marketing – módní návrháři, kosmetické firmy nebo třeba cestovní kanceláře platí mastné sumy známým osobnostem za to, že se zúčastní jejich akcí, a tím celou značku zviditelní. Hvězdy mají své agenty a existují profesionální kanceláře (například Flying Television), které vedou přesné ceníky, kolik si která osobnost může říci za to, že si na módní přehlídce sedne do první řady. Aby si tam sedla třeba Katie Holmesová, druhořadá hollywoodská herečka, která se proslavila zejména svým vztahem s Tomem Cruisem, museli byste zaplatit až padesát tisíc dolarů – nebo dvakrát více, kdyby se prošla po mole. Na Armaniho přehlídkách však Katie vždy v první řadě sedí – jenže zadarmo a ještě ráda.
„Rozhodně Katie nic neplatíme za to, aby přišla na naši přehlídku,“ říká Armaniho manažer, „spřátelila se s Giorgiem přes svého manžela. Jsme samozřejmě rádi, když je u toho tisk, protože značku Armani rádi spojujeme s celebritami, jako je ona.“ Jako protislužbu jí Giorgio Armani navrhl oblečení pro celou její svatbu s Cruisem.
Katie Holmesovou přitom nebylo zpočátku možné považovat zrovna za ten nejlepší tip, kdo by se mohl stát ikonou módní značky. Herecky nevyniká, charisma nemá, vlastní vkus nikdy příliš neprojevila a s Cruisem jsou navíc nechvalně známí svým příklonem ke scientologické sektě. Srovnávat ji s Jacqueline Kennedyovou bylo zpočátku možné pouze na základě přibližné fyzické podoby. Jen však do doby, než ji začal oblékat její kamarád Giorgio. Zejména od proslulé svatby se nenápadná matka Katie stala obdivovanou a napodobovanou módní ikonou, s ležérně elegantním stylem, nikoliv nepodobným právě Kennedyové.
Armani má zjevně velmi dobře vyvinutý smysl pro to, kterou celebritu angažovat. Když v roce 1980 ještě jako nepříliš známý návrhář oblékl do dnes již legendárního ležérního obleku tehdy neznámého herce Richarda Gerea, pomohl tím odstartovat hvězdnou kariéru sobě i jemu. Z rockové babičky Tiny Turner udělal sexy dračici prostě tím, že jí oblékl blyštivé stříbrné minišaty pošité flitry – něco, co byste u dámy jejího věku nečekali. Jenže přesně v tomto modelu si ji dnes vybaví nejvíce lidí – zastihli ji na vrcholu kariéry a právě v té podobě se Tina stala ikonou popkultury osmdesátých let. „Chtěl jsem ukázat její nohy,“ vzpomíná návrhář. Tina mu posílá na každé Vánoce dárek – pantera v různých podobách. „Buď jich má neuvěřitelnou zásobu, nebo už zapomněla, že mi jednoho dala,“ žertuje Armani.
Dnes je jednou z nejoddanějších nositelek a reprezentantek Armaniho stylu herečka Cate Blanchettová a její kolegyně se každoročně perou o to, koho ještě Giorgio oblékne na předávání Oscarů. Jeho šaty si totiž nedovolí kritizovat žádná módní policie. Protože jsou to šaty na míru a jejich cena dosahuje až deseti tisíc dolarů, mnohé touží po tom, mít je jen „půjčené“.
Armani si může vybírat – a do své nejdražší exkluzivní ručně šité kolekce Armani Privé obléká skutečně jen hvězdy, které se vyplatí. Jak pozná, že vsadil na tu pravou? Kdo ví, jisté je, že Paris Hiltonovou v Armaniho mjodelu nikdo nikdy neviděl.

Pánové už nebudou diskriminováni

Letos na Oscarech oblékli Armaniho modely kromě Cate Blanchetové a zpěvačky Beyoncé Knowlesové hlavně muži: režiséři a herci Martin Scorsese, Clint Eastwood, Mark Wahlberg, Clive Owen či Leonardo diCaprio. Armani tím jako první představil zcela nový trend, který se v módě nevyskytl od dob královských dvorů, a sice luxusní, nejdražší a exkluzivní módu na míru pro muže. Nejsou to už jen ženy, které jsou za módní fetišismus s to zaplatit statisíce dolarů. Muži nechtějí v utrácení zaostávat. „Potřebují haute couture stejně jako ženy – něco, co je vyrobeno exkluzivně pro ně, co definuje jejich sociální status,“ říká zastánce rovnoprávnosti Armani. Loni uvedl jako první na trh novou linii: Fatto A Mano Su Misura (Ušito na míru). Nejprve v Miláně a Londýně, poté i v New Yorku, Tokiu a Los Angeles si pánové mohou nechat vytvořit svůj individuální oblek. Každý nese jak Armaniho značku, tak jméno zákazníka, který za to zaplatí od pěti do třiceti tisíc liber. Navíc si může přibalit ručně šité košile, nechat si na míru vyrobit hodinky, kolínskou nebo manžetové knoflíčky. Cena jednoho kompletního ústroje šplhá až k 75 tisícům liber.
Armani, který dříve bojoval proti konvenčním oblekům, se k nim tímto zase vrací – ale už používá nové materiály a inovované střihy. „Tento oblek půjde dobře k luxusním hodinkám, veteránu Maserati a k vile na Sardinii,“ říká. A trvá na tom, že muži za to musejí dobře zaplatit. „Někteří chlapi jsou snobové. Odmítají dělat něco tak ponižujícího, jako je hrabat se mezi obleky na stojanu v obchodě. Mohou to být ruští miliardáři, někdo jako třeba Roman Abramovič. Ten je pro nás jako stvořený.“ Snění má jistě racionální jádro: „V době velkých korporací, globalizace a značek, které řídí jejich účetní, je na světě hodně mužů, pro které je pravým luxusem individualita.“ Zatím si obleky od Armaniho objednali George Clooney, David Beckham a Samuel Lee Jackson – jestli se připojil Abramovič, není známo.

No, nekupte to

Armani je však především ideálním příkladem postmoderního globálního brandu, který nenabízí zboží, ale kompletní životní styl. The Economist označil letos Armaniho skupinu za „průkopníka v rozšiřování luxusní značky“.
Čím to, že v tomto případě neplatí anglické úsloví „Mám rád svého krejčího, ale nechci, aby mi vařil večeři“? Na nepřiměřené rozmělňování značky před ním nejviditelněji doplatil Pierre Cardin, pod jehož jménem se nakonec prodávaly i sardinky. Z luxusních brandů vlivem špatného licencování devalvovala i značka Gucci, kterou nakonec zachránil vstup tvůrčího génia Toma Forda. Licencování módních značek a vytváření levnějších linií, nesoucích hlavně jméno firmy, se stalo oblíbeným zejména v osmdesátých letech. Na kvalitě nezáleželo, hlavně na velikosti značky a na produktu. Mnoho módních firem v té době prodalo své licence speciálně pro japonský trh, největší trh s luxusním zbožím na světě, kde lze dosud koupit v kterémkoli obchodním domě poměrně levně třeba deštník Dior či ručník Chanel.
Armani naopak vždy zacházel s licencemi opatrně. Pro parfémy a kosmetiku si vybral již počátkem osmdesátých let koncern L´Oréal, dříve Helena Rubinstein, a spolupracuje s ním doposud. Výrobní závody, produkující pro Armaniho levnější řady jeho skupiny, jako jsou Armani Exchange či Emporio Armani, se snažil co nejrychleji koupit. Dnes skupině Armani patří třináct výrobních závodů s téměř pěti tisíci zaměstnanci.
V řadě Armani Exchange přitom nabídl oděvy za tak dostupné ceny, že se ani nevyplatí je padělat. U luxusnějšího zboží je zase padělání ztíženo vysokou kvalitou zpracování, materiálů a proměnlivostí designů. Ty totiž na rozdíl od jednoduchého loga značek jako Louis Vuitton či stále stejné produkce Hermésu není snadné napodobit. Přestože v pekingském Silk Marketu snadno seženete padělanou košili Armani Collezioni, stačí vám jediný pohled ke zjištění, že se s ní nedá ani vytřít podlaha. Kdo chce Armaniho, i když na to nemá, prostě koupí Armani Exchange – a necítí se méněcenně. Ani celebrity nepřestaly Armanim opovrhovat, přestože „stejnou značku“ nosí na světě miliony lidí.

Další Giorgio

Budou Armaniho elegantní kouzla fungovat, i když ze skupiny odejde? Jedinými potenciálními spolupracovníky a příbuznými, kteří by po něm mohli řízení převzít, jsou dvě neteře a synovec. Rodinná pouta jsou silná. Armani jim důvěřuje a oni na oplátku vydrží s mnohdy nesnesitelně náladovým strýčkem. Krásná neteř Roberta dělala Armanimu společnost i na letošním předávání Oscarů.
Je to logická úvaha. V případě rodiny Versaceových to vyšlo. Donatella Versace vede značku po tragické smrti svého bratra Gianniho úspěšně. Naopak jiný osamělý vlk módního světa, považovaný za obchodního i kreativního génia, Manolo Blahnik si přeje, aby jeho značka luxusních dámských lodiček zemřela spolu s ním. Blahnik však na rozdíl od Armaniho vybudoval značku právě na tom, že energii, kterou vlévá do tenoučkých podpatků závratných výšek, nemůže poskytnout nikdo jiný. To Armani netvrdí – nepředstavuje se zároveň jako krejčí, kuchař, architekt či květinář. Zato rozšiřuje své zájmy. Evropský a americký trh mu dávno nestačí, koncentruje se především na Blízký Východ, Čínu a Japonsko. Ne náhodou můžete Armaniho potkat v jeho novém butiku, který otevřel ve virtuálním světě on-line hry (či spíše reality) Second Life.
Adeptů, kteří jej na seznamu nejbohatších lidí planety předbíhají, je stále dost. Zda ale při svých slovech o „supermiliardáři, který by se chtěl trošku vytáhnout“, myslel třeba na svého zákazníka Romana Abramoviče nebo na zakladatele Googlu Sergeje Brina a Larryho Page, kteří by na to potenciálně měli, je ve hvězdách. Další Giorgio Armani se bude hledat obtížně.

(text 2)
Giorgio Armani
Nadýchaný příběh
Sám sobě akcionářem, ředitelem i návrhářem, to je tvůrčí a obchodní génius Giorgio Armani. Po dvou letech studií medicíny a fotografie začínal chudý Ital z Piacenzy jako aranžér výkladních skříní, později povýšil na nákupčího kravat. Jeho kariéru však jistě určilo pozdější zaměstnání u známého luxusního módního domu Nino Cerruti, kde pracoval devět let. Tam se sám naučil krejčovině a návrhářství. Až ve svých čtyřiceti letech, v roce 1974, založil se svým partnerem Sergiem Galeottim módní firmu, která uvedla nejprve kolekci pánského, o rok později dámského oblečení. O těžkých začátcích podnikání uvádí sám Armani často historku, jak musel prodat svůj Volkswagen Beetle, aby mohl uvést svou první módní přehlídku v milánské restauraci.
Ovšem již o šest let později věděl o Armanim celý svět – nebo alespoň celé Spojené státy, které dobyl a trvale si podmanil jediným oblekem. Jeho nositelem se stal Richard Gere ve filmu Americký gigolo. Uvolněná silueta, úzké klopy, malý límeček u košile a nedbale kombinovaný oblek pomohly Gerovi přesvědčivě zahrát prostituta s narcisistní vášní a vrozeným citem pro luxusní mužskou eleganci, po které zatoužili muži i ženy. Amerika je od té doby Armaniho největším trhem a Armani je největším americkým miláčkem. „Chci se vdávat v Itálii, v něčem lehoučkém a nadýchaném od Armaniho,“ zněl jediný požadavek Katie Holmesové, novomanželky Toma Cruise. Tyto šaty, které od Armaniho dostala díky přátelství Cruise s návrhářem jako dárek, jsou dnes podle časopisu Forbes ceněny na dva miliony dolarů.
Nejbolestnější tragický moment postihl Armaniho jen o pět let po jeho největším úspěchu. V roce 1985 zemřel jeho partner Sergio Galeotti. Přestože tehdy deníky oficiálně informovaly o příčině smrti jako o srdeční příhodě a leukémii, dnes je již veřejně známým faktem, že Galeotti podlehl AIDS. Galeotti byl pravděpodobně Armaniho jediným zásadním partnerem i v soukromém životě. Každopádně byl tím, kdo z Armaniho – amatérského návrháře – udělal výnosnou obchodní značku.
Po jeho smrti převzal Armani Galeottiho poloviční podíl ve firmě a od té doby neustále se rozrůstajícímu impériu vládne sám – na rozdíl od manželů Pradových, návrhářů Dolceho a Gabbany či Valentina nenabídl ani část svých akcií na trhu či nefúzoval s některou se skupin, operujících na trhu s luxusním zbožím, například s LVMH, ovládajícím značky Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan či Marc Jacobs, nebo PPR, pod které patří Gucci, Yves Saint Laurent, Stella McCartney či Balenciaga. Od Coco Chanelové a Gianniho Versaceho zase Armaniho odlišuje zatím fakt, že jako nositel značky svého jména stále žije – což jen zvyšuje dohady, co bude „potom“. Armani nemá dědice, ve firmě však pracují jeho dvě neteře a synovec. O jeho dalším soukromém životě není moc zpráv, privátní sféru si pečlivě chrání. Je však známo, že jednomu z nejslavnějších návrhářů světa v jeho milánském domově dělají společnost kromě návštěv pouze dvě kočky.

BRAND24

(megabox)
Armaniho impérium
• Giorgio Armani: nejdražší Armaniho konfekce.
• Emporio Armani: mladistvá kolekce Armaniho, zaměřená především na hipsters (mladé trendové spotřebitele s citem pro designové a technologické vymoženosti) a bohatší spotřebitele ve věku 30 až 40 let.
• Armani Collezioni: luxusní kolekce Armaniho oděvů pro muže a ženy, dostupná pouze ve třinácti buticích na světě a několika obchodních domech.
• Armani Privè: Armaniho haute couture linie (tedy originální modely, zpracované na míru se zárukou nejvyšší kvality ruční práce) je pouze na objednání a ceny dosahují astronomických výšek. Dokáže vytvořit módní skvost i z dvouřadového sáčka z jasně růžové lakované kůže.
• Armani Exchange (A|X): levnější linie oblečení a doplňků pro mladé, podobně jako D&G u Dolce a Gabbany, Cheap and Chic u Moschina či Marc u Marka Jacobse. Tato linie byla založena v roce 1991, je oblíbená a známá zejména ve Spojených státech. V současnosti se jedná o nejlevnější a nejpopulárnější linii pod jménem luxusního módního domu, šaty nestojí více než 300 dolarů a sako pořídíte již za 150. Přestože zejména trička z této kolekce se vyznačují křiklavými nápisy, zdůrazňujícími značku Armani Exchange, další oděvy jednoznačně nesou lehkou eleganci a kvalitní zpracování, hodné Armaniho jména.
• Armani Jeans: kolekce, založená na denimu, vznikla v roce 1981, prodává pár džínů kolem dvou set dolarů.
• Armani Junior, Armani Baby: Armani pro nejmenší, na výbavičku si připravte přinejmenším pár stovek dolarů.
• Armani Casa: Llxusní kolekce nábytku, svítidel a doplňků do ložnice a jídelny. Křesílko stojí až deset tisíc dolarů.
• Armani kosmetika zahrnuje parfémy, péči o pleť a nejnověji také první a jediné Armaniho lázně v Tokiu.
• Kulinářství: restaurace NoBu, Prive, Armani Bar v Hongkongu, italská restaurace v Tokiu, síť kaváren.
• Knihkupectví v Miláně, Hongkongu a Mnichově.
• Květinářství v Hongkongu, na Tchaj-wanu, v Miláně a Mnichově.
• Armani Dolci: čokoládové pochoutky.
• Armani Hotel: prvních 37 pater plánovaných v hotelu Burj Dubaj.
• Mobilní telefony, LCD televize: plánované ve spolupráci se Samsungem, model Samsung Armani phone SGH-P520, velký asi jako kreditní karta, by měl být k dostání koncem listopadu.
• Plánovaná letecká linka: Prive Air s interiérem od Armaniho bude operovat na trasách z Milána a Říma do New Yorku, Los Angeles, Miami, Tokia a Dubaje.
• Armaniho muzeum: Armani daroval 700 oděvů pro plánované muzeum, výstavní a studijní prostor, které má vyrůst v Miláně podle návrhu japonského architekta Tadaa Anda Doplňky – brýle, sluneční brýle, hodinky – Prive Borgo
• Armani Fatto A Mano Su Mistra: hyperluxusní služba pro muže – šití obleků na míru.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).