Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

Čerstvý znamená právě dodaný

10. října 2002, 19:06 - Zdeněk Fekar
10. října 2002, 19:06

Maloobchod

PRAHA (zdf) – Jiný názor na to, co je čerstvé zboží, má obchodník a zcela odlišně touto skutečnost vnímá zákazník. Prokazují to výsledky několika výzkumů, které na specializované konferenci Retail in Detail / Fresh Food 2002 prezentovali minulý týden zástupci pořadatelské společnosti Incoma Consult.
Spotřebitelé u potravin vnímají dvě základní charakteristiky čerstvosti: emotivní složku popisující vzhled a vlastnosti potraviny a racionální charakteristiky, které popisují způsob zacházení s potravinou – zda jde o výrobek bez chemické konzervace s krátkou trvanlivostí, či zda jde o zboží právě vyrobené nebo dodané na pult. Manažerka Barbora Krásná z Incomy Research tvrdí, že právě faktor „právě dodáno na pult“ má velkou váhu.
Při nákupu sleduje zákazník u různých kategorií čerstvých potravin odlišné atributy. „Zajímavé je, že se význam atributů liší u baleného a nebaleného zboží,“ říká Krásná, přičemž u balených výrobků mají větší roli racionální charakteristiky čerstvosti. Zatímco například u nebaleného pečiva je to křupavost, u mléčných výrobků zákazníka zajímá jasně viditelné datum doporučené spotřeby.
Výzkumníci mimo jiné sledovali vztah mezi čerstvostí a trvanlivostí, tedy nakolik dá zákazník přednost čerstvému výrobku s kratší lhůtou spotřeby, nebo trvanlivému produktu stejné kategorie se vzdálenějším datem spotřeby. Podle Jaroslava Kuchaře, konzultanta firmy Incoma Consult, zákazník vnímá výrobek jako čerstvý zhruba v první polovině lhůty jeho doporučené spotřeby. Zatímco obchodník považuje za čerstvý výrobek s krátkou lhůtou spotřeby, pro zákazníka je to vše, „co právě dovezli“. Tato skutečnost představuje pro obchod zajímavý námět k zamyšlení – právě z toho důvodu jednička světového maloobchodu, americká společnost Wal*Mart, pro své prodejny vyžaduje dodávky mléka každých osm hodin.
Maso, uzeniny, lahůdky či ovoce a zeleninu stále ještě lidé nejčastěji kupují v pultových prodejnách nebo na tržištích. Není to ani tak proto, že by u tohoto sortimentu dávali přednost specialistům, spíš proto, že o rozložení sil na trhu s čerstvými potravinami stále ještě rozhoduje nabídka a nikoliv zákazník. Rozhoduje však i „náročnost“ spotřebitele, což je těžko měřitelný ukazatel, který se dá vyjádřit i příslušností do příjmové skupiny. Nejchudší vrstvy prakticky nekupují čerstvé potraviny v hypermarketech, ale dávají přednost speciálkám, diskontním prodejnám a tržnicím. Ty ale preferují i lidé s nejvyššími příjmy – podle Krásné zřejmě v očekávání lepší kvality. V supermarketech naopak s rostoucím příjmem roste i zájem nakupovat „fresh“ zboží.


Čtěte také

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 39 minutami

Rychlonabíjecí stanice na Slovensku, ilustrační foto

Slovensko spouští dotace na elektromobily: zájemci dostanou přes 200 tisíc. Česko zaostává

Jedenáctého prosince začíná registrace slovenských fyzických a i právnických osob, které…

8. prosince 2019

Události  Genetika, ilustrační foto

Navrhněte si dítě. Éra jedináčků přeje genetické optimalizaci potomků

Ve stínu úvah, co se stane, až počet obyvatel planety stoupne o další miliardy, zůstává…

8. prosince 2019

 Vladimir Putin a Arkadij Volož

Jak se kastroval tygr. Putin potřebuje, aby Yandex pracoval pro něj

Ruská internetová firma Yandex po léta balancuje na hraně nemilosti Kremlu. Teď nastal…

8. prosince 2019

Pavel Páral

Zcepenělí před hroznýšem

Německo roste, Evropa také, všichni jsou v klidu. A to je problém, protože jen čekáme na…

8. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Výše alimentů se mění s věkem dítěte. Jak a kde o ně žádat?
Chceme, aby studenti neplýtvali časem a firmy penězi, propojujeme je smysluplně, říkají zakladatelé Xflow
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Auta
Krásná Alfa Romeo 2600 Sprint byla v 60. letech postrachem…
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je to definitivní vítězství elektromobilů?
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Hry pro příležitostné hráče