Česko ve smyku

31. srpna 2015, 00:00 - Jaroslav Matějka
31. srpna 2015, 00:00

Výrobci autodílů stavějí nové továrny tam, kde jsou automobilky. Česku se ale začínají vyhýbat kvůli nedostatku zaměstnanců a vysokým mzdám

Firma I. G. Bauerhin rozšiřuje závod na výrobu topení do automobilových sedaček v srbské Indjiji. Přijme tam dalších 450 zaměstnanců. Proč tam a proč ne v Česku, kde působí v Hranicích? To osvětlil šéf společnosti Josef Hilmer. „V České republice je stále obtížnější nalézt vhodné zaměstnance. A platy jsou v Srbsku výrazně nižší,“ řekl pro Automotive News Europe.

Trend je jednoznačný. Výrobci hledají nejlevnější kvalifikovanou pracovní sílu a netají se tím. Proto se zabydlují stále častěji v okolních zemích. Česko sice neobcházejí, ale ani ho už tolik nevyhledávají. Favorizují Polsko, Maďarsko, Slovensko, už i Rumunsko. A pronikají dále na jih Evropy, do Srbska.

Favorizované Polsko

Hodně německých firem dnes míří do Polska, kde stavějí další závody. Tak třeba Kirchhoff Automotive buduje u našich severních sousedů již čtvrtou továrnu, vyroste u Hnězdna. Následuje jinou německou společnost, automobilku Volkswagen. Ta bude u Poznaně vyrábět model Crafter. Kirchhoff jí bude dodávat díly karoserie a šasi.

Podobně postupuje Muhr und Bender (Mubea), specialista na pružiny pérování. Ten staví závod v polském Ujazdu, až dosud v regionu působil jen v Česku. Výrobce elektronových kol Uniwheels se rozhodl umístit svůj třetí závod v Polsku do města Stalowa Wola. A. Kayser Automotive Systems staví svůj druhý polský závod na strategickém místě, blízko hranic s Českou republikou. Proč zrovna tam?

Ralf Jakubiak, ředitel polského zastoupení firmy, řekl, že je to kvůli finančním podmínkám. Rozhodlo i to, že nový závod se bude nacházet ve speciální ekonomické zóně. „Je snadnější nalézt zaměstnance tady než v poznaňském regionu,“ řekl Jakubiak v rozhovoru pro Automobilwoche.

Aktivní jsou ve východní Evropě i další společnosti. Své plány postavit zde závody ohlásil kanadský výrobce plastových dílů ABC Group, také ten si zvolil Polsko, město Poznaň. Dosud působil ve 34 zemích světa, v Evropě to bylo Německo a Španělsko. Německý výrobce mechanotronických systémů Brose, který zaměstnává 24 tisíc lidí v 23 zemích a je aktivní také v Ostravě, si vybral slovenskou Bratislavu.

Stejně postupoval i CCN Group, specialista na díly pro turbodmychadla. Ten už má na Slovensku dva závody s třemi sty zaměstnanci. Maďarsko si zase zvolily japonská společnost NHK Spring, vyrábějící například vinuté pružiny nebo výfukové potrubí, a německá Samvardhana Motherson Peguform, zaměřující se kromě jiného na produkci nárazníků, dílů karoserie, přístrojových desek, dveřního obložení a vybavení interiérů vozů.

K východní a střední Evropě obrátili svoji pozornost mnozí dodavatelé ze Severní Ameriky a z Asie již před mnoha lety. A stále v tom pokračují. Česko však zůstává stranou. Například Global Steering Systems, výrobce tyčí řízení ze Spojených států, zakotvil nově v polské Opoli. Jeho šéf Larry Finnell uvedl, že zkoumali také možnosti v České republice.

A nyní se čeká, kdo nově vstoupí na Slovensko, kam přesunul svoji výrobu Jaguar Land Rover. Jeho nový závod bude mít kapacitu 300 tisíc aut ročně a zaměstná pět tisíc lidí. Také čeští výrobci autodílů počítají s tím, že tam budou dodávat. Závod v Nitře totiž bude už dvaadvacátou automobilkou v okruhu 500 kilometrů od středu České republiky.

Automobilové Česko

Mnohé z výše jmenovaných firem působí také v Česku. A vedle nich ještě desítky dalších. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) jich eviduje celkem 103. A ty všechny přispěly loni k tomu, že automobilový průmysl v České republice dosáhl rekordních finančních výsledků.

Tržby z průmyslové činnosti dodavatelských firem v roce 2014 činily 372,4 miliardy korun (rok předtím 343,5 miliardy korun, což je nárůst o 8,4 procenta) a jejich export dosáhl 290,9 miliardy korun (rok předtím 266,8 miliardy korun, což je nárůst o devět procent).

„Při každé příležitosti zdůrazňuji, že český automobilový průmysl nejsou jen výrobci automobilů. Dodavatelský sektor je stejně důležitý a jeho výsledky jsou vynikající. Například mezi deseti největšími exportéry AutoSAP je šest dodavatelů,“ komentoval výsledky Antonín Šípek, ředitel sekretariátu AutoSAP.

O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší…
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný rebel
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít