Češi jsou nároční zákazníci, auta je baví

09. května 2016, 00:00 - Markéta ŽiŽková *
09. května 2016, 00:00

Prémiová značka Volvo prochází zásadními změnami. Do roku 2020 chce představit autonomní řízení, klíčová zůstává bezpečnost

Typickým zákazníkem Volva je rodina, jejíž prioritou je bezpečnost. Nový SUV model XC90 ale přivádí značce i odlišnou skupinu klientů. „V letošním roce poprvé roste prémiový segment, do něhož spadáme, rychleji než celý trh,“ pochvaluje si generální ředitelka českého zastoupení Volva Šárka Heyna Fuchsová.

* Loni v létě jste se stala generální ředitelkou. Po několika letech jste tak přerušila sérii zahraničních manažerů. Co tato změna znamená pro společnost?

Volvo prochází celkovou transformací. Myslím, že v takové chvíli je dobré mít na každém trhu lokálního člověka. Drží kontinuitu, a to i ve vztahu k dealerské síti. Představuje pro ně jistotu, že změna nepřichází s novým ředitelem, ale s novou strategií, že jde o dlouhodobé cíle a partnerství.

* Jakých výsledků dosáhlo Volvo loni na českém trhu? Globálně prodalo přes půl milionu vozů.

V tuzemsku jsme v loňském roce zaznamenali 1762 registrací. Paradoxně to nebyl nejlepší rok, růst dosáhl jen asi sedmi procent. Bylo to ovšem způsobeno tím, že druhý nejprodávanější model, XC90, jsme měli k dispozici až v druhé polovině roku. V příštím roce tak máme naplánován růst v intencích deseti procent. Naše společnost si nyní jednoznačně ujasnila, že bude ryze prémiovou značkou.

* Jak vnímáte současný trh v Česku?

V letošním roce poprvé roste prémiový segment, do něhož spadáme, rychleji než celý trh. Dříve to v lepších dobách bývalo na stejné úrovni. Důvodů je několik. Zaprvé se s ekonomikou zvedá i spotřebitelská důvěra. Zároveň se tuzemská střední třída, která je ve srovnání se západní Evropou poměrně ekonomicky slabá, stává bohatší. Vliv mají i nové produkty v oblasti financování, jako třeba operativní leasing pro soukromé osoby. Stále zůstávají reexporty způsobené kurzem koruny. Dá se ale očekávat, že se eliminují, až se kurz posune.

* Je vůbec možné popsat typického zákazníka Volva?

Bývala to a stále zůstává rodina, která čeká první dítě. Mění se jí hodnoty a Volvo začíná být značkou, která se objeví na jejím nákupním seznamu. Obecně máme mezi klienty spíše vzdělané lidi. Průzkum potvrdil, že naši zákaznici jsou vysokoškolsky vzdělaní ve větší míře než klienti jiných prémiových značek. Zároveň jsou konzervativnější a nezaměřují se na produkt, který na první pohled ukazuje status. A samozřejmě jsou ekonomicky silní. S příchodem XC90 se ukázalo, že oslovujeme i nové zákazníky. Je to dané velikostí vozu a SUV segmentem.

* Jak vnímáte Čechy jako zákazníky?

Jsou vzdělaní a auta je baví. Technická stránka je zajímá víc, než je zvykem v západní Evropě. Český zákazník je schopen si nastudovat detaily. Důležitá pro něj ale zůstává cena. Co se týče třeba přidané hodnoty značky, tak v tom není tuzemský zákazník tolik edukovaný.

* Zmínila jste, že Volvo prochází velkými změnami. Jakými?

Nacházíme se v období expanze. Před pěti lety proběhl prodej novému čínskému majiteli. Od té doby se pracovalo na výzkumu, investovalo se. Loni jsme se s příchodem XC90 přehoupli do druhé půlky transformace, která zabere celkově deset let. Během této doby dojde ke kompletní obměně řady. Klíčovým zůstává produkt. Samozřejmě chceme potvrdit svou vedoucí pozici v oblasti bezpečnosti a do roku 2020 plánujeme začít s autonomním řízením. Volvo deklarovalo, že pokud dojde v budoucnu k nehodě během autonomního řízení, bere za ni zodpovědnost. Zároveň nechceme, aby ve výhledu několika let byl v našich vozech někdo fatálně zraněn nebo zemřel. Co se týče další strategie společnosti, zůstáváme malou automobilkou: v roce 2020 hodláme prodat 800 tisíc vozů, jiné značky už se dnes pohybují nad milionem. Nám to ale umožňuje být hbitější, můžeme jít svou cestou. Zároveň si držíme švédské kořeny. S expanzí je spojeno i to, že jsme dokončili továrnu v Číně a za dva roky vybudujeme další ve Spojených státech. Díky tomu všemu byl finanční výsledek Volva za loňský rok trojnásobný oproti očekávání.

* Mluvila jste o autonomním řízení. Jak se bude vyvíjet v příštích letech?

Už dnes funguje poloautonomní řízení. Do budoucna je pak základem spolupráce značek. Vozy spolu musejí komunikovat. Také je nezbytné, aby se přizpůsobila infrastruktura. Volvo už příští rok otestuje sto autonomních vozů XC90 v Göteborgu. Automobilový průmysl se za posledních padesát let téměř nevyvíjel. V příštích několika letech ho ale díky novým IT technologiím čeká skokový posun. l

O autorovi| Markéta ŽiŽková * zizkova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Rizikoví šoféři mají pojištění dražší
Přiznat daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. ledna
Vytápění bytu: Teplárny udrží ceny tepla v roce 2018 na uzdě
Auta
Líbil by se vám malý sedan nebo hatchback, který jezdí 300…
Co dělat, když na silnici nouzově přistává letadlo? Improvizovat. Nic jiného nezbývá
Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně
Citroëny C5 a C6 se nakonec nástupce dočkají. Hlavně kvůli Číně
Nová Škoda Fabia se poprvé ukáže v Ženevě. Půjde ale pouze o facelift
Technologie
Vypadává vám doma Wi-Fi? Možná za to může Google [aktualizováno]
V Sandře zdá se unikly parametry 12nm Ryzenu 5 2600, má takty vyšší o 200 MHz
Nintendo udělá ze Switche piano nebo rybářský prut. Labo bude bavit hlavně děti
Zpomalování iPhonů se starou baterkou půjde vypnout, řekl šéf Applu
5K monitory už konečně i za nižší ceny. 27″ Iiyama vyjde jen na dvacet tisíc a má DP 1.3
Hry pro příležitostné hráče