Menu Zavřít

Částečné zmatení mysli

22. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Nízká daň za jízdní všestrannost, jen interiér by měl být vybavenější

Automobilky se občas dostanou mimo realitu. Rakouský novinář Gerhard Plattner vyrazil 7. listopadu na cestu po jedenatřiceti zemích Evropy, během níž hodlá urazit 18 tisíc kilometrů a za palivo utratit pouze tisíc eur. Nepochybuji o tom, že to s Fabií dokáže, ale proč to vůbec zkoušet? Údajně chce potvrdit, že spotřeba udávaná výrobcem není nedosažitelná. Dopad takového pokusu na běžného řidiče je asi stejný jako ceny islandského pohostinství na růst inteligence Jiřího Paroubka. Další příkladem překročení tenké hranice reality je u mladoboleslavské Škodovky stanovování základních cen modelů. Podívejte se třeba na Octavii Combi 4×4.
Na silnici působí oproti kombíku s poháněnými předními koly a stejným motorem těžkopádně, protože přidaných zhruba sto padesát kilogramů se někde projevit musí. Není tak hbitá při dosahování stokilometrové mety (akceleraci zvládá za 12,9 sekundy, o vteřinu později než Combi se stejným agregátem) ani tak vytrvalá při atakování maximální rychlosti (zvládne o deset kilometrů méně). Kvůli zvýšenému podvozku na sebe zřetelněji upozorňují náklony v zatáčkách a elektromechanický posilovač umrtvuje řízení ještě o stupínek výrazněji.
Nicméně pokud člověk nepřemýšlí nad tím, co ztrácí, a soustředí se na to, co získává, vypadá Combi 4×4 zajímavě. Pohon všech kol má na starosti spojka Haldex, která připojuje zadní nápravu do akce automaticky podle nutnosti, za příplatek 3500 korun je k dispozici spodní kryt motoru a převodovky proti odlétávajícímu kamení. Honit se za rychlostními rekordy může v rodinném kombíku stejně jenom pomatenec. O 2,5 centimetru zvýšený podvozek se lépe vypořádává s mizernou kvalitou českých silnic, díky pohonu všech kol se řidič nemusí obávat prvního sněhu, a přitom spotřeba oproti verzi s pohonem přední nápravy stoupne pouze o litr nafty na sto kilometrů. Důmyslnost automobilky se ukazuje v tom, že přidala o pět litrů objemnější, šedesátilitrovou nádrž, aby ani mírně zvýšenou spotřebou netrpěla dojezdová vzdálenost.
Devatenáctistovka pod kapotou nepředstavuje mezi turbodiesely technologickou nirvánu a její hrubší projev není příliš sympatický. Jenže kultivovanější naftový dvoulitr, který by rozpohyboval plný kombík se znatelnější lehkostí, nepřipadá v úvahu. Volba agregátu má dva vyhraněné póly - 1,9 TDI, nebo 2,0 FSI - přičemž pro testovaný turbodiesel hovoří pouze šestilitrová spotřeba a o třicet tisíc korun nižší cena. Pokud si za těch třicet tisíc pořídíte audiosoustavu, abyste motor aspoň nemuseli poslouchat, nízká spotřeba dynamický hendikep omluví.
Beznadějně tragická je ovšem skutečnost, že je za rádio vůbec potřeba vytahovat peníze navíc. Připlácet do automobilu za cenu nad půl milionu byť jen jedinou korunu za kazetový přehrávač (příplatek sedmi tisíc, CD za jedenáct) hraničí se sebemrskačstvím, nemluvě o obehraných klišé o Češích a muzikantech. Ani další prvky základní výbavy nevyznívají přesvědčivě, přestože Škoda pro verzi 4×4 nabízí speciální úroveň výbavy. Na jednu stranu v ní sice figuruje klimatizace, čtyři airbagy, střešní lyžiny a „ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR“, což se hodí. Na druhou stranu čtyři airbagy jsou v dané cenové kategorii podprůměr a pro spoustu maličkostí je nutné opět zavítat mezi nestandardní položky. A to i když levnější vrcholná výbava kombi jimi disponuje.
Irituje to o to víc, že jde veskrze o drobnosti, které dotvářejí charakter praktického kombi. Když si koupíte navigační systém za 55 tisíc a musíte připlatit dalších pět za multifunkční displej a deset za měnič CD, protože do jedné zdířky se zkrátka dva disky nevejdou, dá se to pochopit. Proč ale doplácet za síťku v zavazadlovém prostoru, loketní opěrku vzadu (jež souvisí s možností převážet lyže uvnitř), schránku na brýle nebo poličku za zadními sedadly? To mohli ve Škodovce rovnou srazit základní cenu na půl milionu a do volitelné výbavy šoupnout sedadla. „Chcete jedno, dvě, nebo všech pět?“
Nepochopitelně působí počínání automobilky proto, že i za cenu o sto tisíc vyšší by Octavia Combi 4×4 byla na trhu konkurenceschopná. Zpracováním i designem interiéru patří na horní příčky ve své kategorii a stejně tak velkým zavazadlovým prostorem o objemu 580, respektive 1620 litrů při sklopených sedadlech. Sedadla jsou pohodlná a místa je uvnitř kabiny spousta. Ještě tak k té základní výbavě kdyby v Mladé Boleslavi přistupovali s rozmyslem.

Škoda Octavia Combi 4×4 1,9 TDi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1896 cm3
Max. výkon 77 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 181 km/h
Průměrná spotřeba 5,9 litru na 100 km
Základní cena 659 900 Kč

Klady
- precizní provedení
- prostorný interiér
- nízká spotřeba

BRAND24

Zápory
- v nabídce jen jeden hrubý turbodiesel
- necitlivé řízení
- autorádio a spousta dalších drobností za příplatek

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).