Čekání na konsolidaci

26. května 2014, 00:00 - Vadim Fojtík
26. května 2014, 00:00

Marže jsou na hranici únosnosti. Proto by zákazníci měli i ve vlastním zájmu sledovat, kolik jejich dodavatel obsluhuje odběrných míst

Na českém trhu s energiemi existuje už několik let tvrdá konkurence. Každoročně přichází několik nových obchodníků a marže z prodeje elektřiny a zemního plynu stále klesají. A to natolik, že v dohledné době mohou někteří z nich zkrachovat.

„K prvním náznakům už dochází. Předpokládám, že léta 2015 až 2018 budou hlavními roky konsolidace trhu,“ tvrdí Pavel Hlavinka, generální ředitel společnosti ČEZ Prodej.

* ČEZ v posledních měsících pracuje na zkvalitnění zákaznického servisu, již se to nějak projevilo konkrétně? Třeba na přírůstu počtu klientů nebo menším počtu reklamací a podobně?

Na hodnocení je ještě příliš brzy. V tomto ohledu je stěžejní rok 2014, kdy chceme zavést 28 nových opatření a služeb, které by měly přispět ke zlepšení zákaznické zkušenosti. V rámci nich představíme jak modifikaci stávajících služeb, tak zcela nové věci. Celkově chceme přinášet zákazníkům větší pohodlí a nabízet jim komplexní servis. Konkrétní opatření budeme postupně během roku představovat zákazníkům i veřejnosti vůbec.

* Na trhu nejen s elektřinou, ale i se zemním plynem se objevují stále další a další obchodníci. Znamená to, že konkurence v oboru opět zesílila, a naopak stále pokračuje pokles prodejních marží?

Trh elektřiny a plynu je velice konkurenčním prostředím, to je zřejmé. Subjekty se na něm objevují a zase mizejí. U některých dodavatelů bychom dokonce mohli spekulovat, zda za jejich cenovou politikou není schován pouze zájem o získání zákaznické báze, kterou posléze prodají. Ale správně se ptáte na marže. Ty jsou na hranici únosnosti. Proto by zákazníci měli i ve vlastním zájmu sledovat, kolik jejich dodavatel obsluhuje odběrných míst. Domnívám se, že desítky či jednotky stovek odběrných míst v kombinaci s nízkou cenou komodity nemohou být dlouhodobě udržitelné. Tedy pokud dodavatel neaplikuje nějaké další extra poplatky za služby typu zákaznické linky a podobně.

* Kdy se splní předpověď odborníků a dojde ke konsolidaci trhu?

K prvním náznakům konsolidace už dochází. Předpokládám, že léta 2015 až 2018 budou hlavními roky konsolidace.

* Vedení ČEZ již několikrát avizovalo, že hledá vhodné příležitosti pro případné akvizice některého z obchodníků s energiemi, mimo jiné se uchází o prodejní část Pražské plynárenské. Máte zájem i o nějaké jiné firmy z oboru? Jaké parametry musí případná akvizice splňovat, třeba co do počtu klientů a podobně?

Skupina ČEZ se neustále zabývá rozvojem svého podnikání. Pochopitelně pokud je k dispozici prodej některého významného dodavatele, tak se o něj logicky zajímáme, což ale nemusí nutně znamenat, že k nějaké akvizici skutečně dojde. Každý takový případ řešíme samostatně. Roli hraje velké množství faktorů. Nelze paušalizovat, co zajímavé je, a co ne.

* Kolik nových odběratelů elektřiny, respektive zemního plynu chce ČEZ letos získat?

Trh energií se postupně začíná saturovat. Třeba v oblasti dodávek elektřiny počet změn dodavatele v loňském roce klesl o pětinu. Zákazníci totiž po několika zúčtovacích obdobích zjišťují, že nízká cena není jediným kritériem pro výběr dodavatele. V minulém roce jsme se setkávali třeba s nabídkami, kdy se „soutěžila“ cena silové elektřiny a veřejnosti byly slibovány fantastické úspory až 30 procent. Málokdo se však dověděl, že se soutěží pouze a jen cena silové elektřiny, která tvoří méně než 50 procent výsledné ceny dodávky elektřiny. A navíc že se porovnávají hrušky s jablky. My jsme v září 2013 snížili cenu silové elektřiny o 20 procent. Toto mohli zákazníci uplatnit okamžitě. I přesto se v jednom krajském městě dva týdny po našem snížení cen konala elektronická aukce energií, která lákala na cenovou úsporu v desítkách procent – ovšem oproti starým cenám. Když už zákazníci mění dodavatele, měli by pečlivě srovnávat nabídky a dívat se nejen na cenu, ale i na dostupnost zákaznické linky, na kontaktní centra a další atributy dodávek. O to víc v době, kdy se cena silové elektřiny u tradičních dodavatelů téměř či zcela vyrovná ceně u menších, alternativních subjektů. V oblasti dodávek zemního plynu se nám daří, a to již od vstupu do tohoto segmentu. V loňském roce jsme získali na 77 tisíc nových odběratelů a letos chceme tento úspěch zopakovat.

* Firma před několik měsíci rozšířila svoji nabídku o služby virtuálního operátora, jaké další novinky v oblasti, která tak zcela nesouvisí s energetikou, připravujete?

Zatím nemohu být konkrétní, protože se pohybujeme ve velice tvrdém konkurenčním prostředí. Nicméně stále se zabýváme rozvojem našeho podnikání, zejména v oblastech, které mají mnoho společného s energetikou, ačkoli to tak na první pohled třeba nevypadá. Z toho důvodu jsme se pustili právě do oblasti telekomunikačních služeb, kde můžeme využít maximum svých zkušeností i obslužné kanály. Podobnou oblastí jsou finanční služby.

O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít